Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:39

Ik ben me ook aan het oriënteren. .Wil uit mijn merrie (vos) graag een bijzonder kleurtje.. palomino, cremello, valk, bont ..
[EHK] Luxe grote dressuur ponyhengst

Welke kleuren kunnen er dan allemaal op?

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:14

Wil je zeker weten dát je een leuke kleur krijgt zul je iets moeten zoeken wat homozygoot is, dus een cremello, perlino en/of homozygoot Tobiano.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:15

Cynthia82 schreef:
BianCatjee schreef:
Ik wil me meer gaan verdiepen in de kleuren en de vererving ervan.
Waar kan ik het beste beginnen wat niet al te ingewikkeld (dure woorden) is? Iemand tips :)

Ik heb De kleur van het paard van Jeanette Gower. Ook een begrijpelijk geschreven boek. Ik heb er heel veel aan :)

Ben deze ook aan het lezen maar moest ik leek zijn dan vind ik deze wel nog heel ingewikkeld hoor, misschien eerst eens 'Met huid en haar' van Liesbeth Dekkers, niet zo genotypisch uitgelegd meer fenotypisch en dan kan je makkelijker volgen in het boek van Jeanette Gower.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:13

Elin_ schreef:
Ik ben me ook aan het oriënteren. .Wil uit mijn merrie (vos) graag een bijzonder kleurtje.. palomino, cremello, valk, bont ..

Wat dubbeldun al zei.
Bij de homozygote bonte heb je gegarandeerd een bont veulen, wordt alleen niet vaak getest bij warmbloed hengsten.
Cremello kan je niet krijgen, heeft je merrie ook een crème gen voor nodig.
Als je een Cremello gebruikt heb je gegarandeerd een Palomino veulen. Perlino of smokey cream geeft kans op palomino, valk of smokey black.
Je kan ook nog gaan voor een few spot appaloosa als je een appie veulen wilt.

Dan heb je de meest algemene 'speciale' kleuren wel gehad.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:29

Fotsy schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik heb De kleur van het paard van Jeanette Gower. Ook een begrijpelijk geschreven boek. Ik heb er heel veel aan :)

Ben deze ook aan het lezen maar moest ik leek zijn dan vind ik deze wel nog heel ingewikkeld hoor, misschien eerst eens 'Met huid en haar' van Liesbeth Dekkers, niet zo genotypisch uitgelegd meer fenotypisch en dan kan je makkelijker volgen in het boek van Jeanette Gower.

Ja, dat klopt wel een beetje, inderdaad :) Je moet het wel een beetje begrijpen.
Als je het boek van Jeanette al hebt, is het boek van Liesbeth dan nog steeds ook een aanrader?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:37

Cynthia82 schreef:
Fotsy schreef:

Ja, dat klopt wel een beetje, inderdaad :) Je moet het wel een beetje begrijpen.
Als je het boek van Jeanette al hebt, is het boek van Liesbeth dan nog steeds ook een aanrader?

Voor de mooie plaatjes misschien wel, voor de genetisch informatie niet (oud en achterhaald, in sommige gevallen decennia oud) ... ten minste dat is mijn mening.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:40

Elin_ schreef:

Op een basis vos die niet creme-drager is kan je nooit een dubbelverdunde gekleurde (cremello, perlino, smokey cream) veulen krijgen.
Maar met cremello of perlino of smokey cream hengst kan je wel met 100% een palomino of valk of smokey black gekleurd veulen krijgen.

Ik zag in je topic dat Don Cremello al vermeld was.
Kijk ook is naar Happy ... Welsh partbred ... perlino D-pony ... staat bij HS Meijer in Nederland. Zeer correct gebouwd hengst met goede gangen, en een goede karakter.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:28

Peterina schreef:
Voor de mooie plaatjes misschien wel, voor de genetisch informatie niet (oud en achterhaald, in sommige gevallen decennia oud) ... ten minste dat is mijn mening.

helemaal mee eens :j , inderdaad voor de mooie plaatjes anders is het geen aanvulling voor het boek van Jeanette, alleen als echte leek, vind ik hem daarom wel leuk, zoals ik al opmerkte fenotypisch, veel mensen kunnen hun geen beeld vormen bij champagne, zelfs perlino, roan laat staan bij chimera, sooty, brindle enz. En dan weet je toch al hoe die eruit zien :P
Al vind ik Jeanette niet echt bepaald subtiel in de woordkeuze en er zit minder tot weinig structuur in haar boek, ze begint met basiskleuren dan de cremello wat zij beschrijft trouwens als miserie, springt ze naar vos naar palo, van valk naar wildkleuren, allez Liesbet dekkers doet dit wel beter, eerst de verdunners, enkel en dubbel dilute dan de modifiers enz
En oud Peterina, het ene is van 2013 en die van Jeanette is van 1999? of bedoel je het gebruikte materiaal?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:46

Ik bedoel dat het genetisch informatie dat gebruikt wordt oud en achterhaald is. Men zou verwachten dat een boek van 2013 toch up-to-date en relevante informatie zou bevatten.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:48

Cynthia82 schreef:

:n Nee, dat boek heeft naar mijn mening niks toe te voegen aan het boek van Jeanette Gower. Je mag hem wel tegen gereduceerd tarief van me overnemen :D , heb er "spijt" van dat ik het gekocht heb. :D

En persoonlijk vind ik het boek van Jeanette Gower wel heel geordend en overzichtelijk. Veel meer dan dat andere boek. :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:34

ik was net op de Zuidlaardermarkt, heeft iemand ooit een vos gezien met zulke ogen? Champagne was hij niet lijkt me, het was een heel groot trekpaard. heb helaas geen foto van het hele paard gemaakt maar ook palomino of dun of andere genen leken me niet aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:03

Hij kan zilver dragen .

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:07

ik heb ook nog nooit een zilver gezien met gele ogen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:15

Misschien mankeert ie wel iets en ontstaat het daar door.
Ik heb wel eens een veulen gehad met neongroene ogen :) , maar die had hoge koorts en daar een injectie tegen gehad die dat veroorzaakte.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:29

Heel speciaal dat oog groene ogen zijn zeldzaam en in hoeverre ze gelinkt zijn aan welk kleur? Geen idee eigenlijk maar lijkt me raar dat een oogkleur verandert door ziekte.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:30

In Amerika is er wel een trekpaardras dat bekend staat op het dragen van champagne (American Cream), dus champagne is er wel in trekpaarden. Maar de vacht lijkt dan niet overeen te komen en daarnaast is het een zeldzaam ras, lijkt me niet dat je die ertussen hebt zitten bij Zuidlaren.
Aandoening lijkt me het logischt inderdaad, helemaal door de bijna witte rand rond de pupil.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:00

Pearl geeft ook zo,n ogen maar of dat kan bij trekpaard weet ik niet

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:16

Zou ook kunnen keona en pearl zie je niet op vos en komt wel voor bij tinkers

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:21

Ik vond het heel bijzonder in elk geval

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:11

Zeker een bijzonder oog. Jammer dat je geen foto hebt van het hele paard :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:25

In het topic van Zuidlaren is een hoofd geplaatst

Afbeelding

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:28

wauw, mooi :-)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:37

Bedankt voor de tips over de boeken! Ik heb nog niet gezocht naar de boeken omdat ik erg druk ben geweest :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:10

Weet toevallig iemand, wat dit is? Zilver?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:11

Rabicano