Ja dat weet ik maar ik probeer een vergelijkbare tint te laten zien als deze mini, dus erg licht. Maar als hij uberhaubt dun is
Sylkai
Geplaatst: 15-08-14 10:17
Oke moeder is Bruin Shabrak Bont
Vader Cream Dunn Bont
(Is verder terug ook nog handig?)
Set_Elkol
Geplaatst: 15-08-14 10:24
weer die term cream dun geen idee welke kleur je hengstje heeft.. misschien kleurtest laten doen? ik vind zn manen en staart gewoon alleen maar rood/tinten, niet bruin of zwart. Ik denk echt dat de basis vos is. en denk dan zelf red dun. Volgens mij wordt red dun bij mini's wel eens cream dun genoemd stom genoeg?
Ow maar in zijn paspoort zit haar .....zou dat opgestuurd kunnen worden of is hij dan toch getest (waar te vinden dan)? Zijn ouders zijn wel dna testes, staat in t paspoort.
geen idee of dat haar wortels heeft en of hij getest is. dan zou de test toch erbij moeten zitten/vermeld zijn neem ik aan. Pa is getest maar de term cream dun is een beetje vaag. Dan zou je de test van de vader moeten zien. Maar ben wel benieuwd naar een foto van paps.
Ga zo op de pc even zoeken. Zal ws bij zijn fokker eigenaar om de test kunnen vragen of dat gedaan is, een uitslag zit er niet bij. Vond t alleen apart dat er haar in zijn paspoort zat
Zijkant let niet op het donkere, is van de trailer, maar wou hem nog eventjes niet lastig vallen
Staart
Manen beter
Andere zijkant
(de manen in het paspoort waren van moeder voor eventuele dna test)
De DNA test moet die bij de dierenarts? Dan bel ik die maandag eventjes op, vandaag vrije dag hier in België en is geen spoed Was gewoon zo benieuwd naar de kleurkansen van het veulentje hahaha
Laatst bijgewerkt door Sylkai op 15-08-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Ja kan, maar wat voor kleur is hij dan....want bay dun pinto dus niet zegt iedereen Welke kleur kan ik het best ingeven voor de kleurencalculater? Wil het even uitrekenen en dan inderdaad alsnog maar een kleurentest aanvragen maandag.
Peterina
Geplaatst: 15-08-14 13:46
Ik denk ook geen bay.
Basis kleur is vos. Maar hier is een MAAR!* zie hieronder
Pinto patroon is tobiano.
Maar omdat er geen scherp afrastering van de aftekeningen van de gekleurde 'vlekken' (wat typisch is voor tobiano) denk ik ook dat hij een 'blanket met spots' appy aftekeningen heeft. Maar omdat hij het wit van tobiano over zijn rug heeft zie je deze 'blanket' niet duidelijke afgetekend.
Of hij verder dun is moet je testen, maar aangezien de 'verdunde' kleur vos, denk ik wel.
Het MAAR*: appy kan heel veel veranderingen brengen in kleuren ... en als je het combineert met een verdunner dan kan je visueel heel iets anders krijgen. Voorbeeld: Dit is 'Ava Minted Design' ... heterozygoot zwart/vos, geen agouti, heterozygoot dun en appy! In andere woorden een grulla + appy (zwart + dun + appy):
Wil je zeker weten wat voor kleur dan testen op Extension (= zwart/vos), dun, tobiano, agouti. Er is een combi test bij Wageningen labo die verschillende genen test.
Dus een kleur bij de calculator invullen heeft nu geen enkele zin (ook geen idee wat ik dan in moet geven) omdat er een hele kleurenbom uit kan komen afhankelijk van zijn dna uitslagen als ik het goed begrijp?
De enige zinvol testen in deze lijst zijn: (Overo) Tobiano en Agouti .... de rest kunnen gewoon niet aangezien de afstamming. Of je daar 70 euro voor wilt betalen???
Ik zou eerst Extension, Agouti, Dun en misschien Leopard (appy) testen. Later zou je Frame Overo kunnen testen als je wilt gaan fokken.
keona
Geplaatst: 15-08-14 14:35
Ik zie een reddun zie verder geen appaloosa kenmerken eerlijk gezegt
Tinniie
Geplaatst: 15-08-14 14:46
Ik zie echt een red dun pintaloosa :p
Sylkai
Geplaatst: 15-08-14 15:04
De bedoeling is hem als dekhengst in te gaan zetten voor mijn eigen dames. (Mijn Bay merrie is drachtig van hem vandaar dat ik hier uit wou rekenen wat de kleur kansen waren). ( ze zijn hier sinds gisteren en ze was al drachtig)
Ik kan alleen de leopard (appy) test niet vinden op beide sites. Ben daar volgens mijn inderdaad wel goedkoper uit, even goed vergelijken. De gene in Nederland zit ook in Malle belgië en dat is om de hoek bijna. De andere moet het al naar engeland.
Ik ga er morgen eens goed voor zitten en dan de test aanvragen.
*edit* Zie net dat het NMPRS ook kleurentesten aanbied, dus ga ook daar eventjes informeren of die afdoende zijn.
Peterina
Geplaatst: 17-08-14 20:09
Vergelijk de prijzen want er is veel verschil ....
In de link boven van de engelse labo staat de Appaloosa Coat pattern (LP) = appy Leopard test.
Voordeel van engelse labo = haartjes opsturen, 2-3 dagen voor post, 7 dagen voor test = normaal (exclusief weekends en vakantiedagen) binnen 10 dagen resultaat via email en post.
Als je hem als dekhengst gaat gebruiken dan zou ik zeker ook Frame Overo meenemen. Dit is altijd interessant voor de toekomst als je ooit vragen van buiten krijgt.
Set_Elkol
Geplaatst: 31-08-14 23:57
Welk bedrijf raden jullie aan voor kleurtest? Ik weet dat de vraag al vele malen is gesteld hier sorry
Ik denk gewoon voor een volledig pakket, dat is uiteindelijk net zo voordelig als 2 testen apart?
Set_Elkol
Geplaatst: 01-09-14 09:22
om nog even wat toe te voegen aan mijn bovenstaande vraag, van Haeringen hoor ik soms negatieve dingen over? Ik vind dat zelf wel erg makkelijk omdat het Nederlands is qua betaling enzo, bovendien hebben die een volledig pakket waar schimmel ook getest wordt. Bij Animal Genetics zag ik geen volledig pakket met ook schimmel.
Is van Haeringen echt minder 'betrouwbaar'/secuur dan de buitenlandse?
Kan gelijk wel even vragen wat jullie denken
veulen, vader is silver smoky black en homozygoot zwart moeder is schimmel vosgeboren en draagt blijkbaar agouti als ik zo naar het veulen kijk Vos en palomino zijn dus al uitgesloten
blijft over, silver bay of silver buckskin, aan het veulen te zien. En de vraag of hij schimmel wordt.\\
zijn oog:
Tinniie
Geplaatst: 01-09-14 10:46
Als ik het volledige pakket wil, test ik ook met Van Haeringen. Losse testen altijd via Animal Genetics USA.
Ik zie der echt geen schimmeltje in, geen brilletje en geen opvallend donkere benen. Ik ben wel benieuwd wat er uit de test gaat komen :p Ik blijf bij Silver bay en niet schimmel