Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:10

leoenpat schreef:
hahah Wie weet Morague:)) wie zal het zeggen welke crisis ze in beland is. LOL maar donkerbruin is ze niet er zitten veel gekleurde haren tussen.
En Appie kenmerken heeft ze wel, verticaal gestreepte hoefjes en een 'mensenoog'.

Maar bedankt voor het meedenken! Ik trek me weer terug uit jullie topic.

Ciaoo

Als de moeder kwpn is is het niet waarschijnlijk dat ze verdunning draagt maar het kán wel.
Maar met de kenmerken die je geeft, mensenoog, gestreepte hoeven én het feit dat hij verder geen aftekeningen heeft denk ik toch dat het een appie is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:12

Rennie89

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:03

niet echt een duidelijke foto. Kan gewoon een schimmel zijn maar ook roan, al lijkt het hooft wel echt te schimmelen :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:06

oeps wat dom, 2 keer dezelfde, hier is de tweede foto:http://i1239.photobucket.com/albums/ff512/fennadev/IMG_0090.jpg

bij schimmel zou haar wintervacht toch ook witter worden?

ik ben inderdaad niet de handigste met de camera.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:08

Schimmels kunnen in de winter ook wel weer iets donkerder worden maar worden uiteindelijk wel elk jaar gewoon veel witter :j

Heb je geen foto van het zijaanzicht? Ik zou zeggen vosroan , maar zeker weten doe ik niet...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:10

kan ik morgen wel maken, maar dan zit er wel gaas voor en ze is nog maar half uit de wintervacht, de buik is nog gewoon voskleurig. Ze wordt niet echt witter, blijft ieder jaar ongeveer hetzelfde. Ga nog even zoeken naar wat oudere foto's van haar.

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:46

Ik ben me ook aan het verdiepen in kleuren genetica, heel interessant!
Maar er is me nog wel iets niet duidelijk, over albino's. Nu weet ik al wel dat ze binnen de 24u sterven na de geboorte, dus ze "bestaan" eigenlijk wel. Dus nu vraag ik mij af, wat is het genotype van zo'n albino veulen? Blijkbaar is dit nog iets anders dan OLWS, dus dacht ik dat ze homozygoot waren voor het gen Dominant White (W), dan bleek dat er perfect gezonde paarden bestaan die wel homozygoot zijn voor het gen...
Is er misschien een soort gen dat er voor zorgt dat een paard kleur kan hebben? (Een beetje zoals het gen Lp ervoor zorgt dat een appaloosa een appaloosa kan zijn, maar andere genen voor het eigenlijke witpatroon zorgen) Dus laten we dat gen even "K" noemen, dus KK is de mogelijkheid om een kleur te hebben, evenals Kk, maar kk is dan albino en dus lethaal? Of is albino misschien gewoon een mutatie in het DNA?
Wie o wie kan me hier meer over vertellen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:47

Kittentje, dat zijn geen albino's :) ze worden naar mijn weten niet geboren met rode ogen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:27

Kittentje schreef:
Maar er is me nog wel iets niet duidelijk, over albino's. Nu weet ik al wel dat ze binnen de 24u sterven na de geboorte, dus ze "bestaan" eigenlijk wel. Dus nu vraag ik mij af, wat is het genotype van zo'n albino veulen? Blijkbaar is dit nog iets anders dan OLWS, dus dacht ik dat ze homozygoot waren voor het gen Dominant White (W), dan bleek dat er perfect gezonde paarden bestaan die wel homozygoot zijn voor het gen...
Is er misschien een soort gen dat er voor zorgt dat een paard kleur kan hebben? (Een beetje zoals het gen Lp ervoor zorgt dat een appaloosa een appaloosa kan zijn, maar andere genen voor het eigenlijke witpatroon zorgen) Dus laten we dat gen even "K" noemen, dus KK is de mogelijkheid om een kleur te hebben, evenals Kk, maar kk is dan albino en dus lethaal? Of is albino misschien gewoon een mutatie in het DNA?

Totaal apart genotypes zijn:
Frame Overo ... in homozygoot vorm verantwoordelijk voor OLWS = veulen die binnen de 72 uur in slaap gedaan moet worden
Dominant White (DW)... bestaat in heterozygoot en homozygoot vorm

Goede artikel dat misschien een grote deel verklaar/uitlegt (helaas wel in het engels): http://www.horse-genetics.com/dominant- ... abino.html

Er zijn geen beschreven gevallen van albinism bij paarden maar dat wil niet zeggen dat het niet 'kan' voorkomen bij paarden. Albinism is een dermatologisch afwijking en heeft niets met kleuren of kleuren genetica te maken. Voorbeeld een genetisch bruine rat kan een albino zijn ... fok je met deze rat dan zal het bruine nakomelingen geven. Albinism zou niet erfelijk zijn. Albino's, ongeacht species, hebben altijd roze huid, wit (!) haren en rode ogen.

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:55

Peterina schreef:
Kittentje schreef:

Totaal apart genotypes zijn:
Frame Overo ... in homozygoot vorm verantwoordelijk voor OLWS = veulen die binnen de 72 uur in slaap gedaan moet worden
Dominant White (DW)... bestaat in heterozygoot en homozygoot vorm

Goede artikel dat misschien een grote deel verklaar/uitlegt (helaas wel in het engels): http://www.horse-genetics.com/dominant- ... abino.html

Er zijn geen beschreven gevallen van albinism bij paarden maar dat wil niet zeggen dat het niet 'kan' voorkomen bij paarden. Albinism is een dermatologisch afwijking en heeft niets met kleuren of kleuren genetica te maken. Voorbeeld een genetisch bruine rat kan een albino zijn ... fok je met deze rat dan zal het bruine nakomelingen geven. Albinism zou niet erfelijk zijn. Albino's, ongeacht species, hebben altijd roze huid, wit (!) haren en rode ogen.

Ok bedankt! Zo had ik het nog niet bekeken, dat verklaart veel :)

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:49

lifaya schreef:
Kittentje, dat zijn geen albino's :) ze worden naar mijn weten niet geboren met rode ogen.

Wat zijn geen albino's? Ik kan even niet volgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:01

die OWLS veulens ;)

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:04

lifaya schreef:
die OWLS veulens ;)

Ah! Dat bedoelde ik zelf ook, dat dat nog iets anders was. Ik was even mijn hele gedachtengang aan het opschrijven :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 02:21

Ik heb al een keer eerder een topic geopend over mijn zilver appel bruine mini, ik twijfelde toch of het een 'gewone' zilver appel bruine was. Er werd toen aangehaald dat er heel misschien wildkleur oid. door zat maar omdat er geen directe kenmerken waren werd het op zilver appelbruin gehouden.

Nu zijn we ondertussen weer een jaartje verder en van de week vielen me wat strepen op zijn schouder op. Vorig jaar had ik deze ook gezien op een foto maar dacht toen dat het een belichtings foutje was, maar ik weet nu vrij zeker dat het echt bestaat. Ik heb vandaag nog zitten turen naar zebra strepen op de benen maar ik kan er niet echt iets over kwijt aangezien meneer al helemaal in zomer vacht zit maar zijn benen niet echt mee willen werken.. Ik heb van de wildkleur gezien dat er een streep/vlek op de schouder kan verschijnen maar of dat ook meteen zegt dat het ook een wildkleurt is vind ik dan lastig.
Meneer zijn manen krijgen ook steeds meer kleur, als je goed kijkt op de foto zie je dat de streep bij de schouder/schoft ook doorloopt in de manen, sinds dit jaar begint het helemaal een kleuren paradij8sje te worden door zijn hele manen kam uitvloeiend naar beneden.

Ook krijgt hij steeds meer witte haartjes door zijn vacht heen.. het lijken er steeds meer te worden naarmate hij ouder word. Het is verder niet opvallend en lijkt voornamelijk op zijn rug voor te komen. Het kunnen geen drukplekken zijn aangezien er nooit iets op zijn rug heeft gelegen :)

Hier een fototje, deze is dus van vorig jaar en jammer genoeg een slechte en donkere kwaliteit. Als er een betere nodig is ga ik morgen even op pad met mijn camera De vlek is nu donkerder en scherper dan op de foto.

Http://img137.imageshack.us/img137/8834/img9071p.jpg

Waar ik ook nog benieuwd naar was, ik heb mijn paardje van jaarling af en tot nu toe is het ieder jaar een verassing hoe hij er in de zomer uit komt te zien. Verkleurt hij nu telkens donkerder omdat hij nog jong is of?? En zoja, hoe lang zal hij dan waarschijnlijk nog verkleuren?

Lang verhaal, ik hoop op antwoorden :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:41

Hebt je hem in de laatste jaar laten testen op Zilver of Dun?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:52

Peterina schreef:

nee hij is nergens op getest, lijkt me nogal duur en ik wil het meer voor de leuk weten dan voor iets anders.
Zijn moeder is een witte shet, whatever voor wit het mag zijn. papa was een zilverappel amha.

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:17

Wispeltuur schreef:
Peterina schreef:

nee hij is nergens op getest, lijkt me nogal duur en ik wil het meer voor de leuk weten dan voor iets anders.
Zijn moeder is een witte shet, whatever voor wit het mag zijn. papa was een zilverappel amha.

In een ander topic hadden ze deze site doorgegeven: http://www.horsedna.co.uk/ Hier zou je voor €20 je paard kunnen laten testen. Meer weet ik er ook niet over, heb de site teruggevonden, maar het topic niet.

Als de vader een zilver was, denk ik dat je vrijwel zeker kan zijn je pony ook een zilver is. De moeder kan ook wildkleur hebben gedragen, maar als ze is gaan schimmelen ga je dat na een tijd ook niet meer zien natuurlijk.
Mijn gokje is dus een zilverappelbruine met het wildkleurgen. Misschien dat het wildkleurgen zich niet zo sterk uit. Wij hebben ook 2 kruising fjordjes rondlopen, zij hebben bijna geen zebrastrepen en hebben ook een donkerdere kleur dan de volle fjordjes. Lijkt op valk, maar dan met een aalstreep, terwijl de volle fjordjes meer isabel zijn van kleur en duidelijke zebrastrepen vertonen.
Dit zou ook verklaren waarom hij nog een relatief donkere kleur heeft terwijl hij twee verdunningsgenen zou hebben.
Tenminste dit is mijn idee. Superleuke pony trouwens!! :))

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:54

@kittentje bedankt voor de uitgebreide uitleg :) hijs is wel wat lichter dan op de fotos hoor. Toen je het over de verkleuring van zijn moeder had ben ik eens gaan kijken of iets kon vinden over haar kleur, wat blijkt? ze is valk schimmel, verklaart dit zijn kleuren dan of? en de witte haren waar ik over vertelde, betekent dit dat hij verschimmelt? verschimmelen klinkt stom zeg.. >< zou wel balen als zijn mooie kleurtje straks veranderd in wit, ookal droomde ik altijd van een witte shet vond ik dit leuker haha.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 01:15

Heb nog even op de website gekeken die je hebt gegeven en ligt het nu aan mij of word er niet getest welke kleur het paard nu daadwerkelijk heeft? Ik begrijp er uit dat het alleen om witte patronen gaat of de kleuren van de nakomelingen. Of ben ik een beetje met mijn neus aan het kijken? :')

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:13

Wispeltuur schreef:
@kittentje bedankt voor de uitgebreide uitleg :) hijs is wel wat lichter dan op de fotos hoor. Toen je het over de verkleuring van zijn moeder had ben ik eens gaan kijken of iets kon vinden over haar kleur, wat blijkt? ze is valk schimmel, verklaart dit zijn kleuren dan of? en de witte haren waar ik over vertelde, betekent dit dat hij verschimmelt? verschimmelen klinkt stom zeg.. >< zou wel balen als zijn mooie kleurtje straks veranderd in wit, ookal droomde ik altijd van een witte shet vond ik dit leuker haha.

Valk? Ben je zeker dat ze geen wildkleur is? Die aalstreep van je pony zou nog wel counterschading kunnen zijn, maar die strepen op de hals zijn toch iets typisch voor wildkleur dacht ik. En als het veulen wildkleur is, moet minstens 1 van de ouders ook wildkleur zijn. We hebben ook 2 pony's waarvan we dachten dat ze valk waren terwijl ze echt wel duidelijk wildkleur zijn :)
Schimmel durf ik niet goed te zeggen, daar ken ik nog niet veel van, maar ik denk het niet. Ik dacht dat schimmels toch al vrij snel beginnen te schimmelen, dat je bv. aan een jaarling al duidelijk kan zien dat die schimmel is. Jou pony lijkt me toch net iets ouder :)

Van wat ik van de site kan maken, is dat je op alle mogelijke kleuren kan testen, zelfs of je zwarte paard een gen voor vos draagt. Dus het zou me verbazen dat ze niet voor (bijna) alles kunnen testen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:07

Kittentje schreef:
Wispeltuur schreef:

Valk? Ben je zeker dat ze geen wildkleur is? Die aalstreep van je pony zou nog wel counterschading kunnen zijn, maar die strepen op de hals zijn toch iets typisch voor wildkleur dacht ik. En als het veulen wildkleur is, moet minstens 1 van de ouders ook wildkleur zijn. We hebben ook 2 pony's waarvan we dachten dat ze valk waren terwijl ze echt wel duidelijk wildkleur zijn :)
Schimmel durf ik niet goed te zeggen, daar ken ik nog niet veel van, maar ik denk het niet. Ik dacht dat schimmels toch al vrij snel beginnen te schimmelen, dat je bv. aan een jaarling al duidelijk kan zien dat die schimmel is. Jou pony lijkt me toch net iets ouder :)

Van wat ik van de site kan maken, is dat je op alle mogelijke kleuren kan testen, zelfs of je zwarte paard een gen voor vos draagt. Dus het zou me verbazen dat ze niet voor (bijna) alles kunnen testen.

Als ik google op otje van midzomer (zijn moeder) kom ik verschillende stallen tegen waar ze als fokmerrie heeft gestaan, allemaal beweren ze dat het een valkschimmel is. Misschien dat ze te vroeg is gaan schimmelen om te zien dat het een wildkleur was ipv een valk of zou dat vreemd zijn?
Zou het opzich wel vreemd vinden als geen 1 van de fokkers de merrie heeft laten testen op kleur, lijkt me dat je dit zeker wilt weten voordat je er mee gaat fokken of ligt het aan mij?

Ik zal een dezer dagen ook eens een mailtje wisselen met de fokker over de merrie, ben benieuwd of zij er misschien iets van kan maken.

Enneh bedankt voor het mee denken :j

Als iemand wat meer over schimmel weet hoor ik het graag :)

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:50

Wispeltuur schreef:
Als ik google op otje van midzomer (zijn moeder) kom ik verschillende stallen tegen waar ze als fokmerrie heeft gestaan, allemaal beweren ze dat het een valkschimmel is. Misschien dat ze te vroeg is gaan schimmelen om te zien dat het een wildkleur was ipv een valk of zou dat vreemd zijn?
Zou het opzich wel vreemd vinden als geen 1 van de fokkers de merrie heeft laten testen op kleur, lijkt me dat je dit zeker wilt weten voordat je er mee gaat fokken of ligt het aan mij?

Ik zal een dezer dagen ook eens een mailtje wisselen met de fokker over de merrie, ben benieuwd of zij er misschien iets van kan maken.

Enneh bedankt voor het mee denken :j

Als iemand wat meer over schimmel weet hoor ik het graag :)

Ik heb haar ook eens gegoogled, en op de site van Van Exel Stables staat dat ze altijd een aalstreep doorgeeft, valk (crème-gen) geeft geen aalstreep. Misschien is ze dunskin (valk en wildkleur) maar dan vind ik het wel vreemd dat de pony eronder wel als dunskin staat beschreven en zij niet. Ik wou nog zeggen, misschien droeg de vader wildkleur, maar als de moeder altijd een aalstreep doorgeeft lijkt mij dat zij zelfs homozygoot zou kunnen zijn voor wildkleur.

Ik denk dat het het beste is dat je inderdaad gewoon de fokker contacteert ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:58

Wispeltuur schreef:
.. Misschien dat ze te vroeg is gaan schimmelen om te zien dat het een wildkleur was ipv een valk of zou dat vreemd zijn?
Bij veulens die het Dun-gen dragen zie je dat meteen na de geboorte heel duidelijk. Een veulen wat dun LIJKT te hebben (= countershading) heeft nooit die uitgebeide kenmerken die een dun heeft.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:26

Mmm bij mini's heb ik dat juist andersom, ik heb toch een paar echte duns gefokt (grullo en bruin-dun), maar ik heb veulens met een nepaalstreep gehad die veel duidelijker waren, ik herken het veel sneller aan de kleur en hoofdmaskers bij veulens, maar misschien komt dat doordat mini's net ff afwijken? Vollere vachtjes misschien? ;)

En fokken doe je niet op kleur dus zo raar is het niet dat ze niet is getest. ;)
Bovendien zijn kleurtesten meer iets van tegenwoordig.
Ik denk dat ze een dun kleurtje onder de schimmel is zonder creme.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:17

In een dikke vacht is idd moeilijker het dun-gen te herkennen en bij kleine Mini's zijn die nog extra kleiner :D