Ik ben al tevreden met enkel grullo uit onze dunskin hengst en twee zwart bonte merries
Zetta
Geplaatst: 07-07-14 22:55
Ik hoop dat ik voor mijn vraag hier goed zit.
Ik heb er sinds kort een nieuw paardje bij. Was al een tijdje op zoek naar een vos tovero met twee blauwe ogen maar ik ben toch helemaal verliefd geworden op dit schatje. Gelukkig is hij niet geheel effen maar draagt hij een overo gen, alleen ben ik er nog niet helemaal aan uit welk.
Eerst dacht ik frame overo aangezien ik altijd geleerd heb dat als ze een bles hebben in de vorm van een zandloper dat dit frame overo is. Maar dan wist ik ook dat als de vlek zo langs 1 kant gaat en wat "afloopt", dit dan weer eerder splash overo is. Maar nu las ik dan net dat bij zo minimaal splash overo geen witte kin kan/mag hebben en als dit wel is er dan sabino bij is. Hij heeft ook enkel twee witte achterbenen, niet erg hoog en geen enkele andere vlekken en zijn kin is voor de helft roze.
Dus ja wat is hij nu? Splash of toch frame, of miss met sabino? Moeder is effen zwart en haar vader zou miss, maar dan ook heel miss minimaal splash kunnen zijn, vader van het veulen heeft enkel een dunne bles en witte sokjes, geen blauwe ogen. Maar de grootvader langs vaders kant heeft wel voor zover ik weet eens een veulen gegeven met 4 witte benen en een volledig wit hoofd, wat volgens mij splash was.
tinniie wat een collectie kleurtjes allemaal samen
Zetta hij heeft wel twee blauwe ogen zo te zien, heel speciaal die bles.
pretty
Geplaatst: 08-07-14 10:45
wat een koppie zeg! Ik ben nog niet goed op de hoogte over frame/splash/overo etc..
Mijn hengst heeft 2 blauwe ogen maar geen bles en zou toch splash overo zijn.
pretty
Geplaatst: 08-07-14 10:45
Ik zie nu toch ook wat roze aan zijn lip,mag of kan dat dan niet bij splash?
Laureas
Geplaatst: 08-07-14 11:54
Tuurlijk mag een splash roze aan de lip hebben, is ook een aftekening hoor. En ja, splash draagt hij zeker, kreeg hij van zijn paps. Net als het appaloosa en zilver. Het bont en het creme gen heeft hij van zijn mams gekregen. Casanova is eigenlijk een zilvervalk toveroloosa.
Laureas
Geplaatst: 08-07-14 11:55
@Zetta, wie is jouw nieuwe aanwinst?
pretty
Geplaatst: 08-07-14 13:04
Vanessa en splash moet je dus geen rekening mee houden als in frame? Dus ik mag een splash kruisen met een splash zonder gevaar? Of met enig ander bontpatroon? Ik had de kleurtjes zelf aardig onder de knie,maar die extraatjes dat is nog iets anders.
Laureas
Geplaatst: 08-07-14 13:10
Ja splash is volledig veilig... en ik doe het hier zelf ook Splash X splash...zie mijn veulens dit jaar, onderaan in het profiel. Mijn witte veulen dit jaar, is zelfs een combinatie van sabino X splash en dan nog eens frame... ik had een medicine hat als gevolg, die bijna volledig wit is. Maar geen lethal white! Alleen als je frame X frame doet heb je daar kans op. Omdat jouw Casanova geen frame is, heb je nooit een gevaar voor een lethal white te fokken,..dus don't worry.
pretty
Geplaatst: 08-07-14 13:13
ah dan is dat super! Hoef ik nooit te kijken ook als eventuele gastmerries met een bijzonder patroon zouden komen logeren.
Laureas
Geplaatst: 08-07-14 13:14
Noppes, je moet nergens voor uitkijken qua kleur... je bent gewoon een gelukzak met die toverbal op je stal.
pretty
Geplaatst: 08-07-14 13:17
haha ja,dat is waar. Ik ben blij hem hier te hebben! Als je ooit in de buurt bent en je wilt hem nog eens bewonderen ben je altijd welkom! Het blijft toch altijd een zoon van "jouw" hengst en Silverado zal voor mij altijd een beetje bij jou horen.
Laureas
Geplaatst: 08-07-14 13:20
Pretty.... ik heb ook nog een BMP/NMPRS merrietje hé...mijn Baybe, kampioensmerrie... wie weet komt die ooit op date bij hem (als dat mag). Want Casanova heeft een bijzonder plekje in mijn hart.
pretty
Geplaatst: 08-07-14 13:22
Jouw Baybe komt me zeker bekend voor (al meermaals op je site gekeken ),dus dat zou voor mij eer zijn mocht die hier ooit komen op date. Wie weet! Ik hoop dit jaar toch alvast 1 merrie van hem gedekt te krijgen zodat ik volgend jaar al eens beter kan spieken wat hij doorgeeft!
Laureas
Geplaatst: 08-07-14 13:24
Zal duimen dat je zeker al een veulen van hem mag verwachten volgend jaar.
pretty
Geplaatst: 08-07-14 13:27
dankje! Aan Cas zelf zal het niet liggen,die wil wel.
Bij splash 2 en 3 moet je toch een beetje uitkijken hoor.. Men is nog niet helemaal uit de onderzoeken maar er wordt verondersteld dat die in homozygote vorm mogelijk ook 'lethal' zijn. Wel een geaborteerde variant, geen levend veulen dat wordt geboren en sterft..
"Research also suggests that SW-2 and the rare SW-3 may only occur in certain lines of Quarter Horses and Paints. It is also speculated that as in LWO, SW-2 and SW-3 may be homozygous lethal (foal dies if it inherits two copies of the mutation). It is therefore not advisable to breed two horses that carry SW-2 or SW-3 as the risk of a lethal foal could be 25% and should be avoided."
Zetta
Geplaatst: 08-07-14 18:35
Laureas schreef:
@Zetta, wie is jouw nieuwe aanwinst?
Je zal hem net op fb zien verschijnen
Iemand nu een idee welk bontpatroon hij heeft? Splash?
Peterina
Geplaatst: 09-07-14 12:11
Fotsy schreef:
Jep Peterina die, hoe krijg jij die foto erop? Ik ben blond, ja en een dinosaurus kwa computers.
Mijn zoon noemd mij 'technologically challenged' ivm computers!
Ga op foto staan, klik rechts, kopie 'eigenschappen', ga terug op pagina, 'IMG' aanklikken, plak kopie tussen IMG's. Let wel op grote van foto.
kwam deze advertentie tegen, is dat wel een bruine? vader onbekend. Laatste 2 foto's zijn vooral duidelijk, maar ik kan niet bedenken wat voor kleur het dan is.