Kittentje schreef:Ik ben me ook aan het verdiepen in kleuren genetica, heel interessant!
Maar er is me nog wel iets niet duidelijk, over albino's. Nu weet ik al wel dat ze binnen de 24u sterven na de geboorte, dus ze "bestaan" eigenlijk wel. Dus nu vraag ik mij af, wat is het genotype van zo'n albino veulen? Blijkbaar is dit nog iets anders dan OLWS, dus dacht ik dat ze homozygoot waren voor het gen Dominant White (W), dan bleek dat er perfect gezonde paarden bestaan die wel homozygoot zijn voor het gen...
Is er misschien een soort gen dat er voor zorgt dat een paard kleur kan hebben? (Een beetje zoals het gen Lp ervoor zorgt dat een appaloosa een appaloosa kan zijn, maar andere genen voor het eigenlijke witpatroon zorgen) Dus laten we dat gen even "K" noemen, dus KK is de mogelijkheid om een kleur te hebben, evenals Kk, maar kk is dan albino en dus lethaal? Of is albino misschien gewoon een mutatie in het DNA?
Wie o wie kan me hier meer over vertellen?
Totaal apart genotypes zijn:
Frame Overo ... in homozygoot vorm verantwoordelijk voor OLWS = veulen die binnen de 72 uur in slaap gedaan moet worden
Dominant White (DW)... bestaat in heterozygoot en homozygoot vorm
Goede artikel dat misschien een grote deel verklaar/uitlegt (helaas wel in het engels): http://www.horse-genetics.com/dominant- ... abino.html
Er zijn geen beschreven gevallen van albinism bij paarden maar dat wil niet zeggen dat het niet 'kan' voorkomen bij paarden. Albinism is een dermatologisch afwijking en heeft niets met kleuren of kleuren genetica te maken. Voorbeeld een genetisch bruine rat kan een albino zijn ... fok je met deze rat dan zal het bruine nakomelingen geven. Albinism zou niet erfelijk zijn. Albino's, ongeacht species, hebben altijd roze huid, wit (!) haren en rode ogen.