Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:55

peterina wat bedoel je met witte haren?
Mijn merrie is heel extreem sooty valk, heeft vier witte sokken en heeft heel veel witte haren aan haar flanken, maar dit kan eventueel door sabino/rabicano zijn.
Inderdaad komt voor bij elk kleur, maar in de boeken vind je sooty enkel bij de verdunningen, raar he, je hebt toch ook heel veel haflingers met sooty, enz?

Sooty is natuurlijk een modifier, een veranderaar, dus de werking ervan is nog een raadsel.

Ik denk dat dit wel bij cremello en perlino enz kan voorkomen, maar de sooty zal extreem moeten zijn om te tonen, heb zo een paar foto's gevonden van perlino's die toch echt wel melk met beetje koffie zijn, zou dit niet van de sooty komen, deze heeft zelfs geen witte manen en staart. of zit er nog iets anders in het spel?
http://www.prehorse.info/images/photos/33851_x500.jpg

KellyDV

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:57

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:07

mooi voorbeeld, heb precies de indruk dat sooty ook veroorzaker kan zijn van appeltjes bij paarden?

hou me zeker op de hoogte als je veulen er is, heel interessant om te weten of het nu sooty heeft of niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:14

Fotsy schreef:
mooi voorbeeld, heb precies de indruk dat sooty ook veroorzaker kan zijn van appeltjes bij paarden?

hou me zeker op de hoogte als je veulen er is, heel interessant om te weten of het nu sooty heeft of niet.

Haha dat duurt nog even :o Begin volgend jaar insemineren.. Dus nog even geduld :D Ben nu al benieuwd :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:57

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:19

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:28

Denk echter dat sooty geen invloed heeft op tint van dubbel verdunning. Het 'kleur' bij perlino's en smokey cream's heeft gewoon met kleur tint van de basis kleur te maken.

Wat Solkin betreft ... deze hengst heb ik in levende lijf gezien en die is 'gewoon' perlino.
Wat zijn nakomelingen betreft ... wat waren de kleuren van de moeders? Pas als je al die kaarten op tafel leg kan je met zekerheid iets gaan zeggen.

Ik denk ... eerder vermoed ... dat sooty als een dubbel recessief pas tot 'uiting' komt en dat enkel alleen een donkere tint van basis kleur geeft zonder het aan te tasten en dat het gelinkt is aan agouti in een of andere manier.
Reden voor mijn vermoeden: als men de DNA resultaten van de agouti testen nakijkt van vele paarden en dan hun 'kleur' tint vergelijk, dan blijkt dat AA veel donkere van kleur tint zijn dan Aa, en Aa veel donkere zijn dan aa. En bij donkere tinten was veelal sooty aanwezig, bij de aa's en licht gekleurde niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:32

Peterina schreef:
Denk echter dat sooty geen invloed heeft op tint van dubbel verdunning. Het 'kleur' bij perlino's en smokey cream's heeft gewoon met kleur tint van de basis kleur te maken.

Wat Solkin betreft ... deze hengst heb ik in levende lijf gezien en die is 'gewoon' perlino.
Wat zijn nakomelingen betreft ... wat waren de kleuren van de moeders? Pas als je al die kaarten op tafel leg kan je met zekerheid iets gaan zeggen.

Ik denk ... eerder vermoed ... dat sooty als een dubbel recessief pas tot 'uiting' komt en dat enkel alleen een donkere tint van basis kleur geeft zonder het aan te tasten en dat het gelinkt is aan agouti in een of andere manier.
Reden voor mijn vermoeden: als men de DNA resultaten van de agouti testen nakijkt van vele paarden en dan hun 'kleur' tint vergelijk, dan blijkt dat AA veel donkere van kleur tint zijn dan Aa, en Aa veel donkere zijn dan aa. En bij donkere tinten was veelal sooty aanwezig, bij de aa's en licht gekleurde niet.

De mijne is AA :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:48

Ik heb een heel donker vosbonte sooty merrie, zij is Aa getest
En Arany onze hengst die ook flink wat sooty draagt is eveneens Aa.

Ik duim ook voor een dubbel verdund veulentje bij Fotsy binnen enkele maandjes :) Wie weet wat geeft dat met 2 duidelijke sooty ouders. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:03

Wel die theorie kan ik dan al gedeeltelijk weerleggen mijn merrie is Aa getest en heeft de sooty toch wel extreem, de hengst van haar toekomstig veulen is ook Aa en ook hij heeft heel duidelijk en donkere valk tint, niet zo als mijn merrie maar toch.
Hihihi gelijk, hoop ook op een specialeke met heel veel sooty

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:37

Hmm ja interessant, zou best kunnen dat sooty dubbel pas werkt. Tis niet te testen toch?

Ik vraag me af, is er sterk kleurverschil op bv een buckskin of bay die A+ At of Aa is?

Ik zal duimen voor een dubbel sooty dan voor jullie :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:40

Dat denk ik niet.. Onze Arany heeft ook al meermaals duidelijk sooty veulens gegeven uit non-sooty merries :)

Wel steeds op buckskin/dunskin/palomino. Nog geen sooty vosje tot hier toe.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:58

Tinniie schreef:
Dat denk ik niet.. Onze Arany heeft ook al meermaals duidelijk sooty veulens gegeven uit non-sooty merries :)

Wel steeds op buckskin/dunskin/palomino. Nog geen sooty vosje tot hier toe.

Afbeelding
:D :D _O-

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:48

Er stonden trouwens 2 of 3 mushroom shetjes op de zuidlaardenmarkt..... 1 is er sowiezo verkocht zag ik.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:52

hoe herken je die zo snel? ben er niet in thuis.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:56

Beetje getraind oog denk ik inmiddels.....tis natuurlijk geen 100% he dat oog van mij ;)

Maar tis een combi van een palomino maar toch niet....donkere huid, donkere hoeven en meestal donkergrijs of zwart in de staart.....en je leert de 'tint'herkennen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:13

Oke, interessant :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:48

mushrooms mmm :9 , in België is er ook een fokker maar in Luik, dan is Nederland nog dichter denk ik ;)
setje mushroom zoals het woord het zegt, zijn zo een beetje vuillichtgrijs met witte manen en staart, zoals een echte champignon, uiteraard heb je daar ook schakeringen in.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:49

Tis inderdaad een aparte kleur. Zou het zelf niet snel zien :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:10

Kan iemand eens alle kenmerken van een dun opsommen ik ken daar heel weinig van, enkel zebrastrepen op benen en aalstreep. Maar verdunt het ook het basiskleur beetje ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:04

Hoofd kenmerk = aalstreep ... dit is HET kenmerk, is altijd duidelijk - niet 'vaag' - niet gebroken lijn, loopt van schoft tot aan staart (bij sommige over en tot in staart).

Verder kenmerken die in meer of minder maten aanwezig kunnen zijn:
- 'cobwebbing' = spinnenweb over gezicht
- donker verkleuring op gezicht
- schouder 'bar' = donker 'streep' of vlek over schoft
- strepen op benen
- donker uitlijning op tippen en randen van oren

Wat kleur betreft: verdunning van basis kleur, maar hoeveel kan erg verschillend zijn. Wat je ook heel vaak zie is dat er geen 'glans' op een dun voorkomt. Ik heb ook nog nooit een dun gezien met 'appeltjes'/bloemen op de vacht.

Een absoluut voorwaarden om dun te kunnen zijn: een van ouders MOET ook dun zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:07

@Fotsy:
Ja, dun verdunt ook de basiskleur een beetje.
Onze hengst is bruin maar is door de dunfactor wat lichter/valer bruin.
Op de foto zie je ook goed de aalstreep en zebrastrepen.
Ook de donkere uitlijning op tippen en randen van oren zoals Peterina noemt zie je bij hem.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coloured op 31-10-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:13

Schouder streep, aalstreep, en getinte oortjes: :D
Afbeelding

Donker verkleuring op gezicht (face mask):
Afbeelding

Cobwebbing:
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:26

In de winter zijn ze ook vaak lichter en in de zomer net donkerder,best grappig.
Ik heb hier al alle tinten van grullo in mijn weide gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:48

Het DUN-gen verdund de basiskleur zeker. Bij een Bay-dun kan dit van lichtbruin tot bijna geel zijn en bij Vos van lichtrood tot bijna creme.
Alle kenmerken van Dun:
1. aalstreep van oren tot staartpunt
2. been strepen zowel voor- als achter
3. schouder'platen'
4. cobwebbing (spinnenweb tussen de oren naar de ogen toe)
5. strepen op de buik
6. verlichting lichaams haar
7. oortips donkerder (zwart of rood)