Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:27

DubbelDun schreef:
Coloured schreef:
Toch denk ik het niet omdat de vader geen tobiano toont en ook maar 1 wit voorbeen heeft en achter 2 witte sokjes.

Dan kan het dus een zgn. 'slipped tobiano' zijn; die kunnen weinig tot geen wit tonen maar het wel doorgeven.

Ik dacht dat die altijd minimaal 4 witte sokjes moesten hebben? Krijg bijna zin om haar toch te gaan laten testen op tobiano. Als ze dat ook nog heeft dan is het echt een kleur- en bontpatronen-genenbommetje. :D

Wat denken jullie? Is onderstaand dier (naast LWO) ook tobiano? Is paps. Het ene voorbeen is wel erg hoog wit eigenlijk. Zou misschien zomaar kunnen.

Afbeelding

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:45

Die is duidelijk Tobi, hij heeft 2 witte benen die daar op duiden, maar die ene hoge zegt al genoeg :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:04

ja denk ik ook :j

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:21

Ik ga haar laten testen, nu wil ik het zeker weten. Wordt vervolgd. :D
Ik gok trouwens van niet :P . Dit omdat er in de moederlijn (de MMM) een zo goed als geheel witte sabino?? zit.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:26

geheel witte sabino KAN duiden op homozygoot sabino. Maar kan zo veel zijn natuurlijk. Zegt niets over wel/geen tobiano.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:29

Tobi/Sabi kan heel goed samen voorkomen in heterovorm, met homozygoot kan dat weer anders liggen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:34

http://www.sporthorse-data.com/horse/10 ... sa-big.jpg

Dit is de MMM.
Ik zeg het trouwens fout: Deze merrie is silver en schimmel en daarbij ook sabino volgens mij. Je ziet als je goed kijkt op de zijkant van de buik een hele hoge witte vlek doorlopen. De basiskleur is helaas onbekend.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:45

DubbelDun schreef:
Die is duidelijk Tobi, hij heeft 2 witte benen die daar op duiden, maar die ene hoge zegt al genoeg :D

Zou je me (kort) de link tussen tobiano en witte benen uit kunnen leggen? Of is er literatuur die je kan geven?
Ik ken namelijk genoeg platenbonte paarden zonder witte benen en ook genoeg paarden met (hoge) witte benen die absoluut geen tobiano kunnen dragen.
Dus voor mij gaat dit heel erg tegen de intuïtie in. Maar wil graag bij leren

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:50

Jullie kunnen mij waarschijnlijk wel helpen.
heb vandaag opnieuw formuliertje gekregen voor de kleurtest (vorige is kwijt geraakt door de post)
Maar nu vroeg ik mij af of je combi manen en staart mag inzenden?

Mijn merrie heeft echt wit/grijze haren door haar staart en is zeker geen schimmel.
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:19

@Coloured ... hebt je hem ook laten tested op 'White Spotting' (vroeger Dominant White genoemd)? Met die aftekeningen toont hij toch die richting.

De mogelijkheid bestaat dat hij ipv tobiano of frame, eerder een van de White genen toont.

Voorbeeld: volbloed hengst die W5 is:
Afbeelding

Of deze: duits warmbloed die homozygoot W20 is:
Afbeelding

Anders is deze link ook heel interessant ivm Splash White: http://www.tawnyhorse.com/?page_id=176

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:43

Luna2006: het maakt niet uit of je manen of staartharen stuurt. In beiden is het DNA-materiaal hetzelfde.

@Peterina: Hij is getest op LWO en positief bevonden. De moeder van hem is een prachtig getekende loud frame overo. Zijn vader is een tobiano. Zijn dochter, diegene met 4 witte benen (op de foto) is ook LWO positief. Ik denk dat hijzelf niet tobiano is, is een gevoel en daarom ga in zijn dochter erop testen. Als zij het niet is, wil het natuurlijk niet zeggen dat hij het niet is, maar dat is voor mijzelf dan weer van minder belang.
Ik denk dat de dochter, die met die 4 witte benen inderdaad DW is. Ze is getest op LWO, Sabino1 en SW1, SW2 en SW3 en alleen voor LWO was ze positief. Die bovenste foto vind ik wel wat vergelijkbaar met die vlekkerige randen bij overgang wit/kleur. Als ze voor tobi negatief test, zal ik ze nog eens voor DW laten testen, of liever White Spotting.
En bedankt voor de link.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:09

mooney schreef:
Zou je me (kort) de link tussen tobiano en witte benen uit kunnen leggen? Of is er literatuur die je kan geven?
Ik ken namelijk genoeg platenbonte paarden zonder witte benen en ook genoeg paarden met (hoge) witte benen die absoluut geen tobiano kunnen dragen.
Dus voor mij gaat dit heel erg tegen de intuïtie in. Maar wil graag bij leren

Vroeger was alles met hoge witte benen een Tobiano, maar witte benen is geen vereiste
Peterina @ [WN-FA] Minimal/Slipped tobiano
Tegenwoordig zijn er veel meer bontgenen te testen, dus nu kan het maar zo Sabino zijn of een witgen.
Vaak kijk je naar het hele paard om te zien wat er het meest op lijkt, maar soms zul je gewoon moeten testen om het zeker te weten.

Van een Tobi met alleen witte benen die zwart als basiskleur heeft wordt wel gezegd dat zwart het wit 'wegdrukt' naar de benen. Net zoals de kombi zwart en loud-Frame minder makkelijk te fokken zou zijn als een vos+ loud-frame .
Ik denk dat als ik die van mij nu zou laten testen dat er ook meer uit komt dan alleen maar frame met haar witte hoofd en deels witte benen :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:11

Interessante link Peterina :) ik kwam onlangs op het equine color forum op Facebook wel een apha tegen die sw3 positief getest was, hoewel er hier staat dat er nog maar 2 merries positief getest zijn..

Ik heb mijn solid maar olws positieve merrie dit jaar van een sw1 hengst gedekt.. Ben benieuwd wat dat gaat geven :D

Ik dacht toch ook dat tobianos altijd minstens 4 witte voeten hadden? Alle slipped tobi's die ik ken hebben dit ook minimaal.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:06

Wie kan mij meer vertellen in "jip en janneke taal" over dominant white? Ik dacht juist dat dat een soort gen was met heeeeel veel wit die de kleur niet bedekt zoals schimmel, maar die de kleur "weg drukt"??? Of zit ik er naast?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:15

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:20

Dominant White is ook een verouderde term dacht ik? Nu spreekt men van 'White Spotting genes' (correct me if I'm wrong, uiteraard :) )

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:21

Bedankt :) aan de kenmerken te lezen is dat niet wat mijn zwart bonte met blauwe ogen kan zijn ;) haha

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:12

interessante site DD dus White gene is altijd roze huid maar zijn de sabino vlekken ook niet op roze huid dan? eigenlijk is me dit nog nooit opgevallen, alleen weet ik dat als mijn perlino door door nat is van te wassen hij gelig is en mijn ander paard haar witte sokken, roos worden. (ga eens bekijken bij iedereen hier wat er onder de witte vlekken zit :P )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:31

Hier ook roze huid onder de sokjes en de bles. Dacht dat huid altijd roze was onder witte vacht (geen schimmel, maar dus wit als in bont, aftekeningen etc).
Heb hier ook eentje staan met deels roze huid op het lichaam zonder bont te zijn, beetje raar geval. Maar dat is een schimmel en heb geen idee hoe die er voor het schimmelen uit zag. Zou qua ras (zuiver Arabisch volbloed) in ieder geval geen vlekken moeten hebben. Maar die heeft wel een mutatie die zorgt voor pigment verlies, dus zal daar wel mee samenhangen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:40

"Wit" is geen kleur aanwezig, dus ook niet in de huid. Die is dus altijd roze.
Dáárom is het ook zo moeilijk om te bepalen wanneer iets nu witgen is of een bontpatroon. En zolang nog niet voor alles een test is zal ook dat niet altijd uitsluitsel geven.
Daar komt nog bij dat moedertje natuur soms aparte humor heeft en je dus ook dingen kunt tegenkomen die zo zeldzaam zijn dat er nooit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek op los gelaten zal worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:51

Ik wil de paarden ook eens gaan testen,waar kan het hele pakket nu het goed koopste

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:53

Het hele pakket is volgens mij het goedkoopst bij het NMPRS.
Maar daar kun je niet op Splash testen...
Maar moet je echt alles testen? In Engeland kun je (heel handig) per gen testen :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:57

Ik doe een heel pakket bij vhl, 70 euro ongeveer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:43

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:17

Voor degene die het leuk vinden om ook te weten:
Onderstaand veulen is inmiddels getest op tobiano en negatief bevonden.
Dan is het dus één van de Dominant White / White Spotting genen die haar benen zo wit maken. Vroeger vonden we dat gewoon vallen onder de verzamelnaam sabino. :)

Had ik toch een goed voorgevoel dat ze niet tobiano was. ;) :D

Afbeelding

LWO positief
Sabino 1 negatief
SW1 SW2 SW3 negatief
Tobiano negatief