Bruin of vos, of toch bruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruin of vos?

Bruin
268 (73%)
Vos
95 (26%)

Totaal aantal stemmen: 363

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:18

Femke_Tweety schreef:
Muronia schreef:
Gerlinus is zwart, maar moeder Odessa volgens mij niet:
[ [url=m/pTXCiV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QAXvA0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft Veronia inderdaad ooit een bruin veulen gekregen uit een (zeker) zwarte hengst?

Elonia toch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:19

Muronia schreef:
Gerlinus is zwart, maar moeder Odessa volgens mij niet:
[ [url=m/pTXCiV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QAXvA0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik durf hier ook te twijfelen aan zwart of bruin.

Verkeerde kleur in stamboompapieren is niet echt zeldzaam.

Maar zeker durf ik het ook niet te zeggen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:22

Die is wel zwart hoor Muronia, op die foto van jou wel verbleekt inderdaad. Dan heb je dus de 'code' van Veronia compleet. Die moet dan op basis van afstamming en nakomelingen ee Aa zijn.
Agouti kan heel goed via je moederlijn komen.

@Femke: ja, eerste veulentje komt uit een zwartgeboren schimmel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:33

Avalanche schreef:
Bruin is dominant over vos. Een vos kan alleen maar vos doorgeven.

Hier ga je fout. ZWART is dominant over vos. E over e. Bruin is geen kleur maar wordt veroorzaakt door een wijzigingsfactor, agouti.

Agouti is dominant over zwart (E) maar toont niet op vos (e). A doet iets op E, en niets op e. Wat A doet, is het zwarte pigment (dat e domweg niet maakt, vandaar dat A niets doet op e) wegdrukken.

Een ee paard (vos) kan eeaa zijn, eeAa of eeAA, en daar zie je niks van. Maar die A kan wél doorgegeven worden. Vos kan dus prima agouti doorgeven.

Op het moment dat een vos (een ee-paard) van een zwart paard (een aa-paard) een bruine krijgt (een AE paard, in zo'n geval dus een AaEe-paard, dat weet je zeker), kan die A dus alleen van die vos komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:38

Voor de mensen die niet bekend zijn met sooty, even een voorbeeld op een palomino. Heeft geen Dun.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn nog veel meer extreme varianten maar had deze toevallig ter handen :D

Melzazu

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:43

Het is in ieder geval een…. Veulen *\o/*

_O- _O-
Whahaha wat dit topic al niet los maakt :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:57

Femke_Tweety schreef:
Avalanche schreef:

Agouti is een 'modifier' (veranderaar) die alleen effect heeft op zwart pigment.

Een vos heeft geen zwart pigment, alleen rood pigment.

Agouti doet niets met rood.
Het is niet dominant ten opzichte van rood, niet recesief ten opzicht van rood, het doet níets met rood.

En waar schrijf ik wat anders dan?

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:
Veronia heeft sowieso geen bruin, anders was zij geen vos geweest.

Wat?
[/quote]
Bruin komt van het gen voor zwart. Dat heeft Veronia niet want anders was ze geen vos geweest.

Ik zeg iedere keer dat ik niet kan weten of Veronia geen agouti heeft omdat het niet toont op vos.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:58

Ibbel schreef:
Avalanche schreef:

Hier ga je fout. ZWART is dominant over vos. E over e. Bruin is geen kleur maar wordt veroorzaakt door een wijzigingsfactor, agouti.

Agouti is dominant over zwart (E) maar toont niet op vos (e). A doet iets op E, en niets op e. Wat A doet, is het zwarte pigment (dat e domweg niet maakt, vandaar dat A niets doet op e) wegdrukken.

Een ee paard (vos) kan eeaa zijn, eeAa of eeAA, en daar zie je niks van. Maar die A kan wél doorgegeven worden. Vos kan dus prima agouti doorgeven.

Op het moment dat een vos (een ee-paard) van een zwart paard (een aa-paard) een bruine krijgt (een AE paard, in zo'n geval dus een AaEe-paard, dat weet je zeker), kan die A dus alleen van die vos komen.

Ik ben blijkbaar onduidelijk dan want ik ben het echt nergens met je oneens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:01

Avalanche schreef:
Bruin komt van het gen voor zwart. Dat heeft Veronia niet want anders was ze geen vos geweest.

Ik zeg iedere keer dat ik niet kan weten of Veronia geen agouti heeft omdat het niet toont op vos.

Bruin 'komt niet van het gen voor zwart'. Bruin is een apart gen.

Je ziet agouti alleen op een paard dat in basis zwart is. Agouti verdrijft het zwarte pigment dat het E-allel aanmaakt en het e-allel níet aanmaakt.

En je kunt wel weten dat Veronia agouti draagt, want ze heeft een bruin veulen van een in de basis zwarte hengst gegeven. Is meerdere keren gezegd ondertussen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:02

SjonnieZ schreef:
Eh.. hier heb ik geen verstand van maar ongeacht de kleur.. ik neem hem ;)

Meest mooie reacties in dit topic van deze dag! <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:03

Maar die hengst is donkerbruin toch? Niet zwart?

Zo ik het begrijp is agouti een gen dat invloed heeft op zwart en de kleur verdrijft naar de uiteinden. Dus een bruin paard is in de basis zwart en door het agouti gen wordt hij bruin. En dat is ook de reden dat een vos wel agouti kan dragen maar het nooit toont.

Van de Bokt-wiki: https://www.bokt.nl/wiki/Agouti
Het agouti gen is een dominant gen dat een belangrijke rol speelt in de kleurgenetica bij paarden. Agouti beïnvloedt het zwarte pigment (eumelanin). Het is een gen die de zwarte kleur terugdringt naar de uiteinden van het paardenlichaam: de benen, oren, manen en staart. De kleur wordt aangeduid met genetische code A. Een paard moet minstens één zwartgen hebben om agouti te tonen. Op vossen toont het agoutigen waarschijnlijk niet. Op de agoutifactor kan een algemene test worden gedaan. Hieruit zal blijken of het paard twee recessieve of één of twee dominantie agoutivarianten draagt. Wild bay en Bay kan niet worden onderscheiden in deze test. Het verschil tussen Bay en Seal Brown kan wel worden getest. Dit gen zorg voor de verdeling of verspreiding van de pigmentkorrels.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 01-05-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:06

Avalanche schreef:
Femke_Tweety schreef:

Agouti is een 'modifier' (veranderaar) die alleen effect heeft op zwart pigment.

Een vos heeft geen zwart pigment, alleen rood pigment.

Agouti doet niets met rood.
Het is niet dominant ten opzichte van rood, niet recesief ten opzicht van rood, het doet níets met rood.

En waar schrijf ik wat anders dan?

Avalanche schreef:

Bruin komt niet van het gen voor zwart.

En jij zegt dat Veronia geen agouti kan dragen. Wat ik letterlijk quote. Dus volgens mij volg je jezelf niet helemaal meer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:08

Ik heb mijn post boven de jouwe even aangepast.

En nee, voor de vierde keer, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat het mij niet waarschijnlijk lijkt. Dat is niet hetzelfde als dat het niet kan. Agouti en bruin zijn niet dezelfde dingen. Ik heb gezegd dat Veronia geen bruin kan geven omdat ze zwart is. Dat is niet hetzelfde als agouti.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:15

Wat is het verschil tussen bruin en agouti dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:17

Avalanche schreef:

Nog maar een keer dan. Wat staat hier? Wat heb je hier zelf geschreven?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-05-23 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:18

Avalanche schreef:

En nee, voor de vierde keer, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat het mij niet waarschijnlijk lijkt. Dat is niet hetzelfde als dat het niet kan. Agouti en bruin zijn niet dezelfde dingen. Ik heb gezegd dat Veronia geen bruin kan geven omdat ze zwart is. Dat is niet hetzelfde als agouti.

Agouti en bruin zijn niet hetzelfde? Veronia kan geen bruin geven omdat ze zwart is? Veronia is een vos.

Serieus, waar gaat dit over :)).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:18

Avalanche schreef:

Wacht, nu snap ik het helemaal niet meer. Veronia is toch vos? Geen zwart?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:23

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:

Agouti en bruin zijn niet hetzelfde? Veronia kan geen bruin geven omdat ze zwart is? Veronia is een vos.

Serieus, waar gaat dit over :)).

Hoe kunnen agouti en bruin hetzelfde zijn als een vos het agouti gen kan dragen? Dan kunnen dat toch nooit dezelfde dingen zijn?

Maar ik zie dat ik ook onzorgvuldig ben in hoe ik het verwoord. Veel te snel getypt, sorry, dat klopt idd niet.

Het agouti gen is een dominant gen dat een belangrijke rol speelt in de kleurgenetica bij paarden. Agouti beïnvloedt het zwarte pigment (eumelanin). Agouti heeft geen invloed op vos. Dus Veronia kan theoretisch wel een agouti gen hebben en dus doorgeven. Maar Veronia gaat nooit zwart pigment geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:33

Agouti = bruin
Bruin = agouti

Het agouti gen zorgt ervoor dat een zwart paard bruin wordt.

Op een vos doet het agouti gen niks, behalve afwachten of ie doorgegeven wordt, of niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 20:35

Dat klopt inderdaad.

Ze moet zelfs (minimaal heterozygoot) agouti dragen, anders had Elonia niet bruin kunnen zijn.

Dus enkel bij een homozygoot zwarte hengst, zou ze een zwart veulen kunnen krijgen. Mits ze niet AA draagt.

Dat is leuk, gaan we testen, want ze is nu geïnsemineerd met een zwarte hengst. Ik weet niet of hij homozygoot zwart is helaas.

Mbt het veulen, het zal mij een biet zijn of hij bruin of vos blijkt hoor, geen voorkeur. En zijn nieuwe baasje ook (sorry SjonnieZ), maar ik vind het wel interessant.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 01-05-23 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:36

Dat bedoel ik. Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Het vervelende (vooral voor mezelf) is dat ik dan gestrest raak, en niet meer zorgvuldig ben, en nog onduidelijker word. Waarvoor mijn excuses.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:40

Volgens mij praten jullie ook een beetje 'langs elkaar heen', (buiten de spraakverwarring van veronia die zwart is). Want Avalanche bedoelt met 'agouti en bruin zijn niet hetzelfde' is volgens mij dat een vos die agouti draagt dus niet bruin is? En zowel Avalanche als de anderen zeggen beiden dat veronia in theorie wel agouti kan doorgeven. Waardoor het veulen (in theorie, even los van de praktijk) inderdaad zowel bruin als vos zou kunnen zijn.

KittyDylan

Muronia schreef:
Dat klopt inderdaad.

Ze moet zelfs (minimaal heterozygoot) agouti dragen, anders had Elonia niet bruin kunnen zijn.

Dus enkel bij een homozygoot zwarte hengst, zou ze een zwart veulen kunnen krijgen. Mits ze niet AA draagt.

Dat is leuk, gaan we tesen, want ze is nu geïnsemineerd met een zwarte hengst. Ik weet niet of hij homozygoot zwart is helaas.

Mbt het veulen, het zal mij een biet zijn of hij bruin of vos blijkt hoor, geen voorkeur. En zijn nieuwe baasje ook, maar ik vind het wel interessant.

Ook bij een bruine (EE Aa / Ee Aa) of een heterozygoot zwarte zou ze een zwarte kunnen geven, als Veronia Aa is :) kans word wel kleiner

Avalanche

Sellyxx schreef:
Volgens mij praten jullie ook een beetje 'langs elkaar heen', (buiten de spraakverwarring van veronia die zwart is). Want Avalanche bedoelt met 'agouti en bruin zijn niet hetzelfde' is volgens mij dat een vos die agouti draagt dus niet bruin is? En zowel Avalanche als de anderen zeggen beiden dat veronia in theorie wel agouti kan doorgeven. Waardoor het veulen (in theorie, even los van de praktijk) inderdaad zowel bruin als vos zou kunnen zijn.

Dank je. Dat is precies wat ik bedoel :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:42

Avalanche schreef:
Dat bedoel ik. Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Het vervelende (vooral voor mezelf) is dat ik dan gestrest raak, en niet meer zorgvuldig ben, en nog onduidelijker word. Waarvoor mijn excuses.

Zo zonde!
Niet doen. Stress is voor mensen zonder tijd!

Relaxe... Al wordt ie bruin of vos.

Één ding kan hij niet worden.

Een merrie. :j