Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:23

wittepit schreef:
@mooney: Dat hengsten meer "appaloosa" laten zien dan merries, is volgens mij gebaseerd op waarneming, maar wel op een heel uitgebreide populatie door het appaloosa project.

Datzelde geldt voor vos/zwart toch?

Donja

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:52

Maar dan; de oma van dit veulen (hier een veulenfoto om de kleur het duidelijkst te hebben), Axioma's Dancing Queen:
Afbeelding

heeft dus in combinatie met een zwartbruine (basiskleur zwart met agouti) deze gegeven:
Afbeelding

en in combinatie met een zwarte deze (en ja, ik heb direct na de geboorte wel 5x onder de staart gecheckt of het echt een merrie was):
Afbeelding

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:56

Dan zou je los van de basiskleuren toch ook denken dat PATN1 door PATN 2 onderdrukt wordt. Als PATN2 al bestaat natuurlijk. Ik zou gewoon zin hebben om de vader van die panterbonte te testen op PATN1. :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:08

Coloured schreef:
Dan zou je los van de basiskleuren toch ook denken dat PATN1 door PATN 2 onderdrukt wordt. Als PATN2 al bestaat natuurlijk. Ik zou gewoon zin hebben om de vader van die panterbonte te testen op PATN1. :D

Die kriebels kreeg ik ook, die is van Rhodium toch? Zou wel mooi zijn als wat KWPN hengsten stiekem PATN genen blijken te dragen.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:12

Mijn veulen werd ook effen geboren. Met een maand of acht kreeg ze gespikkelde mond geslachtsdelen en om de ogen. Als drie jarige was ze doorgekleurd en is ze geschetst als palomino marmer shabrakbont.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:19

Wauw wat gaaf om al die verkleuringen te zien. Mijne is amper verkleurd maar dat vind ik niet heel erg geloof ik :9

Afbeelding
Als veulen bij mama

Afbeelding
Veulenvachtje

Afbeelding
Jaarling

Afbeelding
Twenter

Afbeelding
Nu als 4 jarige

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:20

Terwijl zijn vader juist heel erg is doorgekleurd tussen zijn derde en vierde jaar (die heb ik gefokt ;) )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:50

Mijn (niet appie) vosmerrie heeft behoorlijk wat donkere grote vlekken, vooral op de achterhand. Ik heb me wel eens afgevraagd of de theorie dat dat dan een goede kandidaat voor panterbonten zou zijn in dit geval op gaat. Ik zal eens een foto trekken.

Eerlijk gezegd geloof ik ook niet zo in een 'shabrakgen'. Ik denk dat we nog heel veel meer te weten zullen komen over die genen, tot die tijd blijkt veel van wat er gedacht werd toch anders in elkaar te zitten.

Wat betreft wit: ik heb wel eens fotos gezien van genetische identieke tweelingen (niet appie) bij een merrie, en de een had meer wit in de aftekeningen dan de ander. Bij klonen blijkt ook zoiets voor te komen. Dus het wit in de aftekeningen wordt dan kennelijk ook door het milieu in de baarmoeder beinvloed?

Anderzijds kwam ik laatst een paard met wit shabrak tegen, die GEEN dubbele LP had volgens de test. Iemand in de commentaren schreef dat sabino vlekken zou kunnen onderdrukken. Iemand hier daar ooit van gehoord?

Maar dat zou dan ook betekenen, dat niet iedere few spot een few spot is. Zoals ook al is gebleken, dat sommige roanachtige merries LP/LP zijn.

Mooney: het LP en PATN liggen niet op Y/X, maar wellicht geldt dat weer wel voor enkele onderdrukkende genen die nog niet bekend zijn?

Maria 1991: Wauw gaat dat ie zo donker blijft! En dan met die aftekeningen, geweldig hoor. Is het een amerikaanse appie?

Donja wat een plaatje!

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:14

Donja wat een stoere fokptofucten heb je (ff gespiekt in profiel) niet alleen casanova dus. Casanova is idd flink doorgekleurd, nagenoeg zwart geboren toch? Frappant eigenlijk

Randalimpony : dankjewel, het is een echte nederlands dressuurgefokte knol. Zo te lezen heb je veel verstand van kleur. Ik verre van, zal dit topic na werk nog eens even goed doorlezen. Heb nu vooral plaatjes gekeken

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:30

Casanova als veulen:
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:32

randalinpony: Dat zou inderdaad kunnen. Wel verwacht ik dan dat er juist een 'extra expressie' gen zou zijn in plaats van onderdrukkende genen.
Dit omdat het bij hengsten duidelijker is en een (recessief) gen op het X chromosoom (gen op Y is onwaarschijnlijk omdat Y heel klein is en vaak geen informatie bevat over vachtkleur) vaak veel invloed heeft op het mannelijk dier. Merries hebben twee X chromosomen, dus daar valt een recessief allel sneller weg onder de dominante versie. Hengsten hebben er maar 1, dus dan is er geen tweede allel dat eventueel kan overheersen. Dan ga je natuurlijk wel uit van 1 gen, terwijl het ook een interactie van meerdere genen kan zijn.

Wat ook zou kunnen is dat andere interne factoren dit verschil veroorzaken, bijvoorbeeld het verschil in hormoonhuishouding tussen merries en hengsten tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder. Zoals je al aangaf zit er zelfs tussen klonen verschil in de hoeveelheid en plaats van aftekeningen, dus niet alles staat precies in de genen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:41

randalinpony schreef:
Wat betreft wit: ik heb wel eens fotos gezien van genetische identieke tweelingen (niet appie) bij een merrie, en de een had meer wit in de aftekeningen dan de ander. Bij klonen blijkt ook zoiets voor te komen. Dus het wit in de aftekeningen wordt dan kennelijk ook door het milieu in de baarmoeder beinvloed?

Dit heeft te maken met het in- en uitschakelen van genen tijdens de embryonale ontwikkeling. Is een redelijk random proces, daarom zijn aftekeningen bij genetisch identieke dieren verschillend. Is hetzelfde fenomeen wat er bij lapjeskatten gebeurd, hun vlekkenpatroon komt ook door het plaatselijk in- en uitschakelen van genen. Al gaat het daarbij om een andere genenset denk ik.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:51

Het lijkt mij leuk (en misschien is dit topic daar wel uitermate geschikt voor?) om eens een beetje te gaan redeneren wát voor genen er zouden kunnen zijn, naast Lp en PATN. Neem Casablanca, misschien op de zaken vooruitlopend, maar stel dat hij zo zwart blijft. Die mist dus het Roaninggen. Casanova heeft die wel, maar niet zo extreem dat ie bijna wit wordt. Scherp begrensde sjabrakken zijn zeldzaam, maar er zijn er een paar. Axioma's Zita (was dat een Bratt Donja?) en Skylger Roos bijvoorbeeld. Meander heeft ook minstens twee mooie sjabrakzonen volgens mij. Mijn ouwe Mano was een echte sjabrakbonte, net als Oleander. Wellicht kan je zeggen dat Sonny af Hojmark niet alleen Lp/lp PATN1/? was, maar had ie ook een sjabrak iets bij zich. Ook iets van roaning in ieder geval. En misschien leek hij wel mooi panterbonte, maar had hij helemaal niet zoveel wit genetisch gezien, maar pluste zijn sjabrak iets de PATN1 tot iets moois op. Mijn Abra is een kopie van d'r opa, ik denk niet dat ik ooit een (niet vos) panterbonte ga fokken icm een effen hengst (of toch rhodium proberen?) dat hebben volgens mij meerdere eigenaren van vospanterbonte Sonny merries geprobeerd toch?

Wat hebben we nog meer voor lijnen in de grote maten? Die van Palousa Excellenta afstammen, met Texas Jack als mooie panterbonte ervoor. Daar zie je weer echt die mooie omrande stippen bijvoorbeeld.
Prins?
Scen Tao natuurlijk, heeft ook veel effen merries gedekt, kan je ook leuke studies van maken.

Wie haakt aan?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:57

Skylger Roos heeft trouwens wel witte haren tussen haar bruine vacht. Weet niet of je dat dan nog scherp begrensd vindt? Ze heeft wel een mooi sjabrak inderdaad.

Ik ga je post zo nog even uitgebreid lezen op de computer, mobiel typt niet zo lekker.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:31

Axioma's Zita is idd een Bratt X een bruine kwpn merrie (v. Indoctro). Deze zelfde moeder is ook de moeder van 1 van de scherpe schabrakzonen van Meander, misschien dat die merrie dus ook iets te maken heeft met de scherpe aftekening?

Aritha is geschetst als vos schabrakbont gemarmerd, is in al die jaren nooit doorgekleurd en door haar nafok weet ik dat ze LP/LP en PATN1/n is. Zij is een Sonny x prins. Bratt, haar zoon (v. Palousa Santos), is ook vrij donker gebleven, maar Queen (v. Scen Tao) is juist weer erg licht geworden (de donkere delen). Casanova heeft een donkerbruine vader (Kansas C) en die was tot 3 jaar zwart, en daarna in een jaar naar wat hij nu is..
Bratt heeft bij een bruine kwpn merrie een zwart schabrakbont veulen gegeven, die als 2 jarige wit was met zwarte stippen...

Sammy heeft ook veel effen merries gedekt en die had ontzettend veel gekleurde nakomelingen (ruim over de 50%)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:03

Oja, sammy, dat was echt een stippenvererver! Palousa convenance volgens mij ook icm met effen merries, maar die heeft ook een "echt" sjabrak gegeven uit een effen merrie (Bailey)

Scen Tao heeft redelijk wat Friezen gedekt toch, zijn daar echte panterbonten uit geboren of hadden ze allemaal flink kleur op de hals en op t hoofd?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:06

volgens mij donkere hoofden en halzen (near-leopard)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:08

Zoiets staat me ook bij, dat is echt dat PATN1 waar ze bij het appaloosaproject naar kijken. Ik vraag me af wat er bij komt om echt zo'n Imagine te creëeren als je begrijpt wat ik bedoel!

Een voorbeeld waarvan je trouwens op de nafok kunt zeggen dat ze Lp/lp PATN1/PATN1 is geweest is palousa celesta, die gaf óf effen óf panterbont. Witje is ook dubbel PATN1, maar de ene helft is near-Leopard, en de andere helft groot sjabrak doorkleurend naar near-leopard. Ze heeft ook kleur op haar benen tot op de knie, niet van die leuke driehoekjes die sommige fewspots hebben.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:25

Ik begrijp je volledig, ik vraag het me ook af nl...
Ik hoop natuurlijk in de toekomst uit Imagine weer zo-een te fokken (en dan ook vol kwpn papier :D)

Even off-topic *klaagmodus aan* Imagine gaat dit jaar niet de de NK... ik red het niet om helemaal naar lunteren te gaan voor de stamboekopname.. Er zou evt een opname in friesland komen, maar er was een minimum gesteld van 15 dieren en er waren maar 14 die dan hier in het noorden wilden... Lunteren is voor mij, met trailer bijna 2,5 uur rijden, dus alleen aan de reis al 5 uur (als het niet tegenzit) en aangezien het drukke seizoen voor ons in het dierenpension aanbreekt... Wel erg jammer. Hoop dat er in de toekomst een opnamemogelijkheid wat noordelijker komt (in de buurt van Zwolle oid), want Lunteren en Bergharen liggen hemelsbreed maar zo'n 30km van elkaar af, dus eigenlijk apart dat die niet samengevoegd worden tot 1 en er dan ergens anders de 2e komt...*klaagmodus uit*

Zo, weer on-topic. Ik ga proberen om bij Goodie ng zo'n mooi gekleurd veulen te fokken, maar dan in een merrie-verpakking :D
Imagine heeft trouwens die driehoekjes boven de hoeven ook :D

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:51

Waar ik ook nog aan moest denken was die van Pytron, die niet meer is, uit die grote vosmerrie. Beetje zo'n zelfde soort aftekening als Aritha. Hebben die alletwee veel wit aan de benen? Flinke bles? Bratt ook toch? En de Houston(s) uit Aritha, wat hadden die voor aftekeningen?

Ik vind het ook niet netjes hoe de stamboekopname's verdeeld, of beter gezegd geconcentreerd, zijn. Echt frustrerend dat "jullie noorderlingen" altijd moeten leuren om 15 dieren bij elkaar te krijgen voor een extra opnamelocatie. Denk als je of Bergharen of Lunteren eruit doet dat een meer noordelijke locatie vanzelf bestaansrecht zou krijgen, nu staan alleen deze twee op de agenda en meestal heb je je al voor één van die twee aangemeld zonder te weten of er mensen bezig zijn voor een extra locatie.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:02

Pffff ik merk dat ik me de laatste jaren niet voldoende in de kleurvererving heb bijgelezen.
Ik blijf het super interessant vinden, maar kan jammer genoeg niet veel toevoegen behalve dingen die ik uit de praktijk weet.
Uit Bratt heb ik met een bruine KWPN merrie een vos schabrak gefokt die ook niet is doorgekleurd.
Met Palousa Santos heeft zij een eenkleurige bruine gegeven en met Orient een vos snowflake.
De vossen zijn dus de gekleurde dieren, maar dat zal waarschijnlijk toeval zijn.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:08

Hoeft geen toeval te zijn, vraag Dendro maar hier op bokt, die de tip heeft gekregen om haar schimmelmerrie met vossen te dekken om het schimmel eruit te krijgen, wat een paar keer gelukt is. Dekken met een bruine gaf weer een (prachtige panterbonte) schimmel. Theoretisch gezien toeval... maar bij mensen zijn we bij echte rooien altijd een beetje extra alert hoe ze op medicamenten reageren hier op de OK. Heb je ook foto's van de vos sjabrakmerrie?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:55

Je doelt nu op sabino Wittepit? ;)
Ik heb ze er nooit op getest, maar ga er maar vanuit dat Aritha, Bratt en meer nakomelingen van Aritha sabino hebben. Witte achterbenen en witte aftekeningen op het hoofd.
Aritha:
Afbeelding

Bratt (Palousa Santos x Aritha):
Afbeelding

Axioma's Enchanted (Houston x Aritha):
Afbeelding

Axioma's Dallas (Houston x Aritha):
Afbeelding

G-Spot Axioma (Metall x Aritha):
Afbeelding

Innuendo Axioma (Rhodium x Aritha):
Afbeelding

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:06

De vos schabrak was een hengst. Ik moet vast ergens nog wat papieren foto's hebben liggen van hem, maar zou niet weten waar.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:32

Mooi overzicht Donja! Bedankt!
De Metall laat meer wit zien dat dat je op zwart zou verwachten. Eigenlijk qua witoppervlak vergelijkbaar met Enchanted.
Weet je ook hoeveel ze ondertussen zijn doorgekleurd?

En of ik het over sabino heb? Denk het wel, wat is ook alweer het begluren waard? Of ze wit hebben op de onderlip? Onder de buik? Nouja, sabino of gewoon veel witte aftekeningen: zou dat de sjabrakranden kunnen doen vervagen?