waaruit alle andere kleuren voortkomen?
He dacht ik dat ik het een beetje begon te snappen maar valt toch weer
tegen. Ga toch eens op zoek of er boekjes over bestaan of zo, vind wel
heel interessant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Dat komt omdat donkerbruin ook eigenlijk geen kleur is, of eigenlijk moet ik zeggen 'was'.
De meeste donkerbruinen zijn óf heel donkere vossen die onder invloed van sooty heel donker zijn óf zwarten met agouti.
Maar er schijnt nu toch ook een nieuwe 'kleur' ontdekt te zijn die men brown is gaan noemen. Je komt dan de benaming sealbrown tegen.
savath schreef:een vraagje.
Ik heb een blauwschimmelbonte merrie,drachtig van een cremello.
Wat zijn volgens jullie de kleuren en de percentages die eruit kunnen komen.
Haha
Peterina schreef:savath schreef:een vraagje.
Ik heb een blauwschimmelbonte merrie,drachtig van een cremello.
Wat zijn volgens jullie de kleuren en de percentages die eruit kunnen komen.
Haha
Merrie is:
- zwart basis = zg 'blauw' schimmel, twee allel onbekend = E?
- omdat zwart = Agouti = aa
- bont = ik neem aan Overo omdat de meeste Paints Overo zijn en echte bont niet voorkomt bij arabieren = Oo ... welke overo is natuurlijk het raden na.
- schimmel = aannemend dat de Paint ouder niet schimmel was = heterozygoot = Gg
= E? aa Oo Gg
Ismir is cremello = ee Aa oo gg
(hij heeft al een smokeyblack veulen gegeven op een bruine merrie EN een buckskin op een zwart merrie gegeven ... vandaar de Aa)
Combinatie = EE/Ee aa Oo Gg x ee Aa oo gg
Volgens de Colour Calculator:
8.33% - Smoky Black bont
8.33% - Buckskin bont
8.33% - Palomino bont
8.33% - Smoky Black
8.33% - Buckskin
8.33% - Palomino
8.33% - Gray (Smoky Black)
8.33% - Gray (Buckskin)
8.33% - Gray (Palomino)
8.33% - Gray (Smoky Black) bont
8.33% - Gray (Buckskin) bont
8.33% - Gray (Palomino) bont
Indien merrie homozygoot voor zwart dan is er geen mogelijkheid voor Palomino als basis kleur en de percentages voor de diversen Smokey Black en Buckskin mogelijkheden zijn 12,50%.
Indien merrie heterozygoot voor zwart (dus vos drager) dan zitten de Palomino mogelijkheden op 12,5% en de Smokey Black en Buckskin mogelijkheden op 6,25%.
Je hebt zowiezo altijd 50% kans op bont en 50% kans op schimmel ... welke basis kleur (palomino, valk, smokey black) daar onder zit ligt aan de merrie.
Nicole288 schreef:"It is now known that, consistent with the theory of [Jeanette] Gower, seal brown is due to the At allele at the agouti locus."
Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden Gower's boek aanhaalde toen iemand een vraag stelde over zo'n 'brown' paard, toen kwam ook de opmerking: dat boek is waardeloos, want niet wetenschappelijk bewezen en er was dus helemaal geen At.
Nu is het inmiddels wel onderzocht en blijkt ze het gewoon al die tijd al precies bij het rechte eind te hebben gehad