Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Birdcatcher ticking
Birdcatcher ticking valt onder de “stekelharigheid”. Stekelhaar is wit haar dat over de hele vacht verdeeld is. De witte haren nemen toe naarmate het paard ouder wordt. Bij voskleurige paarden komt stekelharigheid meer voor dan bij bijvoorbeeld bruine paarden. Deze eigenschap is recessief. Birdcatcher ticking is de standaard stekelharigheid. Het wordt soms verward met de roan kleur, maar bij birdcatcher ticking is er niet heel veel wit tussen de donkerdere haren over het hele lichaam, maar het beperkt zich tot de bovenkant van het lichaam en soms ook het hoofd en manen. Bij roan zitten de witte haren over het hele lichaam verspreid. De kleur van het hoofd van het paard en de rest van de vacht zijn gewoon normaal, wat bij een roan dus niet het geval is (het hoofd van een roan—kleurig paard is vaak een andere kleur dan de vacht van het paard).
Citaat:Rabicano (coon-tailed ticking)
De tweede vorm van stekelharigheid is rabicano. Hiervoor is ook een recessief gen verantwoordelijk. Er zitten witte haren tussen de basiskleur, vooral bij de staart is dit zichtbaar. Er zijn witte haren in de staart en rond de staart te zien, dit lijkt een beetje op de patronen van een wasbeervacht (vandaar de naam racoon). De meeste witte haren zitten bij de flanken en de buik van het paard. De witte haren worden vaak pas zichtbaar als het paard een jaar of zes is, maar soms is het ook al vanaf de geboorte zichtbaar. Bij sommige paarden kun je alleen zien of deze de Rabicono kleur heeft als je naar de staart kijkt, want niet bij alle paarden komen de witte haren op de vacht voor.
EdkingEnzo schreef:Hallo hallo,
Sorry het duurde even, maar hier de vraag, we hebben een paard op stal staan waarvan we niet zeker weten wat voor kleur hij heeft/wordt.. Als je hem zo ziet denk je die is zwart, maar in zijn staart zie je duidelijk veel witte haren, en een beetje bij de flanken. Ook een enkele in de manen. Maar verder nergens tekenen van schimmeldenken jullie dat hij nog wel een schimmel wordt of is dit een andere kleur? Hij is trouwens 3,5 en de beide ouders zijn bruin.
Is het verder een beetje duidelijk?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
anneliesdj schreef:...Het Rabicano verhaal zal ik me niet over uitlaten, maar waarom is dit een zwarte en geen bruine?
Ik zie in de liezen, oksel en op de wangen toch een bruine schijn en die zie je ook op de bil op de 2e foto.
Ik zou denken dat het een heel donkere bruine is (met rabicano).
DubbelDun schreef:anneliesdj schreef:...Het Rabicano verhaal zal ik me niet over uitlaten, maar waarom is dit een zwarte en geen bruine?
Ik zie in de liezen, oksel en op de wangen toch een bruine schijn en die zie je ook op de bil op de 2e foto.
Ik zou denken dat het een heel donkere bruine is (met rabicano).
Het kan ook een zwarte met Mealy zijn.
Fotsy schreef:Veel zwarte zien er er echt zo uit met een verkleuring in de flanken terwijl als die bruin zou zijn, hij sooty zou moeten hebben om zo donker te zijn en dan nog zou je dit toch ergens eventueel kunnen zien aan de overgang naar de benen.
DubbelDun schreef:Appaloosa's kunnen ook op latere leeftijd pas ap-verschijnselen gaan krijgen. En als het een 'witte' ap is dan heb je juist een homozygote die altijd vlekjes doorgeeft.
Het slaat iig geen generatie over.