Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fotsy schreef:mooi voorbeeld, heb precies de indruk dat sooty ook veroorzaker kan zijn van appeltjes bij paarden?
hou me zeker op de hoogte als je veulen er is, heel interessant om te weten of het nu sooty heeft of niet.
Peterina schreef:Denk echter dat sooty geen invloed heeft op tint van dubbel verdunning. Het 'kleur' bij perlino's en smokey cream's heeft gewoon met kleur tint van de basis kleur te maken.
Wat Solkin betreft ... deze hengst heb ik in levende lijf gezien en die is 'gewoon' perlino.
Wat zijn nakomelingen betreft ... wat waren de kleuren van de moeders? Pas als je al die kaarten op tafel leg kan je met zekerheid iets gaan zeggen.
Ik denk ... eerder vermoed ... dat sooty als een dubbel recessief pas tot 'uiting' komt en dat enkel alleen een donkere tint van basis kleur geeft zonder het aan te tasten en dat het gelinkt is aan agouti in een of andere manier.
Reden voor mijn vermoeden: als men de DNA resultaten van de agouti testen nakijkt van vele paarden en dan hun 'kleur' tint vergelijk, dan blijkt dat AA veel donkere van kleur tint zijn dan Aa, en Aa veel donkere zijn dan aa. En bij donkere tinten was veelal sooty aanwezig, bij de aa's en licht gekleurde niet.