Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bir schreef:Ja, en karakter en sterkere paarden (minder erfelijke ziektes zoals bv waterhoofd bij de friezen) . We hebben een eigen appaloosa hengst gekocht en dekken er 3 friezen 1 fjord en een 1 bontx fries mee!
Maar, ik hou sowieso van kruisingen. Heb al 2 jaar achter elkaar mijn fjorenmerrie door een schwazwälder Fuchs laten dekken!
set_elkol schreef:nee het feit dat die Clara Bella niet bont is zorgt er volgens mij voor dat je ook echt geen bont veulen meer gaat krijgen, dit slaat geen generatie over hoor. Ik denk dat fokken met een leuk gekleurde hengst op bijna alle merries die je hebt niet echt goed doordacht ismaar het zullen vast leuke veulens worden.
DubbelDun schreef:Ja, ik zag het
@bir: in de Friezenfokkerij is idd het nodige mis, maar dat is logisch als je met een te klein hengstenbestand fokt.
Nu je een Amerikaanse Ap hebt is het wel raadzaam om de 5-paneltest te laten doen, want Amerikaanse rassen zijn ook zeker niet vrij van genetisch erfelijke zaken die je niet in een paard wilt hebben.
bir schreef:Vraag me af of het fokken van raszuivere paarden goed doordacht is waar ik dit jaar al een dwerggroei en een waterhoofdveulen van heb DOOD!!!!
En 2 friezen met chronisch chronisch progressief lymfoedeem heb... dat is doordacht!!!!!
Maar ik ga hier niet verder in discussie over.
Ik vroeg me alleen af hoeveel kans er is op aparte veulens en niet wat jullie er van vinden!