Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:24

Het is een dominant gen dus als ze het hebben toont het. Hebben ze het niet dan kunnen ze het ook niet aan hun kinderen geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:32

Maar 'tonen' kan ook heel miniem zijn. Soms heb je alleen een 'mensenoog' en/of strepen op de hoeven.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:26

"wij" appieliefhebbers hebben wel een beetje de theorie dat er meerdere genen meewerken aan de appaloosatekening. En dat het misschien wel mogelijk is dat het gen wat appie zichtbaar maakt, met de ogen en strepen etc, dominant wordt overgeërfd, maar dat er misschien iets is wat de stippen zichtbaar maakt tegen een witte achtergrond ook doorgegeven kan worden zonder dat een paard als appaloosa herkenbaar is. Er zijn effen fokmerries die icm met een hengst met b.v. alleen een sjabrakje prachtige panterbonte nakomelingen geven. Dat lijkt de hengst niet in zich te hebben, en zou dus bij de merrie vandaan kunnen komen. Maar het blijft speculeren danwel fantaseren ;-)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:18

@wittepit en keona, zo heb ik het ook altijd begrepen. Een paard heeft om een appaloosakleur te kunnen vertonen ten eerste een Ap-gen nodig. Of een paard dit gen draagt, zie je aan de witte oogrok, de gestreepte hoeven en de gespikkelde genitalien. Dit is een dominant gen. Daarnaast heb je om kleur te zien op een appaloosa (of liever géén kleur :) ) ook nog kleur-genen nodig. Als die samen aanwezig zijn in een paard heb je dus een paard met een appaloosa-kleur. En afhankelijk van welke kleurgenen het paard draagt, een bepaald kleurpatroon.
Theoretisch zou je dus een volkomen effen paard kunnen hebben welke alleen kleurgenen draagt en niet toont omdat het Ap-gen niet aanwezig is. Kruis je dit dier met een paard welke alleen het Ap-gen draagt en verder geen appaloosa-kleurpatroon vertoont maar wel de witte oogrok, de gestreepte hoeven en de gespikkelde genitalien dan zouden zij samen een appaloosa veulen met een kleurpatroon kunnen krijgen.
Zo zit het volgens mij.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:15

:j maar die met de gestreepte hoeven, oog en genitalien is dan wel wit niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:26

Ja dat is wit met zwarte stippels of strepen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:29

@Fotsy: Nee, het Ap-gen zelf veroorzaakt alleen witte oogrok, gestreepte hoeven en gespikkelde genitalien. Dus géén wit of gedeeltelijk wit (al dan niet met stippen) paard. Het Ap-gen is echter wel nodig nodig om de kleurgenen tot uiting te laten komen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:37

@Dubbeldun, volgens mij bedoel jij dat de genitalien wit zijn met spikkels en de hoeven "wit" met zwart gestreept.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 08-01-15 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:38

Geen wit óp het paard, maar de ogen/genitaliën zijn wit met stippeltjes en de hoeven hebben wit met zwarte strepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:38

Zo moet het duidelijk zijn :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:39

:D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:41

Overigens kan zo'n dier natuurlijk wel gewoon nog een bles en witte voetjes/benen hebben :D
Maar dan hebben we het weer over een ander (bont)patroon :)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:41

keona schreef:
Ka_tje schreef:
Als het twee heterozygote ouders zijn, dan bestaat er wel een kans dat het veulen geen appaloosa is.

Dat snappen we.beide ouders zijn homozygoot want anders waren ze few spot geweest.maar het ging over de generatie overslaan en dat gebeurt niet bij appaloosa,s

Dus als ik je goed begrijp waren de ouders geen few spots?
Ik heb totaal geen praktische ervaring, maar uit de wetenschappelijke literatuur heb ik gelezen dat appaloosa's die few spot zijn of snow cap of een grote of kleine witte vlek zonder zwarte bolletjes in zeg maar, homozygoot zijn voor het Leopard gen. Dus als ze zwarte bolletjes vertonen zijn ze heterozygoot. Zoals het in deze afbeelding staat ken ik het:
Afbeelding

Maar idd een generatie overslaan kan niet echt, tenzij je natuurlijk een appaloosa hengst gebruikt hebt ofzo.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:58

keona schreef:
Vraag over appaloosa kleur.
2 appaloosa ouders krijgen een effe kleurig veulen zonder apaloosa kenmerken,kan dit veulen dan toch appaloosa kleurige veulens geven.
of is het bij de appaloosa kleur net zo als schimmel en bont dat het geen generatie overslaat

Om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen:

Ja, mits gepaard met een partner die de appaloosakenmerken heeft. En dan bedoel ik witte oogrok, gestippelde genitalien en gestreepte hoeven.
En nee als dit dier aangepaard wordt met een partner zonder appaloosakenmerken zoals hierboven genoemd.
Het Ap-gen is dominant en slaat dus geen generatie over.
De kleuren genen kunnen wel aanwezig zijn maar soms niet tot uiting komen omdat het Ap-gen niet aanwezig is. Maar echt een generatie overslaan zoals bijvoorbeeld met het vos-gen kun je dit ook weer niet noemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:52

Ook het vos-gen slaat geen generatie over ;)
Je ziet het niet altijd, maar het is er wel :D

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:31

Ik dacht altijd dat paarden die alleen het Lp-gen hebben (1 of 2 keer) en dus niet de andere kleurgenen voor appaloosa, de roan-achtige kleuren waren. Dus varnish en frost.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:25

DubbelDun schreef:
Ook het vos-gen slaat geen generatie over ;)
Je ziet het niet altijd, maar het is er wel :D

Zo lust ik er nog een paar :Y) ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:26

Gigixponys schreef:
Ik dacht altijd dat paarden die alleen het Lp-gen hebben (1 of 2 keer) en dus niet de andere kleurgenen voor appaloosa, de roan-achtige kleuren waren. Dus varnish en frost.

Heb ik zelf nooit gehoord, maar dat zegt natuurlijk niet alles.. :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 02:26

Is het niet zo dat alle appaloosa paarden (dus die het Lp gen bezitten) langzamerhand wit worden en dus varnish roan achtig? (behalve de donkere vlekken dus die bijv. leopards hebben, die worden nooit wit)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:12

Ja, dat dacht ik dus ook. Maar in principe zo varnish en frost ook heel miniem aanwezig kunnen zijn of pas op latere leeftijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:57

Appie's kunnen idd met de jaren heel erg 'roanen'; het oplichten gaat steeds verder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:05

Iris82 schreef:
Ouders zijn niet homozygoot bedoel je.

Inderdaad heeft hij dat woord niet gepakt sorry

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:36

Kleurenkenners, ik heb wederom weer een vraagje als dat mag :+

Ik werd er door iemand op gewezen dat mijn merrie geen silverbay snowflake appaloosa is. Het gaat dan over het zilver, want haar ouders zouden geen zilver dragen. Na wat zoekwerk kunnen we inderdaad niet per direct zilver bij de ouders vinden. Maar wat zou haar basis kleur dan wel zijn? Omdat ze zulke witte manen en staart heeft ging ik er van uit dat het wel zilver zou zijn..

Afbeelding

Afbeelding

Nu met haar wintervacht is ze nog iets donkerder. Goed te zien aan haar hoofdje:

Afbeelding

Haar vader is bruin panterbont, vm bruin fewspot. Haar moeder:
http://boktimg.nl/sites/default/files/6 ... 32567a.jpg

Ik ben erg benieuwd!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:40

Ik zou haar laten testen ... dan weet je het zeker.

Maar dat gezegd ... verschiet niet als blijkt dat haar basis kleur zwart is! :D
De witte manen kunnen nav het appy zijn ... doet rare dingen met kleur ... of nav het bont gen... tobiano? Zou misschien een minimale (wat vlekken betreft ... zie je niet met de appy spots) tobiano?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:49

testen is de boodschap