Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Mijn merrie is een schimmel, maar ik begrijp dat ik dan en schimmel moet aanvinken, en een andere kleur? Anders doet hij het niet?
Nu heb ik geen idee hoe dat zou moeten zitten, dus dan zou ik het moeten testen.
Over een paar jaar wil ik graag een veulentje van haar fokken, en ik heb nu eenmaal iets met schimmels. Ik zou het enorm leuk vinden als het veulen ook een schimmel was.
mooney schreef:@Juval: Met een heterozygote schimmel heb je altijd 50% kans op een schimmel veulen, dus dan loop je het risico dat je een speciaal kleurtje fokt en het later wit wordt.
In welke kleur is je merrie geboren?
Wil je perse een palomino of valk moet je een hengst met dubbele verdunning gebruiken. Dus cremmelo, perlino (of smokey cream). Je wilt alleen liever geen smokey black, dus dat is even puzzelen.
Als je merrie vos geboren is, heb je met een cremello 100% kans op palomino. Met 50% kans dat die dan later wit wordt.
mooney schreef:Graag gedaan. Testen is inderdaad wel handig. Als je nog vragen hebt, stuur ze gerust. Vind het altijd leuke stof om uit te leggen en erover te denken
Edit: nog een kleine toevoeging. Als je de kleur van de ouders weet: als één van de ouders van je merrie geen schimmel was, dan is je merrie sowieso heterozygoot. Scheelt je testen.
DubbelDun schreef:Dat zijn de grapjes van moeder natuur