Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:01

Peterina schreef:
Als langs moeder's kant bruinen zitten, ongeacht hoever naar achteren, dan kan zeer zeker Agouti in de mix zitten.
Langs moeder's kant: haar grootouders waren beide bruin ... dus +50% kans op agouti naar MM (zelfs homozygoot is hier mogelijk).

Als dit op jouw merrie slaat kan een vos dus agouti-drager zijn.

Muronia

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 09:19

Ja dat had ik begrepen en ik bereken nu dus met alle opties daarover bij de merrie, maar dan nog komt hij erop uit, dat wanneer de hengst homozygoot zwart is, er geen vos uit kan komen, ongeacht of de merrie wel of geen agouti-gen draagt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:02

En dat klopt :) er kan idd geen vos uit komen, maar ALS de merrie agouti draagt kán er wel een bruine uit komen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 10:26

Ja 50 procent zag ik. Maar kan het dan ook donkerbruin of zwartbruin worden? Of kun je dat niet berekenen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:04

Een "brown" of egale bruin-gekleurd kan getest worden ... type Agouti wordt aangeduidt als 'At'.
Er staat een patent op de test en het is beschikbaar in maar een labo in USA.
Een At-brown/bruin zal ook altijd positief testen op de 'gewone' A-agouti test.

Welke 'tint' bruin je krijgt is net als bij al de andere kleuren ... niet te bepalen.
Het wordt ook beïnvloedt door andere, externe, factoren.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:23

Vannacht is mijn langverwachte veulen geboren , mijn grootste wens is uitgekomen ! Een vosmerrie met een kolletje en witte hoefjes, of ze witte aftekeningen aan de benen heeft is nog onduidelijk de ogen zijn groenig/bruin .
De moeder is vliegenschimmel uit een schimmelmoeder en donkerbruine vader en de vader donkerbruin uit schimmelouders .
Is er een kans dat ze vos blijft of zal er toch veel kans zijn dat ze gaat schimmelen ?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:25

als ze witte hoefjes heeft, dan zijn de haren daar boven ook wit, dus zeker witte aftekeningen aan haar benen dan. Je hebt 50% kans dat ze vos blijft. Gefeliciteerd!!!!!!!!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:50

Dank je Murosch !
Ze heeft ook zo'n mooi licht huidje en de staartwortel is gewoon zalmroze tot roomwit
Ik ben zo blij nadat we vorige week het zusje van haar hebben moeten laten inslapen, ze had een ongeluk gehad op de wei en was niet meer te genezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:02

@paintedblack : heeft ze een 'brilletje' (lichtere kleur haar rond de ogen). Zo ja dan is dat vaak een teken dat het schimmelgen aanwezig is.
En gefeliciteerd natuurlijk :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:02

als een vos schimmel wordt is de huid om de ogen al vaak grijs, als ze meer roze is zal ze wel vos blijven :)) gefeliciteerd.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:02

Bedankt voor de felicitaties, ik ben supertrots en blij met haar, een PRE veulen met deze kleur is op zich al speciaal.
Nee ze heeft geen ''brilletje'' ik heb wel ervaring met schimmelveulens uit mijn merrie 3 stuks allen grauwgrijs geboren en na een paar dagen waren de eerste witte haartjes al zichtbaar op de staartwortel en rond de ogen . Overigens was er maar 1 die echt schimmel was toen hij uit de veulenvacht kwam. De andere 2 waren met het jaar nog zo goed als zwart. 1 veulen is donkerbruin geboren en gebleven en 1 bruin (tegen voskleur aan) met zwarte manen en staart.
Dit veulen heeft bruin groenige ogen zoals ,mijn chocoladekleurige teckeltje en ook zo'n roze beige huidje en beige stippeltjes op de lippen, en een bijna roomwitte huid onder de staart en haar vulva speentjes en poepertje zijn echt roze. Het is nu wel duidelijk dat ze witte hoefjes heeft maar geen witte voetjes oid.
Hoe het ook zij; na het verlies van mijn mooie Platina, vorige week, maakt zij het leven weer een stuk mooier :-)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:26

dat klinkt bijna als een heel ander kleurtje dan vos,met dat roomwitte en roze spenen en achterwerk.. Is de moeder niet in een 'speciale' kleur geboren?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:04

Champagne wellicht?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:49

Ik weet zelf niet welke kleuren bij PRE voorkomen maar ik dacht alleen vos bruin zwart en dan schimmel maar het klinkt inderdaad meer zoals champagne. Ik wil wel een foto zien!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:04

Ik zal proberen om een paar foto's te uploaden. Zojuist heb ik haar buiten gehad met mama en ze is echt heel mooi creme -voskleurig maar die oogjes vind ik bijzonder
Moeder is een toverbal, vliegenschimmel met bruine vliegen en gewoon bruin geboren. Vader is een donkerbruine hengst uit 2 schimmelouders.
De genetische kleurcode van Calida is GgEeAACCppchhzz Fenotype schimmel
van vader weet ik het niet.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:20

dus bruin x bruin eigenlijk, in de basis! Ben wel benieuwd hoop dat het lukt met de foto's :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:31

ik ben ook benieuwd naar foto van het veulen en er zijn mer kleuren bij pre's ook met creme of champagne ook kan durf ik niet te zeggen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:54

Veulenhoefjes bij de geboorte zijn meestal wit of licht creme-achtig van kleur. Deze groeien uit en de echte hoefjes, wat kleur betreft, komen dan te voorschijn. Helaas is het wel een paar maanden wachten tot dat gebeurt.

Wat de kleur betreft ... foto zou handig zijn ;) ... maar als er geen zwart-achtige afkleuring is in de manen en staart (of donker bruin), en er een effen kleuring van de benen zijn EN deze zijn dezelfde kleur als het vacht (niet vaal kleurig = bruin), dan is zij hoogst waarschijnlijk een vos.
Bruin veulens kunnen vaak uitzien als een vos bij de geboorte maar het zijn de benen die het verraden: vos = vos benen dezelfde kleur als de vacht, bruin = vaal (denk richting damhert kleur) gekleurde benen met duidelijk verschil tussen vacht kleur.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:37

Nou wilde ik wat foto's uploaden maar nu zie ik dat imagechack veranderd is en dat je moet betalen of maar 30 dagen kunt proberen. Zijn er andere manieren om foto's te plaatsen ? Wat is dit toch een omslachtig iets terwijl je wel gewoon kunt uploaden als je wat te koop aanbied.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:43

ja vervelend he van imageshack. Ik doe het nu via picasaweb.com en velen via tinypic volgens mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:00

photobucket?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:05

:Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:24

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:43