Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:33

yep,best leuk zo een zwarte rabicano!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:10

Leuk! Super bedankt allemaal :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:35

Fotsy schreef:
Nee hoor chimera is iets totaal anders. Is een versmelting van twee eicellen tot een en dit zie je enkel als een paard zowel rood als zwart uit.
Zou nog zoals dubbeldun zegt kunnen komen van een accident ofzo als veulen vermits de vlekken toch heel grillig zijn en op haar hoofd zo een rare streep heeft

Dit ben ik niet met je eens. Waarom zouden niet twee "bruine" eicellen kunnen versmelten waarvan er één wel schimmel heeft en de ander niet?

Set_Elkol

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:39

dat is wel bijzonder, dan worden die strepen gedurende de jaren steeds witter :D maar dat kan inderdaad prima.
Als ik google op chimera horse kom ik trouwens best wat foto's van dit bewuste paard tegen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:39

wittepit schreef:
Fotsy schreef:
Nee hoor chimera is iets totaal anders. Is een versmelting van twee eicellen tot een en dit zie je enkel als een paard zowel rood als zwart uit.
Zou nog zoals dubbeldun zegt kunnen komen van een accident ofzo als veulen vermits de vlekken toch heel grillig zijn en op haar hoofd zo een rare streep heeft

Dit ben ik niet met je eens. Waarom zouden niet twee "bruine" eicellen kunnen versmelten waarvan er één wel schimmel heeft en de ander niet?

Ik had het inderdaad ook begrepen als twee verschillende genetische kleuren. Vaak is het rood met zwart, maar het zou me vreemd vallen als het niet met een andere kleur kan. Dit "defect" zal niet uniek zijn bij vossen en zwarten neem ik aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:52

@azmay: er zijn niet meer kleuren dan 2; rood en zwart :) De rest zijn 'aanpassingen' die iets 'doen' met een kleur.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:55

DubbelDun schreef:
@azmay: er zijn niet meer kleuren dan 2; rood en zwart :) De rest zijn 'aanpassingen' die iets 'doen' met een kleur.

Maar die beide eicellen hebben dan toch dat "iets doen" in zich? Zou dat dan niet mee mengen? Bijzonder interessant onderwerp :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:01

Een chimera heeft rode en zwarte eicellen die zich beide uitten (normaal uit dan alleen zwart zich).
Maar die cellen zijn niet versmolten, ze bestaan naast elkaar en uitten zich op diverse delen van het lichaam. Als het rode deel bijv. agouti draagt zal zich dit niet uitten als bruin op het deel wat zwart uit.

Ik geloof niet (zoals Wittepit zegt) dat als een 'chimera' 2 zwarte genen heeft waarbij er op één schimmel aanwezig zou zijn dat er dan deels witte plekken komen, want 2 zwarte genen maakt een homozygote zwarte met 50% kans op schimmel (overal) mocht het meekomen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:21

Eigenlijk kan je chimera zien als een paard die de longen heeft van de ene cel en het hart van de andere maar dit zie je nooit dus kan je enkel merken als het paard zowel vos als zwart toont.
Het kan een soort mutatie zijn maar gezien de toch rare grillige vormen zou ik eigenlijk eens een foto willen zien van die merrie als veulen dan kan je misschien al iets meer over vertellen want heb ook eens gegoogled en veulenfotos zijn er niet te vinden dus is het zelfs niet zeker of ze ermee geboren is of niet.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:57

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:19

Het is zeker interessant, maar wordt dit wetenschappelijk gedragen of is het de mening van een persoon :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:43

Lijkt me eerder een mening ofzo wel interessant maar wat ik zeker vind is dat velen spreken al of niet agouti maar je moet dit altijd in combinatie zien met extention, iedere haarcel heeft het 'het rode gen' en 'het zwarte gen' om het simplistisch te zeggen en dit in tweevoud, eentje van mama en eentje van papa en dan al dan niet in dominante/ recessieve vorm. Das wat die persoon ook bedoeld met je vertrekt van bruin, niet? en niet van zwart en rood. Dit in tegenstelling tot modifiers die zijn aanwezig of helemaal niet, begrijp je me een beetje want uitleggen is niet altijd mijn beste kwaliteit :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:51

Nou die persoon heeft gelijk dat er eigenlijk maar één 'kleur' is en dat is zwart, want als het 'knopje' niet ingedrukt is dan wordt het rood. Alleen gaat zij er vanuit dat de kleur niet komt door de kleur (zwart) maar door het 'uit' staan van Agouti.
Dus alle paarden zijn Bruin, maar als het knopje voor zwart niet ingedrukt is worden ze rood en als het knopje voor Agouti ook uit staat worden ze zwart :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:20

Ja zoiets :D DD, begrijpen wie begrijpen kan *D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:11

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:35

Tja, ik weet niet of je muizen mag vergelijken met paarden (kleurtechnisch gesproken :D )

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:12

Nja, volgens mij hebben muizen ook het Extension en Agouti gen (komt in vrij veel dieren voor volgens mij), dus wat dat betreft zou je t denk ik toch wel kunnen vergelijken?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9054949
"Agouti and extension are two genes that control the production of yellow-red (phaeomelanin) and brown-black (eumelanin) pigments in the mammalian coat."

Ook staat er bij de link van dat muizenboek deze zin: "this new book showcases a blend of new technologies and new insights in the field of pigmantary genetics of mice, with comparative information on other animals" <- misschien zijn paarden in dat boek ook even aan bod geweest?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:59

DubbelDun schreef:
Het is zeker interessant, maar wordt dit wetenschappelijk gedragen of is het de mening van een persoon :)

Zij heeft nauw contacten met oa UCL Davis en verschillende andere 'kleur' labo's.
Zij is zowat de nieuwe Jean Gower.
Haar boeken zijn ook ZEER informatief met de nodige foto's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:20

OK, duidelijk :)
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn waar het internet-meningen betreft :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:28

Even een vraagje over mijn valk mini hengstje... :D ...als ik mag...

Ik was daarnet aan het overwegen om hem op kleur te testen, maar als ik eens verder begon te denken, was dit toch totaal overbodig of niet? Zijn moeder is palomino, vader is smokey black en geen bonte patronen spelen mee, behalve dat mijn paardje een paar witte haren op het voorhoofd heeft.

Dus maakt dit, voor de belangrijkste genen die ik wil weten voor zijn toekomstige veulens ,dit...

- agouti = A/a
- red factor = E/e
- creme = nCr

Zou mijn redenering kloppen? Is er iets waar ik fout in ben of iets niet mee rekening heb gehouden?
Nu is mijn valk, een heel lichte valk, die kleur zie ik ook het liefst, zou hij dan eerder lichte valken geven bij zijn veulens, of kan hij dat echt niet beïnvloeden? Veel van mijn merries zijn homozygoot zwart, heeft dit een effect op de kleur van hun veulens?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:51

Als je zeker weet dat het een Valk is en geen Perlino dan klopt je gedachtegang :D

Of hij lichte of donkere creme-kinderen geeft is niet te voorspellen. Dat heeft ook te maken met sooty-dragers.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:07

Perlino is hij zeker niet met zijn zwarte manen, zwarte staart en donkere benen. Vind hem trouwens een prachtige kleur hebben van valk... :D Sooty is hij zelf ook niet, hopelijk mijn merries dan ook niet hé. :) Makkelijk zo, hoef ik niet te testen en ben toch zeker van zijn kleurgenen, perfect. :D

Bedankt!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:27

En als je zeker weet dat je merries homozygoot zwart zijn, dan weet je ook meteen dat hun veulens genetisch altijd zwart-basis zijn (E? a?).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:02

Peterina, leg eens wat meer uit, aub? Dus veulens van mijn homozygoot zwarte merries, kunnen geen vosfactor erven? Merries zijn kleurgetest, dus ja, ben zeker dat ze homozygoot zwart zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:07

@laureas: Je hengst is rood-drager (moeder palomino) , dus de veulens kunnen een (e) mee krijgen van de vader. Vanwege de homozygote moeder worden ze altijd zwart(E), maar dragen wel rood (Ee) en kunnen dit dus ook doorgeven aan hun veulens.

Zie ondersraand schema. De kleuren kun je naar behoefte aanpassen, het resultaat blijft hetzelfde

Afbeelding