Aah zo! Dat wist ik niet ik dacht dat ze al gewoon donker geboren werden. Nu ben ik helemaal benieuwd hoe hij uitgroeid
Peterina
Geplaatst: 18-06-14 13:51
Aan de manen en staart te zien denk je niet met 'red' te maken heeft maar eerder een 'bay-dun', bruin wildkleur. Denk eerder richting kleur van moeder.
@peterina: in mijn beleving (heb er 3 gehad) zou het veulen dan een duidelijke zwarte (of donkerbruine) aalstreep moeten hebben. Deze is daar te 'rood' voor
Peterina
Geplaatst: 18-06-14 14:07
Heb je de foto's gezien van zijn moeder? Ik denk eerder die richting in en daarom niet rood. En ik heb gehoord dat vader homozygoot zwart 'zou' zijn ... zo ja dan moet het veulen bruin-basis zijn. En ik vind de benen te 'vaal' voor rood ... deze kleur wijst meestal op bruin-basis.
Ik vind de aalstreep ook zo rood? Nu heb ik geen veulens in het echt gezien met zo'n aalstreep dus daar durf ik dan niets van te zeggen. Maar ik vind hem zelf ook zo rood. Als de vader echter homozygoot zwart is...
Weet iemand iets over ezelgenetica? Ik ben niks van plan om muildieren te fokken ofzo hoor, maar kennis van ons had een drachtige ezelmerrie gekocht en ze wisten dus niet wat voor kleurtje eruit zou komen. Toen ging ik nadenken over kleuren en dacht, wat gebeurt er eigenlijk als je een (bijvoorbeeld) cremello paard of iets dergelijks kruist met een ezel? Hoe vererft zich die kleurgenetica dan..
als ik google krijg ik wel plaatjes (van bijzondere kleuren)
chimello
Geplaatst: 18-06-14 21:01
Ik heb die ook gezien! In Amerika fokken ze die echt veel. Ik vroeg het me ook al af. Schijnbaar dragen die dus ook het cream gen, ik had nog een artikel gelezen na aanleiding van die cream zebra ezel mix een tijdje terug. Ik geloofde niet dat die in die kleur voorkwamen.
Elegance_
Geplaatst: 18-06-14 21:51
DubbelDun schreef:
Ik heb thuis fotoos van een red-dun én een bay-dun veulen die heel goed het verschil in aalkleur laten zien
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 18-06-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
chimello
Geplaatst: 18-06-14 22:27
Wauw die tweede mag je opsluiten want die kom ik stelen Al vind ik red run ook prachtig, wat een mooierd.
De cremello heeft al 6 nakomelingen bij oud eigenaar en twee merries zijn hier gedekt. Guess heeft 2 merries gedekt omdat hij 2 jaar is dus dit zijn proefdekkingen voor ons. Drogan is pas een jaar dus die dekt volgend jaar misschien een merrie. Maar we kijken het meeste uit naar Guess, omdat we heb als veulen gekocht hebben en we wachten al zo lang nu haha. Ik hoop zelf op een bont grullo merrietje. Chi is homozygoot bont dus vlekken komen er sowieso Maar ik heb nu al 3 hengstjes gehad en ik hoop nu op een merrietje.
Elegance_
Geplaatst: 18-06-14 22:29
De vacht kleur van flame lijkt meer op bay dun maar die manen en die aalstreep zijn echt rood misschien moet ik hem wel gewoon laten testen dan weet ik het zeker
alyel
Geplaatst: 19-06-14 00:15
Mag ik jullie mening nog eens?
Welke kleur denken jullie dat mijn veulen is? Of hoe hij er uit gaat zien?
Ik heb in eerste instantie altijd gedacht dunskin, maar er zijn veel mensen die grullo denken (wat ik niet denk), maar misschien kan hij ook gewoon bay of brown dun zijn (gelezen dat daar ook verschil op zit :p) ???
In het begin was hij ook heel "geel" / beige.. Nu wordt hij grauwer van kleur, maar afhankelijk van het zonlicht kleurt hij helemaal anders (raar maar waar)
Zo lijkt het idd, maar ik vermoed dus dat hij het creme gen draagt.
De vader heeft ook een aalstreep die door creme en sooty veel minder zichtbaar is geworden
DubbelFun
Geplaatst: 19-06-14 09:12
@Alyel: zijn hooft lijkt me niet donker genoeg voor een grullo. In deze fase is moeilijk te zien of er creme in zit, wil je dat nu al weten zul je moeten testen.
@lifaya: ik denk dat de aalstreep wat tussen de schouders gezakt is zodat je hem net niet ziet vanuit deze hoek.
Peterina
Geplaatst: 19-06-14 16:26
Elegance_ schreef:
Vader is NIET homozygoot peterina. moeder is een lichte brunnblakke
Ok, want dat stond in een advertentie van hem een tijdje terug. Vandaar de melding.
Hengst is wel op verschillende plaatsen geadverteerd.
alyel
Geplaatst: 25-06-14 11:35
Mijn veulen heeft (nog) geen (goed) zichtbare streepjes op de benen, maar heeft die wel in zijn staart. Als ik qua kleur vergelijk, lijkt het paardje van DD wel het meeste op de mijne. Heb je daar nog veulenfoto's van?