Bruin of vos, of toch bruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruin of vos?

Bruin
268 (73%)
Vos
95 (26%)

Totaal aantal stemmen: 363

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:51

Avalanche schreef:
Veronia heeft sowieso geen bruin, anders was zij geen vos geweest.

Wat?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:53

Avalanche schreef:
Muronia schreef:
Ik volg de discussie even (ben aan het werk). Veronia is sowieso minstens heterozygoot voor agouti omdat haar vorige veulen een bruin geboren schimmel is.

Niet noodzakelijk. Agouti is een dominant gen, dus dat hoeft maar van één van beide ouders te komen. De kans is aanwezig dat dat dus alleen van vader komt. Maar omdat agouti alleen toont op zwart en daar dus bruin van maakt (het duwt de kleur naar de punten toe, vandaar ook de zwarte puntjes op de oren bij bruine paarden, maar dus ook op valk) ga je het niet zien op vos. Ze kan dus agouti dragen, maar dat is niet noodzakelijk.

Schimmel is ook een gen dat altijd toont. Veronia heeft dus 100% zeker geen schimmelfactor.

Alle kleur die zij heeft, is recessief, dus ik kan met 100% zekerheid stellen dat ze altijd vos doorgaat geven.

Als ik kijk naar haar bloedlijn, verwacht ik geen agouti gen als je zou gaan testen op kleur. Legaat was bruin, dan komen er alleen maar zwarte paarden, tot Veronia die vos is. Dat is de vaderlijn, moederlijn is vrijwel uitsluitend vos. De kans op agouti lijkt me dus heel klein, maar om het zeker te weten zou je moeten testen.

Als ik naar de vaderlijn kijk, komt vader uit een merrielijn van schimmels (wat logisch is, omdat schimmel altijd toont, kan het niet anders dan dat een van de ouders schimmel is) in zijn vaderlijn komen veel bruine paarden voor. Het lijkt dus logischer op basis hiervan dat het agouti gen en het schimmel gen van vader komen.

Rennie89 schreef:
Sooty kan wel degelijk op een vos zwarte haren geven.

Yep, dat kan heel goed idd. En dat is ook wat ik denk dat hier gebeurt. De voorpluk is bruin, de zwarte oorpuntjes ontbreken, de muisgrijze kleur waarvan we weten dat die verandert in zwart zie ik ook niet. De paar zwarte haren kunnen prima door sooty verklaard worden.
Vroeger werden kleuren niet zo nauwkeurig beschreven als nu, maar als ik kijk naar de moederlijn van vader lijkt daar sooty in te zitten.

Dit sowieso. Veronia kan zeker wel bruin hebben, maar dat zie je niet omdat ze vos is. Van de vader van het schimmel veulen KAN het bruin niet komen, want die is zwart schimmel. Als hij bruin zou dragen, was hij niet zwart geweest.

Dus als het bruin niet van de vader komt, dan komt het van Veronia. Die draagt dus agouti.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:55

Bruin is dominant over vos. Een vos kan alleen maar vos doorgeven.

Graves also briefly reviewed the key terms "dominant" and "recessive." Dominant means that only one copy of the mutation is needed for it to be expressed outwardly, while recessive means that two copies of the mutation are needed for the trait to be expressed. If a horse carries two copies of the same allele for a gene, he is homozygous (for instance, E/E or e/e, with the lowercase letters indicating recessive genes, and capital letters signifying dominant) for that trait. If he carries one dominant and one recessive allele, then he is heterozygous (E/e) for the trait.

Base Coat Colors—Horses have three basic coat colors, Graves said: red (or chestnut), bay, and black, all of which are controlled by the interaction of two genes. The Extension (or E) locus gene is instrumental in allowing black pigment to be expressed and the Agouti (or A) locus gene controls the location of black in the horse's coat. Specifically, the E locus is located on gene MC1R and the A locus is located on gene ASIP. Graves explained that chestnut is a recessive trait, meaning that all chestnut horses have a homozygous (e/e) genotype for that color. The Eallele, which is dominant, permits the expression of black pigment; therefore, all black and bay horses have at least one copy of the E allele, Graves explained; they can be either E/E or E/e.

Bron: https://equine.ca.uky.edu/news-story/eq ... netics-101

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:55

Veronia heeft zeker geen zwart.

Dát valt met zekerheid te zeggen (geen E, alleen maar twee maal e)

Over agouti, dat dus zorgt dat een basis zwarte 'verkleurd' naar bruin kun je op basis van haar eigen kleur niets zeggen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:56

Avalanche schreef:

Graves also briefly reviewed the key terms "dominant" and "recessive." Dominant means that only one copy of the mutation is needed for it to be expressed outwardly, while recessive means that two copies of the mutation are needed for the trait to be expressed. If a horse carries two copies of the same allele for a gene, he is homozygous (for instance, E/E or e/e, with the lowercase letters indicating recessive genes, and capital letters signifying dominant) for that trait. If he carries one dominant and one recessive allele, then he is heterozygous (E/e) for the trait.

Base Coat Colors—Horses have three basic coat colors, Graves said: red (or chestnut), bay, and black, all of which are controlled by the interaction of two genes. The Extension (or E) locus gene is instrumental in allowing black pigment to be expressed and the Agouti (or A) locus gene controls the location of black in the horse's coat. Specifically, the E locus is located on gene MC1R and the A locus is located on gene ASIP. Graves explained that chestnut is a recessive trait, meaning that all chestnut horses have a homozygous (e/e) genotype for that color. The Eallele, which is dominant, permits the expression of black pigment; therefore, all black and bay horses have at least one copy of the E allele, Graves explained; they can be either E/E or E/e.

Laat maar zitten, dit gaat idd niet werken...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:56

Avalanche schreef:

Je zit écht mis hier, Avalanche.

Zowel Mooney als ik hebben een achtergrond hier in

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:58

Vos kan agouty dragen. Mijn zweetvos is getest. Vos heterozygoot agouty. Heeft zwarte, bruine en vos veulens gegeven.

Kreeg met zwarte hengst een bruin veulen. Kan niet anders dan van vos moeder komen.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 01-05-23 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:00

Avalanche schreef:

ee A- bestaat ook gewoon :?. Dat is een vos die ook agouti draagt, maar dat zie je dus niet.

Hoe verklaar je anders een bruin paard uit een vos moeder en een zwart geboren vader.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:02

Femke_Tweety schreef:

Over agouti, dat dus zorgt dat een basis zwarte 'verkleurd' naar bruin kun je op basis van haar eigen kleur niets zeggen.

Precies. Om die reden heb ik naar de paarden ervoor gekeken, en dan vooral de kleuren. Theoretisch is het mogelijk dat ze agouti draagt, maar omdat haar vader en opa zwart zijn, en moeder een vos, lijkt me dat niet waarschijnlijk.
Om het zeker te weten zou je echt moeten gaan testen, maar de kans lijkt mij heel klein.

Femke_Tweety schreef:

Het kan dat ik mis zit.

Ik haal mijn informatie van de site van een universiteit.
Als je een bron hebt, graag :)

_San87_ schreef:
ee A- bestaat ook gewoon . Dat is een vos die ook agouti draagt, maar dat zie je dus niet.

Hoe verklaar je anders een bruin paard uit een vos moeder en een zwart geboren vader.

Dit stuk gaat er echt alleen maar over dat vos een recessief gen is? Ik heb nergens gezegd dat een vos geen agouti kan dragen, ik heb wel gezegd dat het op vos niet gaat tonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:03

Avalanche schreef:
Femke_Tweety schreef:

Precies. Om die reden heb ik naar de paarden ervoor gekeken, en dan vooral de kleuren. Theoretisch is het mogelijk dat ze agouti draagt, maar omdat haar vader en opa zwart zijn, en moeder een vos, lijkt me dat niet waarschijnlijk.
Om het zeker te weten zou je echt moeten gaan testen, maar de kans lijkt mij heel klein.

Femke_Tweety schreef:

Het kan dat ik mis zit.

Ik haal mijn informatie van de site van een universiteit.
Als je een bron hebt, graag :)

_San87_ schreef:
ee A- bestaat ook gewoon . Dat is een vos die ook agouti draagt, maar dat zie je dus niet.

Dit stuk gaat er echt alleen maar over dat vos een recessief gen is? Ik heb nergens gezegd dat een vos geen agouti kan dragen, ik heb wel gezegd dat het op vos niet gaat tonen.

Jij zegt dat Veronia geen agouti kán dragen. Maar dat kan natuurlijk wel.

Voltaire en Wolfgang zijn beide bruin, dus sowieso heterozygoot bruin Zowel Oliver als Fonia kunnen A hebben gekregen en door kunnen geven. En via Wainonia kan Veronia dus prima een A'tje gekregen hebben.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-05-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:05

Avalanche schreef:

En dit is dus niet waar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:06

Mijn bron is een 9 of een 10 (moet ik voor je nakijken, is lang geleden, ik meen dat laatste) voor het vak genetica en embryologie op een HBO.

In de tijd dat vakken nog met een pittig theoretisch examen werden afgesloten.

Na die tijd heb ik mijn kennis op peil gehouden omdat ik
1 zelf een paard met een niet standaard kleur had
2 ik genetica moest kunnen uitleggen tot op vwo6 niveau.

Vos kan óók agouti hebben.
Of dat bij dit specifieke paard zo is, weet ik niet.
Je kunt het aan de buitenkant niet zien bij een vos.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:06

_San87_ schreef:

Nee, dat is niet wat ik zei. Wat ik zeg is dat ik denk dat de kans heel klein is. Maar je gaat het niet zien omdat ze vos is. Om zeker te weten moet je gaan testen.

Avalanche schreef:

Niet waarschijnlijk is niet hetzelfde als niet mogelijk.

Daphne__ schreef:
Avalanche schreef:

En dit is dus niet waar.

Heb je daar een bron van?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:07

Femke_Tweety schreef:
Mijn bron is een 9 of een 10 (moet ik voor je nakijken, is lang geleden, ik meen dat laatste) voor het vak genetica en embryologie op een HBO.

In de tijd dat vakken nog met een pittig theoretisch examen werden afgesloten.

Na die tijd heb ik mijn kennis op peil gehouden omdat ik
1 zelf een paard met een niet standaard kleur had
2 ik genetica moest kunnen uitleggen tot op vwo6 niveau.

Vos kan óók agouti hebben.
Of dat bij dit specifieke paard zo is, weet ik niet.
Je kunt het aan de buitenkant niet zien bij een vos.

Misschien dan even mijn berichten goed lezen. Ik heb nooit gezegd dat het niet kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:09

Avalanche schreef:
_San87_ schreef:

Nee, dat is niet wat ik zei. Wat ik zeg is dat ik denk dat de kans heel klein is. Maar je gaat het niet zien omdat ze vos is. Om zeker te weten moet je gaan testen.

Dat is wel wat je zei:

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:

Wat?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-05-23 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 19:09

Ik denk zelf trouwens dat Veronia's vader Macho Polo niet zwart is, maar donkerbruin..
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:10

Avalanche schreef:

Agouti is een 'modifier' (veranderaar) die alleen effect heeft op zwart pigment.

Een vos heeft geen zwart pigment, alleen rood pigment.

Agouti doet niets met rood.
Het is niet dominant ten opzichte van rood, niet recesief ten opzicht van rood, het doet níets met rood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:12

Muronia schreef:
Ik denk zelf trouwens dat Veronia's vader Macho Polo niet zwart is, maar donkerbruin..
[ [url=m/nRp6wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide ouders zijn zwart, dan zou daar qua kleur ook iets niet moeten kloppen, dan?

Al kan een zwarte wel donkerbruin lijken door UV, ook. Zie je bij Friezen vaak.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:12

Avalanche: Hoe verklaar jij dat Veronia een bruin veulen heeft gekregen, uit een zwarte vader?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:15

Muronia schreef:
[ [url=m/nRp6wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze lijkt mij toch wel echt zwart.

Ik blijf bij vos met potentie op sooty :D is natuurlijk nog in veulenharen dus er kan veel veranderen
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 01-05-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:15

Wat hij ook is, hij is echt prachtig; een schitterend veulen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 19:15

Gerlinus is zwart, maar moeder Odessa volgens mij niet:
Afbeelding
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:17

Muronia schreef:
[ [url=m/pTXCiV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QAXvA0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook deze lijkt mij zwart. Door zon kunnen ze een bruine rode gloed krijgen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:17

Muronia schreef:

Heeft Veronia inderdaad ooit een bruin veulen gekregen uit een (zeker) zwarte hengst?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:18

Muronia schreef:

Odessa staat op Horse Telex wel als zijnde zwart. Ik vind haar op de foto's ook verbleekt zwart door de zon.