Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:29

Heb net m'n moeder gevraagd en ze is er 80% zeker van dat ze allee witte gestuurd heeft. Dit was voor een cream test. Het duurde ook veel langer dan normaal. Maar dit was bij Animal Genetics UK geloof ik. Nooit bericht van gehad. Hoe zit dat dan met een dubbel sabino eigenlijk? Kan die dan niet op cream getest worden? Of pearl?
Heb een dubbel sabino en een enkel sabino met pearl die ooit in de toekomst eens samen gebruikt gaan worden, als daar een spierwitte uitkomt zou ik niet op pearl kunnen testen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:42

Interessante vraag :)
Technisch gesproken is wit 'geen kleur', dus lijkt mij dat er idd niet op kleur getest kan worden. Maar daar zal misschien het verschil tussen testen met bloed om de hoek komen kijken :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:45

Ze is getest geworden, ze is trouwens vos. Ze draagt dubbel sabino en agouti. Ze was op pearl en cream getest. Nuw eet ik niet waarom ze voor cream getest is aangezien de ouders niet op cream paarden leken. En tsjah, pearl is niet zichtbaar dus wie weet dat eentje het dus droeg. Maar dan zou het misschien niet eens testbaar zijn op haar? Maar die agouti en sabino kon wel getest worden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:55

chimello schreef:
Is dat echt zo dat witte haren geen cream tonen? Wist ik niet joh!

Ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen. Al het genetisch materiaal, dus hoe de DNA structuur in elkaar zit, zit toch ook in in de wortel van een witte haar?
Andersom geredeneerd zou je dan voor een tobiano test alleen juist maar witte haren op mogen sturen. Ik geloof er niks van.

Witte haren tonen (fenotypisch) inderdaad geen creme, dat is waar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:13

Volgens mij mag je geen witte haarzakjes opsturen. Dit zijn namelijk dode haarzakjes waar het dna uit geraakt is. Het moeten zwarte haarzakjes zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:25

ik heb er wat witte en donkere ingestoken, misschien nog wat donkere van de manen bij doen want ik heb er nu geen 40 meer. :?

Chimello stof tot nadenken -:) |o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:47

Ik denk dat op witte haren ook de test gedaan kan worden, maar weet al van drie gevallen (tobiano's) waar witte manen haren zijn opgestuurd en negatief getest waren op creme. Bij eentje kon dit absoluut niet omdat vader een cremello was (100% zeker!); uiteindelijk nieuwe haartjes (donker staart haren) naar Engeland gestuurd en ja hoor, smokey black.
(oorspronkelijke tests waren niet in UK gedaan)
Dit is ook de reden dat ik het meld.

Witte haarzakjes zijn niet dood ... anders valt het haar uit. Er zit DNA in elke levend of dode cel.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:05

Paard in kwestie van mij is ook een bonte toevallig.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:01

Peterina schreef:
Ik denk dat op witte haren ook de test gedaan kan worden, maar weet al van drie gevallen (tobiano's) waar witte manen haren zijn opgestuurd en negatief getest waren op creme. Bij eentje kon dit absoluut niet omdat vader een cremello was (100% zeker!); uiteindelijk nieuwe haartjes (donker staart haren) naar Engeland gestuurd en ja hoor, smokey black.
(oorspronkelijke tests waren niet in UK gedaan)
Dit is ook de reden dat ik het meld.

Witte haarzakjes zijn niet dood ... anders valt het haar uit. Er zit DNA in elke levend of dode cel.

Weet je of die eerste keer testen bij het van Haeringen gedaan zijn toevallig?

Zou dan heel graag witte manen van de creme tobiano op willen sturen naar Engeland om te kijken wat er dan uit komt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:19

kan het niet zijn dat het creme gen niet te vinden is in de witte haren?
Ik denk zo dat wit niet te verdunnen is, bevatten die eigenlijk wel degelijk genetisch materiaal Agouti bijvoorbeeld, die witte haren van een bonte dan he, ?
Heel interessant om weten.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:31

Wit is inderdaad niet te verdunnen.
Het gen voor een bontpatroon zorgt ervoor dat er ter plaatse van de witte "vlekken" geen pigment aanwezig is.
Het lijkt mij dat in iedere haar, ongeacht of deze wit is of niet, het gehele kleurprofiel van het haarkleed kan worden vastgesteld.
Anders zouden ze bij het insturen van de testen ook moeten vragen om haren met pigment, dus geen witte haren.
Maar goed, ik weet het natuurlijk ook niet zeker. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:10

of ze gaan ervan uit dat je geen witte haren opstuurt want het resultaat is toch al duidelijk :+
:D weet het ook totaal niet, ben maar aan het speculeren hoor

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:12

Fotsy schreef:
of ze gaan ervan uit dat je geen witte haren opstuurt want het resultaat is toch al duidelijk :+

-O- Wat bedoel je daarmee? :)

Dat er genetisch in een witte haar geen enkele kleur aan te tonen zou zijn?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:16

dat het fenotypisch duidelijk is dat het haar wit is :D en je daar toch geen bevestiging van nodig hebt ;)
terwijl het bruine van een bonte dan fenotypisch anders kan zijn dan genotypisch
Ben maar aan het :+ maar misschien is er toch iets mee dat er zoveel fouten mee gemaakt worden
Want je stuurt toch ook geen haren op van de witte sokken van je paard, toch enkel van de gekleurde haren :j ingeving van het moment

Chimello stel voor toch nog eens te testen dan, niet?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:52

Ja, misschien dat ik het doe ja moet toch voor pssm testen nog

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:53

DubbelDun schreef:
Me dunkt dat als een lab een testverzoekt krijgt voor kleur én ze krijgen alleen maar witte haren dat ze even kontakt opnemen met de afzender ??

Ja lijkt me ook logische,maar of dat ook echt gebeurt?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:56

Vraagje even hier vinden jullie het normaal gaat om 2jr vos sabino met 1 blauw oog,dat ze de merrie voor een redelijk bedrag aanbieden alleen omdat ze een speciale kleur heeft.en dan nog vos sabino is toch niet echt speciaal.er werd ook gemaild dat de bouw ook steeds beter werd.de bouw is toch belangrijker dan de kleur.en meer geld vragen voor een bepaalde kleur ,die echt speciaal is oke.maar een vos sabino met blauw oog?of vinden jullie dat normaal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:00

@keona: je kunt het altijd proberen en nergens staat dat het niet mag :)
Er hoeft er maar ééntje in t trappen en de verkoper heeft wat ie wil :)

Vwb witte hare: we kunnen het ons af blijven vragen én we kunnen even per mail die vraag stellen ;)
Net gedaan dus aan UK...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:02

DubbelDun schreef:
@keona: je kunt het altijd proberen en nergens staat dat het niet mag :)
Er hoeft er maar ééntje in t trappen en de verkoper heeft wat ie wil :)

Vwb witte hare: we kunnen het ons af blijven vragen én we kunnen even per mail die vraag stellen ;)
Net gedaan dus aan UK...

Ja is waar je,hoeft maar een gek te vinden

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:06

DubbelDun schreef:
Net gedaan dus aan UK...

Goeie zet, ben benieuwd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:08

Wow UK is écht snel :)
8.58 de mail verstuurd en nu al antwoord; witte haren is geen probleem zolang de wortels er maar aan zitten.
Weten we dat ook weer :)

@peterina : weet je nog bij welk lab de test toen verkeerd is gegaan... want ik weet van vHl dat er ook 2x een test vals positief is geweest.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:38

keona heb je het toevallig over een Arabisch volbloed merrie? van Kas Jack?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:43

DubbelDun schreef:
Wow UK is écht snel :)
8.58 de mail verstuurd en nu al antwoord; witte haren is geen probleem zolang de wortels er maar aan zitten.
Weten we dat ook weer :)

Zeker snel zeg! Ben ook altijd zeer tevreden over animal genetics, UK én US. Super service, altijd super snel en correct bij correspondentie, echt een aanrader.
Van Haeringen heeft bij mij er met een tobiano test ook al eens naastgezeten. Stuur daar écht niks meer heen. Het schijnt dat ze met ouderschaptesten wel vooraan lopen in de wereld, maar dat is natuurlijk weer een ander terrein dan de kleurgenetica.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:45

Erg snel antwoord ja! Dan hoef ik niet opnieuw te testen :)
Sabino is niet bepaald speciaal nee, tinkers dragen het echt super veel bijvoorbeeld. Maar misschien in het raq van dat paard niet?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:49

chimello schreef:
Erg snel antwoord ja! Dan hoef ik niet opnieuw te testen :)
Sabino is niet bepaald speciaal nee, tinkers dragen het echt super veel bijvoorbeeld. Maar misschien in het raq van dat paard niet?

Nou geloof me ook bij arabieren komt get vaak voor,en het gaat om een arabier