Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:07

Veel tinkers zijn tobiano + sabino dus dat zou misschien een uitleg zijn voor de zg 'stekelharigheid'.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:11

moeder is tobina en sabino heeft ook enkele witte haartjes.maar niet zo als zij.zij is ook sabino ja maar wat hebben die witte haren met sabino te maken????
de vader was gewoon effe donker bruin met een kol niks speciaals van kleur

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:56

Sabino geeft willekeurig witte haartjes door het vacht. Als deze haartjes 'verzamelen' dan hebt je een witte vlek :D .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:10

Peterina schreef:
Sabino geeft willekeurig witte haartjes door het vacht. Als deze haartjes 'verzamelen' dan hebt je een witte vlek :D .

oke bedankt dat wist ik dus niet

_Michelleee

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:40

Ik heb nog gevraagd aan de ex eigenares van Azaro wat de kleur van zijn moeder was toen ze geboren werd en stuurde dit:

ja een donker blouwe groetjes

Wat zou dat betekenen? 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:43

vertaald; ja, een donker blauwe, groetjes.
Vrije vertaling; ze zal wel zwart bedoelen :D

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:44

DubbelDun schreef:
vertaald; ja, een donker blauwe, groetjes.
Vrije vertaling; ze zal wel zwart bedoelen :D

Oooh, dat zou nog wel speciaal zijn :)
Heeft dit een invloed? :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:03

kan iemand mij misschien helpen met de kansberekening voor deze combinatie?

vader: Macho Polo: http://www.zeldzamerassen.nl/Het%20Gron ... cho%20Polo
vaders vader: https://www.zwartjens.nl/nieuws/120-ger ... nshow.html
vaders moeder: http://www.stal-vredenheim.nl/paarden/i ... 06739-jpg1

moeder: Wainonia: Murosch @ [RT-HAW] na 2 jaar weer @ work!
moeders vader: http://www.stallionmatch.com/dekhengst.php?hengst=138
moeders moeder: Murosch @ [RIJ-ITP] Lisanne (2) en Goliath/Leorah en Fonia (24) nog 1 keer ohz (de vosmerrie in dit topic)

als het meezit heb ik volgend jaar een veulen uit deze combi dus ik was benieuwd wat hieruit kan komen qua kleur!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:39

Draagt de a.s moeder Agouti , is de a.s. vader getest op zwart en agouti ??

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:46

Ik heb geen idee wat je nu vraagt eerlijk gezegd, daarom kwam ik er ook niet uit met de calculator en heb ik foto's in linkjes erbij gezet zodat iemand het misschien kan zien. Ik weet wel dat moeders moeder meerdere veulens heeft gehad, 2 bruine (uit bruine hengst) en 2 vossen (1 uit bruine hengst en 1 uit voshengst).

Van vader heb ik nu 3 veulens gezien, allen zwart met veel wit aan het hoofd, die kwamen volgens mij ook alle drie uit een zwarte moeder. Meer veulens heeft de hengst nog niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:58

De moeder is vos (ee = homozygoot voor vos, geen zwart aanwezig). Dus die geeft altijd één vos-gen door.
Als de hengst homozygoot voor zwart is kan hij geen vos doorgeven (EE is homozygoot voor zwart). Het veulen heeft dan altijd een zwarte basiskleur. Is de hengst heterozygoot voor zwart (Ee) dan is er 50% kans dat hij de kleine e doorgeeft, dit geeft samen met de kleine e van de moeder dus vos.
Geeft hij de hoofletter E door dan wordt het veulen zwart.
Heeft één van de ouders het Agouti gen (wat een zwart paard bruin maakt) en dit wordt doorgegeven aan het veulen dan wordt het een bruine mits er ook een E meekomt, anders wordt het een vos die ook agouti draagt maar niet toont (want agouti toont niet op vos).

Zo moeilijk is het toch niet ;) :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:05

ik ben wel eens benieuwd wat er uit deze combi zou kunnen komen,want wil haar waarschijnlijk bij deze hengst brengen.

de moeder is zwart bont sabino of ze nog een wit type draagt weet ik zo niet ze heeft 1 maanoog.
ze heeft 2 veulens gehad
de eerste was uit een gehele zwarte vader en daar is een minimale zwarte tobiano uit gekomen voor zo ver ik weet zonder sabino of de 4 witte voetjes moet sabino zijn geweest.dan is hij minimaal zwart tobiano met sabino.het 2de veulen is uit een donker bruine vader met een kol,daar kwam een minimaal bruin tobiano merrietje uit met sabino.
de moeder
Afbeelding
hier haar eerste veulen samen met haar
Afbeelding
en het 2de veulen
Afbeelding

de hengst waar ik mee wil dekken is sublime sponte
is een Welsh cob hengst perlino die ook vos draagt of hij sabino heeft weet ik niet

zelf dacht ik aan valk of smokey black en dan tobiano eventueel met sabino,maar palomino moet ik zeker ook niet uit sluiten omdat de merrie misschien vas kan dragen of is die kans klein omdat ik nooit een vos veulen gehad heb

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:09

Niet moeilijk? Hahaha, nou valt tegen! Ik hoop stiekem op een zwarte of vos met veel wit eigenlijk (al zou bruin ook welkom zijn en gezond is het belangrijkste maar toch) en als ik je zo lees dan zou het best eens kunnen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:11

@keona: dan moet je testen op e :)
Je merrie ziet er niet homozygoot bont uit, dus de kans op een Tobi is dan 50%.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:12

Murosch schreef:
Niet moeilijk? Hahaha, nou valt tegen! Ik hoop stiekem op een zwarte of vos met veel wit eigenlijk (al zou bruin ook welkom zijn en gezond is het belangrijkste maar toch) en als ik je zo lees dan zou het best eens kunnen!

Hoe meer je zeker weet des te beter werkt de calculator :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:14

DubbelDun schreef:
@keona: dan moet je testen op e :)
Je merrie ziet er niet homozygoot bont uit, dus de kans op een Tobi is dan 50%.

heb ik dan 2 x geluk gehad dat ik een bonte kreeg .dus jij zegt testen op vos,hoop dat ze geen vos drager is.maar bedankt dubbeldun

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:27

Als je toch gaat testen zou ik meteen Tobi mee nemen, dan weet je ook zeker of ze homozygoot is :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:33

DubbelDun schreef:
Als je toch gaat testen zou ik meteen Tobi mee nemen, dan weet je ook zeker of ze homozygoot is :D

als ik test pak ik gewoon de complete test

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:43

aan moeders kant:
moeder zelf is sabino-vos, moeders moeder is sabino-zweetvos (met witte haren overal, blonde manen en staart). moeders moeders ouders waren beide bruin. Aan die kant moet dus wel agouti zitten?
moeders vader is vos, moeders vaders ouders waren bruin en vos. Dat is dus niet zeker agouti.

aan vaders kant:
vader is zwart, vaders moeder is zwart, vaders moeders ouders waren zwart en donkerbruin. vaders vader is zwart, vaders vaders ouders waren donkerbruin en zwart. Ik had begrepen dat vaders vader sabino is. vaders moeder is dit niet.

Is het zo makkelijker te bepalen Dubbeldun?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:11

Als langs moeder's kant bruinen zitten, ongeacht hoever naar achteren, dan kan zeer zeker Agouti in de mix zitten.
Langs moeder's kant: haar grootouders waren beide bruin ... dus +50% kans op agouti naar MM (zelfs homozygoot is hier mogelijk).
Langs vader's kant: aangezien hij zwart is = geen agouti

maar ... en dit is een persoonlijke opmerking: ik vind dat Macho Polo niet zwart maar meer zwart-bruin oogt, net zijn moeder. En in dit geval = met agouti

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:45

mwah, ik heb ernaast gestaan en volgens mij is hij toch wel echt zwart eigenlijk. Ik moet bij sire uitgaan van homozygoot black en bij dame zou het heterozygoot dan wel homozygoot agouti zijn? Of kan zij ook non-agouti zijn? En ik heb gezien dat pap vrij veel wit vererft, terwijl hij zelf geen sabino lijkt te zijn, kan hij dat wel vererven?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:23

Op sommige sites wordt de hengst als zwart-bruin opgegeven, en aangezien zijn moeder ook zo erg donker zwart-bruin is, zou het mij niet verbazen dat hij wel zw-br is ipv zwart. De foto's van de hengstenkeuring neem ik niet in acht omdat dan is de hengst in top voer (!) conditie en rijkelijk voer kan kleur tint beinvloeden. Op verschillende buiten (in daglicht!) foto's zien je toch duidelijk de zwarte aftekeningen op de benen. Maar op zich maakt het niet uit ....

Sabino kan generaties 'schuilen' achter donker kleuren om dat ineens voor te schijnen in overvloedig maten. Iets in de achter hoofd te houden: wit is niet zo bevriend met zwart en heeft over het algemeen een voorkeur om zich te uiten/tonen met vos. Je ziet veel meer vossen + veel wit dan zwarten (of bruinen) met veel wit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 07:40

Heb nog eens navraag gedaan over zijn kleur en hij is zekerweten echt zwart (krijgt in de zomer door de zon een iets bruine gloed, maar dat gebeurt bij friezen zelfs). Ze zijn er zeker van. Daar ga ik dus maar vanuit. In dat geval heb ik dus 50% kans op een zwarte en 50% kans op een bruine, als moeder inderdaad het agouti-gen draagt. Wanneer moeder geen agouti-gen draagt, zou het 100% zwart worden, al dan niet sabino.

Dus ik heb helemaal geen kans op een vos hieruit? (En nu eens iemand die dat jammer vindt hier, ik hou van vos)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:51

Als de hengst homozygoot op zwart is dan heb je idd geen kans op een vos, maar zolang hij niet getest is blijft ook vos mogelijk.
En zolang de merrie niet getest is op agouti, blijft dus ook een bruine mogelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 09:00

Ik ga er niet vanuit dat ze de hengst gaan testen, maar als ik ervan uit ga dat hij zwart is, dan zou hij sowieso geen agouti dragen begreep ik van Peterina geloof ik. Er staat alleen nog iets over red-carrier wat ik niet begrijp..