Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:17

Nee dan is je paard gewoon schimmel

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:29

oke bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:57

Zolang hij jong is zie je de stippels en zelfs heel diep van kleur, maar het is van korte duur want zodra het schimmelgen zijn werk gaat doen zie je de stippels alleen nog maar als hij nat is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:02

Ik heb een simpele, maar wel genetische vraag.. :o
En ik kon via de zoekfunctie zo 123 geen antwoord vinden op mijn vraag..

Toont het flaxen gen altijd op vos?
Of kan een vos wel het flaxen gen hebben, maar het niet tonen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:09

Flaxen toont altijd, maar het kan bij het ene dier wel 'witter' tonen als bij het andere.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:20

Ah.. duidelijk.. bedankt.. :D

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:09

Weet iemand welke kleur mijn kleintje zou worden
Ik weet het het is niet zo duidelijk maar hij is dus helemaal zwart en vanachter aan zijn pootjes een heel klein beetje grijsachtig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:15

Hoort eigenlijk niet in deze topic en is dubbel posting.

Maar zwart.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:04

Hallo kleurenkenners,

Ik denk dat ik een interessante kwestie heb, en ik hoop dat hier mensen zitten die mij kunnen helpen om dit misterie op te lossen.
Laat ik voorop stellen dat de uitkomst mij niets zou uitmaken. Of mijn paardjes nu zwart, paars of kanariegeel zijn, met blauwe, bruine of groene ogen, voor mij betekenen ze alles!

Ik heb twee bonte minipaardjes met blauwe ogen. Ik vond het leuk om te weten waar de blauwe ogen vandaan zouden komen, dus ik ben ze gaan testen.
Mij is altijd geleerd dat blauwe ogen bij Overo genen vandaan komt, Frame, Splash en/of Sabino. Er wordt nog gespeculeerd over pigmentverlies maar dat is bij mijn paarden geen mogelijkheid omdat de blauwe ogen in donkere gedeeltes van het hoofd zitten (er loopt geen bles over de ogen heen).

Nu zijn de uitslagen binnen en beide paardjes zijn negatief getest op LWO (frame overo), splash 1, 2 en 3, en sabino........
wie of wie heeft nog verdere suggesties??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:06

Een blauw ook kán heel goed in het donkere gedeelte zitten. Zijn de ogen lichtblauw of donkerblauw ??

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:16

Fotootjes ter verduidelijking, gewoon fel blauwe ogen

(de zilverappel was net geschoren dus toont hier heel licht)

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:24

De wetenschap rond blauwe ogen is nog verre van afgerond, dus waarom paarden soms blauwe ogen hebben zonder het wit van een bontpatroon is nog niet altijd duidelijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:20

Toch interessant om weten dat je ze getest hebt maar zoals dubbeldun zegt, er is ook nog weinig over geweten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:26

Toch apart dat vele dan al weten te vertellen dat blauwe ogen altijd ergens vandaan moeten komen, sabino, splash of frame overo... ;)
Stond ik even raar te kijken toen alle uitslagen negatief bleken met mijn twee rare bonte snuiters met blauwen ogen :') heb ik weer haha!! En ook niet 1.... Nee hoor gewoon 2 stuks zonder dat ze familie van elkaar zijn.

Is er nog een lab die momenteel met dit soort zaken bezig is?? Of ligt dit onderzoek naar blauwe ogen al jaren stil?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:19

Ik weet het ook niet zeker maar ik dacht dat de sabino test nog incompleet was? Dat we dat dus nog niet voor 100% uit kunnen sluiten bij een negatieve test.
Verder weet ik niet veel van blauwe ogen, wel interessante casus zo!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:23

Niet alle bontpatronen zijn idd al bekend en ook de relatie met het wit-gen is nog niet duidelijk. de tijd zal het leren :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:45

linda2008 schreef:
Hallo kleurenkenners,

Ik denk dat ik een interessante kwestie heb, en ik hoop dat hier mensen zitten die mij kunnen helpen om dit misterie op te lossen.
Laat ik voorop stellen dat de uitkomst mij niets zou uitmaken. Of mijn paardjes nu zwart, paars of kanariegeel zijn, met blauwe, bruine of groene ogen, voor mij betekenen ze alles!

Ik heb twee bonte minipaardjes met blauwe ogen. Ik vond het leuk om te weten waar de blauwe ogen vandaan zouden komen, dus ik ben ze gaan testen.
Mij is altijd geleerd dat blauwe ogen bij Overo genen vandaan komt, Frame, Splash en/of Sabino. Er wordt nog gespeculeerd over pigmentverlies maar dat is bij mijn paarden geen mogelijkheid omdat de blauwe ogen in donkere gedeeltes van het hoofd zitten (er loopt geen bles over de ogen heen).

Nu zijn de uitslagen binnen en beide paardjes zijn negatief getest op LWO (frame overo), splash 1, 2 en 3, en sabino........
wie of wie heeft nog verdere suggesties??

Je hebt nog Dominant White en waarschijnlijk legio nog niet gedefinieerde wit-genen die dat kunnen veroorzaken.

Hier een voorbeeld van een LWO-positief veulen maar géén Sabino 1 en géén SW1, SW2, SW3, drager. (Is hier op getest.)
LWO veroorzaakt doorgaans geen hoge witte benen. Waar komen die dan bij dit veulen vandaan? DW of nog iets anders? Er is nog heel veel niet bekend.
Ik denk zelfs dat er meer nog niet bekend is dan wel bekend. :)

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:56

LWO is feitelijk Frame Overo, en een overo gen kan "rare" witte aftekeningen veroorzaken. Dus nee witte benen zijn niet gebruikelijk bij Frame Overo, maar zeker niet onmogelijk.
Is hij/zij ook getest op Tobiano? Kan ook LWO + (minimaal) tobiano zijn.

Toch vind ik het wel raar. Vooral van de zwart bonte... Die is echt best wel apart getekend, je zou niet zeggen dat het alleen tobiano is..... :?
Even een foto van de andere kant:

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:59

Zo'n tekening is wel mogelijk bij tobiano, ik ken ook een tobiano Shetlander met zo'n grillige tekening op het hoofd en qua lichaam is de tekening wel redelijk 'standaard' bij die van jou.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:03

officieel hoort tobiano nog niet eens wit op het hoofd te hebben. Als er al een bles op zit, hoort die toch niet zo "apart" te zijn lijkt me... :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:08

Veel bont-patronen zijn een combinatie dus alles is mogelijk :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:12

linda2008 schreef:
officieel hoort tobiano nog niet eens wit op het hoofd te hebben. Als er al een bles op zit, hoort die toch niet zo "apart" te zijn lijkt me... :?

:D Wetenschap blijft ook altijd in beweging, zijn nog veel dingen die we niet weten qua bontpatronen. Wat wel en niet hoort bij welke vorm weet ik niet, qua bont weet ik alleen wat over de overerving, niet het fenotype.
Bij het veulen waar ik het over heb is het ook meer een vlek, bles is het niet meer te noemen in mijn ogen. Dit is een topic met foto's van hem. Een effen moeder en platenbonte vader.
Poly @ [KS-ITP] Voorstellen: Speedy

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:35

linda2008 schreef:
LWO is feitelijk Frame Overo, en een overo gen kan "rare" witte aftekeningen veroorzaken. Dus nee witte benen zijn niet gebruikelijk bij Frame Overo, maar zeker niet onmogelijk.
Is hij/zij ook getest op Tobiano? Kan ook LWO + (minimaal) tobiano zijn.

Toch vind ik het wel raar. Vooral van de zwart bonte... Die is echt best wel apart getekend, je zou niet zeggen dat het alleen tobiano is..... :?
Even een foto van de andere kant:

[ [url=m/AXqhNt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Getest op tobiano heb ik niet. Zou theoretisch wel kunnen omdat de vader van de vader een tobiano is. Toch denk ik het niet omdat de vader geen tobiano toont en ook maar 1 wit voorbeen heeft en achter 2 witte sokjes.

En wat een gaaf dier op de foto! <3 <3 Ik weet niet of je het al genoemd had maar die is zeker ook homozygoot tobiano?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 02-02-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:40

Mooney, wat een leukerd!!

Coloured, ja hij is inderdaad homozygoot bont.

En klopt, op zijn lijf is hij wel "gewoon" bont.

Weet iemand wie of welke organisatie zich bezig houdt met zulke onderzoeken? Ik bedoel het wetenschappelijke onderzoek naar bontpatronen en blauwe ogen? Kun je dat onderzoek ergens volgen ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:43

Coloured schreef:
Toch denk ik het niet omdat de vader geen tobiano toont en ook maar 1 wit voorbeen heeft en achter 2 witte sokjes.

Dan kan het dus een zgn. 'slipped tobiano' zijn; die kunnen weinig tot geen wit tonen maar het wel doorgeven.