dit kleurtje had mijn allereerste pony ook, zijn papier stond schimmel...goh wat mis ik plots dat beestje
Fotsy
Geplaatst: 12-10-14 20:47
chimello schreef:
Nouja, mini's hebben toch alle kleuren?
mushroom is een aparte verdunning op vos die volgens mijn onderzoek enkel toont in homozygote vorm en eigenlijk als het voorkomt het in de meeste gevallen een shetlander is. Gen is nog niet ontdekt. wel super mooi vind ik, beetje vuilgrijs met witte manen.
kwita zal wel een schimmel geweest zijn, in een bepaald stadia zien deze er namelijk beetje mushroom uit maar zijn zeker geen mushroom.
Fotsy: ik heb altijd begrepen dat het geen verdunning is maar een mutatie op vos.
Leuke info site: google: beths mushroom shetlands
Fotsy
Geplaatst: 14-10-14 14:01
Jep chimello welke kleur bestaat ze niet in de mini s
Paintlinger volgens mijn bevindingen noem ik het een dubbele verdunning op vos en werkt zoals het crème gen vermits er nog geen baanbrekend onderzoek is naar gedaan kan niemand nog zeggen hoe of wat. Mutaties zijn veranderingen in het DNA. Zo is de evolutie en ook wij er gekomen. Ooit kan dit misschien wel geweest zijn maar uit welk gen dan? Het crème gen of silver? Waarom zit het dan enkel op vos? En toont enkel in homozygote vorm? Ik denk dat het gewoon een verdunning is die nog niet echt ontdekt is omdat deze heel weinig voorkomen en voornamelijk bij Shetlanders moest het bij warmbloeden voorkomen, men had het allang gevonden
Fotsy: Maar het vererft niet als een verdunning en kan ontstaan uit 2 voskleurige ouders.
Fotsy
Geplaatst: 17-10-14 20:47
toch wel hoor, kan ook enkel ontstaan uit vosse ouders met 1 mushroom gen, heb je 25% kans op mushroom en 75% kans op vos want mushroom toont enkel in homozygote vorm. of twee mushrooms geeft dus 100% mushroom en dit is al wetenschappelijk bewezen. Zie het als smokey black, een zwart paard met 1 creme gen dat je ook met het oog niet ziet, dus is vos met mu gen dat je niet ziet, gelijkaardige verdunning toch? en perfect overerfbaar
weet eigenlijk niet of sooty 50% overdraagbaar is leuke combi.
Wie weet dit? Als de merrie Sooty draagt, 50% overdraagbaar?
Fotsy
Geplaatst: 17-10-14 21:30
sooty is volgens ik hier gehoord heb ook afhankelijk van de voeding, conditie van het paard enz
KellyDV
Geplaatst: 17-10-14 21:37
Fotsy schreef:
sooty is volgens ik hier gehoord heb ook afhankelijk van de voeding, conditie van het paard enz
Dat wist ik inderdaad.. Maar ze moeten het wel dragen voor dat het daar afhankelijk van is, toch?
Fotsy
Geplaatst: 17-10-14 22:36
ik denk, persoonlijk dan, dat ze het 100% doorgeeft. Denk niet dat het een soort gen is en dat het effectief iets met kleur te maken heeft Weet je dit te zeggen als mijn veulen geboren is, mijn merrie is extreem sooty en de hengst heeft het ook. Alle nakomelingen van de hengst voor zover ik weet hebben het en mijn merrie haar eerste veulen ook dus als dit veulen het niet zou hebben dan is mijn theorie, praktisch onderlegd en moet ik dit toch eens herbekijken, persoonlijk hoop ik een perlino of cremello of smokey creme te hebben dan zal vlug blijken wat sooty nu eigenlijk is en kan doen.
Fotsy ik geloof niet dat ieder veulen van hem sooty draagt. Hij heeft ook een heeeel lichte buckskin zonder sooty hoor
Fotsy
Geplaatst: 18-10-14 22:06
ah interessant alweer maar kan misschien nog steeds te maken hebben met de uitingsvorm , allez moet ik me maar eens in verdiepen maar de info er rond is heel beperkt en het rare is dat in de meeste boeken sooty enkel gelinkt wordt aan valk of palomino? Volgens sommigen zou sooty een incompleet dominante eigenschap zijn en daar ga ik dus ook van uit. Bovendien kan je de sooty niet altijd direct merken bij een veulen. Peterina heeft ooit eens een palomino getoond die was toch wel al zeker meer dan drie jaar toen hij zwart is geworden.
Peterina
Geplaatst: 19-10-14 10:54
Sooty treft niet alleen palomino of valken maar alle kleuren en patronen. Alleen omdat palo en valk 'verdunde' kleuren zijn zie je de expressie van sooty meer dan op bijvoorbeeld een vos of bruin gekleurde paard.
Inderdaad het zo goed als onmogelijk om de aanwezigheid van sooty onder een veulen vacht vast te leggen. Helaas moet je meestal wachten tot het eerste jaar vachtwissel voordat je een idee krijgt of je wel of niet er mee te maken hebt.
Maar wat genetisch aanwezig is en wat kan 'getoond' worden, zal uiteindelijk toch zijn expressie laten zien. Veelal is late expressie beinvloed door gezondheid, klimaat, huishouding en voeding ... vier factoren die HEEL veel invloed hebben op tint van kleur.
De palomino voorbeeld: Heathermore Gold Banner: - als 2 jarige ... sooty is toch wel duidelijk aanwezig!
- dezelfde hengst wat jaartjes ouder:
Wat mij wel opvalt, over de jaren en zeker met palo's en valk met sooty, is dat deze weinig tot geen wit verder hebben. Is dat een link misschien?
Wat ik me afvraag, kan sooty ook sterk aanwezig zijn op dubbel cream kleuren? Dat ben ik nog nooit tegengekomen namelijk
Peterina
Geplaatst: 19-10-14 15:36
Ik ook niet en denk dat het door de dubbel-verdunning niet 'kan' tonen ... wordt zg weg geverfd.
KellyDV
Geplaatst: 19-10-14 20:24
Sooty is echt een apart iets Maar ik vind het super gaaf, alhoewel hoeft van mij helemaal zwart ook niet Ben dus heel erg benieuwd hoe of wat het overdraagbaar is.. De merrie heeft Sooty, de hengst (waarschijnlijk? Cremello) niet. Dus dan dacht ik 50%......
Een wat oudere foto, maar wel hele duidelijke foto!