Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:01

zit iets in, zou best kunnen.
Ben blij dat ik dan zowel witte als donkere haren heb opgestuurd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:10

Zo kunnen Coloured ... maar bedoelen ze hier niet met 'other gene that have an effect similar' de andere dilute (verdunnings) genen? Weet het niet zeker.

Ik weet van 3 gevallen waar witte haren opgestuurd waren en negatief terug kwamen voor cream, bij her-testing (in andere labo!) kwamen ze alle drie terug als zijn palo-tobi, valk-tobi, en smokey black-tob.
Er waren wel in eerste instantie enkel witte haren opgestuurd, en in 2e beide gekleurd haren.

Maar dan duikt bij mij de vraag op : om die meer genen test te doen op een palomino (niet tobi), wordt enkel witte manen en/of staart haren opgestuurd ..... hoe komt het dan dat juist dan wel je een 'positief' resultaat kan krijgen op cream? en als je witte haren van een tobi op stuurt je een 'negatief' resultaat kan krijgen op cream? Er moet toch iets tussen zitten ivm neven effect van (misschien) bonte genen op cream.

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:28

Ik denk dat de 'witte' haren van een Palo niet echt wit zijn, alleen 'gebleekt' door het creme gen, terwijl de witte haren van een Tobi wel echt wit zijn (als in er is geen kleur aanwezig).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:36

Interessant eigenlijk. Ik heb namelijk een 14 jarige tinkermerrie van het luxe type en weet niet wie de ouders zijn (dus een kan cream gedragen hebben). DNA profiel heeft tot nu toe geen match opgeleverd. Ik heb haar nog niet op kleur laten testen maar ieder jaar groeien haar oorpluimen vrij licht en knip ik ze bij en toch komen ze in dezelfde kleur terug. Haar dochter is geboren met lichte pluimen en is erg bruin in de zomer. Ook had ze blauwe ogen maar ja, dat dat kan baby blauw zijn geweest. Ook is ze een beetje anders bruin dan door de zon opgelicht. Die kleur is ze ook wel in de winter. Als jaarling is ze lang buckskin geweest, maar dat is weggetrokken. Helaas geen foto's meer van. Ook heeft ze helder bruine ogen nu ipv zwart als de meeste paarden. Ik had zo'n vermoeden dat ze smoky zijn maar heb witte haren gestuurd om te testen. Deze test was negatief. Misschien toch de moeite nog eens opnieuw te testen? Misschien kijk ik te subjectief naar mijn eigen paard hoor, kan best :+

Maar stel je hebt dus een bonte die geen zwart in de staart of manen heeft, hoe zou je die dan testen? Ik principe zou dat dus niet werken?

Ook heeft m'n moeder een veulen gezien online waarvan ze vrijwel zeker is dat het dubbel pearl is ipv pearl en cream maar is wel zo getest. Iemand bekend met zulke fouten? Komt dat voor dat ze pearl en cream door elkaar halen? Zal wel kloppen dan, die test? Anders hadden we die wel willen hebben namelijk :+

Gaat om deze voor smoky trouwens, niet de beste foto's maar ben helaas de meeste kwijtgeraakt door een computer crash :(
Afbeelding

En volwassen:
Afbeelding
Kun je nog net de heldere ogen en een beetje uit de oren zien. Neus is ook bruinig. Ik heb niet echt duidelijke foto's volgens mij. Ik weet trouwens wel dat jullie ook niet zeker kunnen zijn maar als ik alleen een nee krijg ga ik maar niet opnieuw testen :)

Oh en dit is de moeder:
http://ykw-gypsyhorses.com/images/galle ... efoto3.jpg
Dat zijn toch lichtere oorpluimen dan een normale zwarte heeft, niet? Maar nogmaals, misschien hoop ik het te veel :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:50

Mijn zwarte had ook gele oorpluimen en die was toch echt zwart :)
Haar smokeyblack veulen had licht grijze oorpluimen. Dus het hoeft niet iets te zeggen :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:16

als de bonte enkel witte manen of staart heeft zou ik bloed opsturen.

Lijkt me ergens toch logisch dat het wit bij een bont paard dan inderdaad niet te testen valt, een bont paard is eigenlijk een vos, zwart of bruin paard, en in de vlekken ontbreekt dit kleur.

Chimello als die geboren was zou je toch zeggen dat die het creme gen wel zou kunnen dragen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:02

7 jaar geleden waren wij totaal onbekend met speciale kleuren qua werking. Wist wel wat alle kleuren waren en hoe ze heetten maar geen idee hoe je ze fokte. Ik lette dus totaal niet op dat soort kenmerken. Ik heb nog maar weinig veulen foto's helaas maar herinner me wel nog goed dat we dachten wat raar, wordt ze nu buckskin? En toen werd ze zwart. Misschien wil ik te graag dat ze cream draagt en dat ik niet objectief genoeg kan kijken maar ik zie toch echt wat kenmerken. Ook als volwassen merrie zie ik toch bruin doorschijnen zelfs op de wintervacht. Maar ja, klopt, er worden smokys geboren zonder pluimen en er worden zwarte geboren met witte pluimen. Als er een dubbel cream geboren wordt volgende zomer weet ik genoeg haha

Oh ja, slim, helemaal vergeten dat op bloed nog getest kan worden.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:52

Waarom zou op witte haren niet getest kunnen worden? Ieder haarzakje bevat toch cellen en dus ook DNA... iedere cel bevat de gehele genetische code, en daar is het toch ook om te doen?!

Coloured, met die opmerking die je kopieerde bedoelen ze vooral dat er bijvoorbeeld een andere mss wel niet gekende mutatie in hetzelfde gen kan optreden en daardoor hetzelfde effect kan hebben. Of een mutatie in een ander gen die niet gekend is... In de genetica zijn altijd veel alternatieven mogelijk ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:28

Je kunt ook vacht haar opsturen normaal

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:25

ja maar niet zo makkelijk te trekken toch? :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:55

Wax stripje :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:58

:') _O- _O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:54

Een belgische dierenarts deed dit bij ons lusitano veulen voor hasr dna had het eerst ook nog nooit gezien

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:00

Fotsy schreef:
Lijkt me ergens toch logisch dat het wit bij een bont paard dan inderdaad niet te testen valt, een bont paard is eigenlijk een vos, zwart of bruin paard, en in de vlekken ontbreekt dit kleur.

In de witte vlekken ontbreekt de kleur en in de witte manen ook. Maar in de wortels van de manen, ook de witte, zit het DNA en daarin kun je zien welke kleurgenen een paard draagt. Dubbeldun heeft toch gemaild naar Animal Genetics? Zij weten mijns inziens echt wel of wit haar (van een bonte dan hè) bruikbaar is of niet.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:05

Peterina schreef:
Zo kunnen Coloured ... maar bedoelen ze hier niet met 'other gene that have an effect similar' de andere dilute (verdunnings) genen? Weet het niet zeker.

Ik denk het niet. Want daar zijn al aparte testen voor.
Volgens mij bedoelen ze een paard dat oogt als een creme maar negatief test op de huidige creme test.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:09

DubbelDun schreef:
Ik denk dat de 'witte' haren van een Palo niet echt wit zijn, alleen 'gebleekt' door het creme gen, terwijl de witte haren van een Tobi wel echt wit zijn (als in er is geen kleur aanwezig).

:j :j

Dubbel dun, mag ik weten hoe jij je vraag precies hebt gesteld aan Animal Genetics?
Heb je uitgelegd dat het om een tobi gaat die je op creme wilt laten testen? Of alleen gevraagd of je ook witte haren op kunt sturen? ( En niet erbij gezegd waarop je dan wilt testen?)
Niet banketstaaf bedoeld hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:24

De komplete mail, behalve de naam :)

Citaat:
Hello,

I have a question about testing for color etc.
Can I send in white hairs (not Grey) to test for the creme dilution or A/E or must they be colored hairs ??

Kind regards,
Ms M
Netherlands

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:25

Ik heb dus niet specifiek om een Tobi-test gevraagd, maar als het komplete DNA in de haarwortel zit dan is ook een bont-gen daaruit af te leiden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:34

Dank je Dubbeldun!
Voor mij is het duidelijk zo. :) Maakt niks uit welke haar je opstuurt.
Al is jouw geval Peterina, met de creme testen hiermee nog niet opgelost.

Waren de eerste testen nu bij het van Haeringen gedaan??

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:17

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:18

Brindle of reverse bloody shoulder

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:20

denk je? kan hoor maar ziet er zo eigenaardig uit, in die zin dat er geen patroon inzit, brindle geeft zo meer een patroonvorm

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:29

Brindle is mooi, net als Marbling...daar wil ik er ook wel eentje van :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:14

Ik wil ook wel een brindle, super vet!
Is ook een arabier die een of andere mutatie had en had overal spotjes en ze heeft het aan geen enkel veulen doorgegeven. Was raszuiver ook enzo. Is een hele pagina ergens die gaat over mutaties enzo. Onze quarter heeft bend or spots op z'n kont en neus bijvoorbeeld.