Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:44

En welk gen zorgt dan voor het stekelharig zijn?
Ik las dat dat Rabicano is, maar dat is denk wel uitgesloten, zijn aanzet staart is voskleurig.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:46

Citaat:
Birdcatcher ticking

Birdcatcher ticking valt onder de “stekelharigheid”. Stekelhaar is wit haar dat over de hele vacht verdeeld is. De witte haren nemen toe naarmate het paard ouder wordt. Bij voskleurige paarden komt stekelharigheid meer voor dan bij bijvoorbeeld bruine paarden. Deze eigenschap is recessief. Birdcatcher ticking is de standaard stekelharigheid. Het wordt soms verward met de roan kleur, maar bij birdcatcher ticking is er niet heel veel wit tussen de donkerdere haren over het hele lichaam, maar het beperkt zich tot de bovenkant van het lichaam en soms ook het hoofd en manen. Bij roan zitten de witte haren over het hele lichaam verspreid. De kleur van het hoofd van het paard en de rest van de vacht zijn gewoon normaal, wat bij een roan dus niet het geval is (het hoofd van een roan—kleurig paard is vaak een andere kleur dan de vacht van het paard).

Citaat:
Rabicano (coon-tailed ticking)

De tweede vorm van stekelharigheid is rabicano. Hiervoor is ook een recessief gen verantwoordelijk. Er zitten witte haren tussen de basiskleur, vooral bij de staart is dit zichtbaar. Er zijn witte haren in de staart en rond de staart te zien, dit lijkt een beetje op de patronen van een wasbeervacht (vandaar de naam racoon). De meeste witte haren zitten bij de flanken en de buik van het paard. De witte haren worden vaak pas zichtbaar als het paard een jaar of zes is, maar soms is het ook al vanaf de geboorte zichtbaar. Bij sommige paarden kun je alleen zien of deze de Rabicono kleur heeft als je naar de staart kijkt, want niet bij alle paarden komen de witte haren op de vacht voor.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:26

Ah, al vind ik hetgeen wat mijn pony heeft niet echt lijken op de birdcatcher spots. Hij heeft meer witte haren door zijn kont heen zegmaar en 1 jaar had hij specifiek witte haren op de plek van zijn schofttuig (was het jaar na zijn beleren en heb het daarna niet weer gezien). Hij heeft maar twee echte vlekjes.
Wel heb ik het gevoel dat het erger wordt met de jaren. Zou hij dan nog meer van die vlekjes kunnen ontwikkelen of niet?

Even ter info een paar foto's in linkjes zodat je je ook even een beeld kunt vormen bij mijn pony.
Als drie jarige middenin de zomer, de vlekjes zijn nog niet erg duidelijk:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... G_0110.jpg

De andere foto's zijn vorig jaar in het voorjaar(dus in de ruiperiode) genomen:
Zijn bles: http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... ccbdc4.jpg

Hele pony:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... 294a89.jpg

De kont met witte haren en countershading:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... 0c83e8.jpg

Close-up van de vlekjes:
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... 9f3435.jpg
Let bij de laatste foto vooral niet op zijn buik, want die bestaat dan nog voornamelijk uit winterhaar.
Zijn wintervacht heeft geen witte haren, de vlekjes zijn dan ook weg.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:01

Gefeliciteerd met je vos veulen :D

Ik vond het een enorme verrassing toen mijn zwart bonte merrie uit een effen valk een palomino kreeg. Wist niet dat ze rood droeg :+ Nu dus wel. Ze is drachtig van een ee Aa CrCr dus weer kans op palomino :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:58

Fennadev jouw pony is vos met flaxen, ik denk niet dat hij birdcather spots heeft.
Die witte haren kunnen misschien wel van het 'flaxen' zijn. Ook kunnen die witte vlekjes van een oude wonde komen.

Chimello als ze inderdaad niet getest zijn dan is de verrassing nog groter, en ohhhh palomino <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:44

EdkingEnzo schreef:
Hallo hallo,
Sorry het duurde even, maar hier de vraag, we hebben een paard op stal staan waarvan we niet zeker weten wat voor kleur hij heeft/wordt.. Als je hem zo ziet denk je die is zwart, maar in zijn staart zie je duidelijk veel witte haren, en een beetje bij de flanken. Ook een enkele in de manen. Maar verder nergens tekenen van schimmel :D denken jullie dat hij nog wel een schimmel wordt of is dit een andere kleur? Hij is trouwens 3,5 en de beide ouders zijn bruin.
Is het verder een beetje duidelijk?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het Rabicano verhaal zal ik me niet over uitlaten, maar waarom is dit een zwarte en geen bruine?
Ik zie in de liezen, oksel en op de wangen toch een bruine schijn en die zie je ook op de bil op de 2e foto.
Ik zou denken dat het een heel donkere bruine is (met rabicano).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:40

@Fotsy, dus dan veroorzaakt flaxen na verloop van tijd ook stekelharigheid? Ik gok dat zowel de witte als de vlekjes zich begonnen te uiten toen ie drie was. De vlekjes kunnen geen oude wond zijn. Zijn kont wordt ieder jaar wel met meer witte haren, verder heeft het nergens anders. Behalve in of zijn 3de of 4de jaar op de plaats van het schofttuig.
Kan iemand mij ook helpen met de genetica achter countershading, want ook dat heeft hij en het loopt door in zijn staart, waardoor de haren middenin zwart lijken of zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:45

anneliesdj schreef:
...Het Rabicano verhaal zal ik me niet over uitlaten, maar waarom is dit een zwarte en geen bruine?
Ik zie in de liezen, oksel en op de wangen toch een bruine schijn en die zie je ook op de bil op de 2e foto.

Het kan ook een zwarte met Mealy zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:22

DubbelDun schreef:
anneliesdj schreef:
...Het Rabicano verhaal zal ik me niet over uitlaten, maar waarom is dit een zwarte en geen bruine?

Het kan ook een zwarte met Mealy zijn.

Veel zwarte zien er er echt zo uit met een verkleuring in de flanken terwijl als die bruin zou zijn, hij sooty zou moeten hebben om zo donker te zijn en dan nog zou je dit toch ergens eventueel kunnen zien aan de overgang naar de benen. Zijn de ouders sooty bruin?

Fennadev ik zeg niet dat flaxen stekelharigheid veroorzaakt maar flaxen is een verkleuring van de haren van een vos naar creme-wit dus waarom zou dit enkel maan en staartharen zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:25

Geen idee, misschien omdat geen van de haflingers op de manege wit door de haren heeft, dus ik heb nog niet eerder flaxen in combi met stekelharigheid gezien. Ik dacht dat flaxen altijd alleen maar staart/manen wit maakte. Dus het ligt m aan zijn flaxen gen dan, wel jammer vind ik dat. Dacht ik een bijzondere shetlander te hebben, maar helaas..Toch bedankt voor de informatie, ik vind het leuk om te lezen over de paardengenen :D
Flaxen kan dan dus zelfs vlekjes veroorzaken, want ik weet zeker dat niks mijn pony daar ooit verwond heeft/ die plek is nooit haarloos geweest. Hmm, ik lees nu toch overal dat flaxen puur de maan en de staart beïnvloed. Gok dat ik nooit zal weten wat m stekelharig maakt, behalve met een DNA test, maar om dat nou toe te passen op een ruin.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:04

bovendien is stekelharigheid niet specialer dan flaxen hoor, vind ik persoonlijk, veel paarden dragen miniem witte haren in hun flanken, zelfs mijn valk merrie heeft dit.
Heb hier wel al menige paarden met flaxen en stekelharigheid zien passeren hoor. In het boek van Liesbeth Dekker zijn alle foto's van stekelharigen, vosse paarden met flaxen dus persoonlijk denk ik wel dat er verband is en dit is trouwens nog een gen dat niet of weinig onderzocht is dus kunnen we daar ook nog weinig van zeggen.

ieder paard is bijzonder :D maar Flaxen komt ook vaak voor bij shetjes ja. Maar ik denk persoonlijk ook niet dat het rabicano en/of sabino kan zijn vermits dit in de shetjes niet echt voorkomt, dacht ik.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:12

Nee, rabicano heeft hij geen kenmerken van en sabino maakt toch een soort van gevlekt?
Verder vond ik het gewoon opmerkelijk, want het zit over zijn gehele kont. Zal zodra die uit de wintervacht komt komend voorjaar er nog eens een studie van maken en het vergelijken met vorig jaar. Voor mijn gevoel wordt hij langzaamaan toch witter. Maar een schimmel zou het niet kunnen zijn, hij heeft daarvoor te weinig verschimmeling. Hij is inmiddels 7 jaar en nog steeds vos, dus zal wel geen schimmel zijn. Leuk dit topic, ga denk ik gewoon volgen. Ik heb veel interesse in de genetica achter de kleurtjes, misschien mede door mijn biologiestudie. Ik kan nog niet echt inschatten welke kleur paarden zijn, maar zal daar hopelijk in de toekomst beter in worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:57

Verschimmelen kan op later leeftijd optreden ... ik weet zelf van eentje die pas met +/- 11 jaar is gaan grijzen en binnen een paar bijna geheel wit was.

Rabicano kenmerken kan je niet zien met deze start ... dus is niet uit te sluiten adhv deze foto.

Sabino kan zeer minimaal voorkomen ... witte haartjes door manen bijvoorbeeld, of een kleine witte hoefrand, of kan zeer extreem ... grote witte vlekken, enz.

Ik denk dat de pony vos + flaxen is, en dat de witte vlekjes of beschadigingen zijn, of misschien een concentratie collectie van witte haartjes zijn die toch iets met sabino te maken hebben, of ... misschien iets met voeding.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:23

Zijn staartaanzet is voskleurig, dus geen rabicano.
Ik heb anders ook wel staart foto's hoor.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... 28082a.jpg
En bij deze zie je dus het zwarte/op zwart lijkende vos in zijn staart. Niet heel duidelijk trouwens, maar denk ik gewoon een gevolg van zijn countershading.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff5 ... d57cb6.jpg

Ik heb m al vanaf 5 maanden, dus beschadigen is uitgesloten, hij is nooit haarloos op die specifieke plek geweest. Wel heeft hij vier witte sokken die hij ook 's zomers aanhoudt.
Het kan inderdaad ook zijn voeding zijn, maar dat is eigenlijk nooit veranderd. Ik zie wel wat er dit jaar onder de wintervacht vandaan komt. Is altijd weer een verrassing :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:41

Fotsy schreef:
Veel zwarte zien er er echt zo uit met een verkleuring in de flanken terwijl als die bruin zou zijn, hij sooty zou moeten hebben om zo donker te zijn en dan nog zou je dit toch ergens eventueel kunnen zien aan de overgang naar de benen.

Veel zwarte zijn echt zo? Zijn die wel echt zwart dan?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:40

Zeker genotypisch zijn ze zwart en kan zelfs mealy hebben. Er bestaan weinig echt steenkool zwarte paarden (behalve friezen dan) helaas, heb ooit eentje gekend en die was zwart zomer en winter en overal en bleekte nooit in de zon, echt prachtig

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:32

Vraag over appaloosa kleur.
2 appaloosa ouders krijgen een effe kleurig veulen zonder apaloosa kenmerken,kan dit veulen dan toch appaloosa kleurige veulens geven.
of is het bij de appaloosa kleur net zo als schimmel en bont dat het geen generatie overslaat

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:33

Volgens mij slaat het geen generatie over dus een effen veulen geeft dan niet ineens appaloosa veulens. Volgens mij kan appaloosa niet verborgen zitten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:35

Set_Elkol schreef:
Volgens mij slaat het geen generatie over dus een effen veulen geeft dan niet ineens appaloosa veulens. Volgens mij kan appaloosa niet verborgen zitten.

Oke bedankt set,ik dacht al dat het hetzelfde zou zijn als bij bont en schimmel.jij bevestigd dat dan zal dat vast ook zo zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:38

Appaloosa's kunnen ook op latere leeftijd pas ap-verschijnselen gaan krijgen. En als het een 'witte' ap is dan heb je juist een homozygote die altijd vlekjes doorgeeft.
Het slaat iig geen generatie over.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:20

DubbelDun schreef:
Appaloosa's kunnen ook op latere leeftijd pas ap-verschijnselen gaan krijgen. En als het een 'witte' ap is dan heb je juist een homozygote die altijd vlekjes doorgeeft.
Het slaat iig geen generatie over.

Ja dat i een few spot.maar mijn vraag ging over het overslaan en dat doet het dus niet.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:47

het kan ook nog en chabrak worden op de kont... maar inderdaad geen generatie ertussen

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:20

Als het twee heterozygote ouders zijn, dan bestaat er wel een kans dat het veulen geen appaloosa is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:19

Ka_tje schreef:
Als het twee heterozygote ouders zijn, dan bestaat er wel een kans dat het veulen geen appaloosa is.

Dat snappen we.beide ouders zijn homozygoot want anders waren ze few spot geweest.maar het ging over de generatie overslaan en dat gebeurt niet bij appaloosa,s

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:23

Ouders zijn niet homozygoot bedoel je.