Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19688
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:17

Oke, dank je voor je uitleg. Dat is duidelijk. Ik ben zeer benieuwd, ik kreeg net bericht dat mijn merrie nu hengstig is.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 08:15

Iedere echte few spot is als het goed is homozygoot voor LP. Maar is iedere few spot ook homozygoot voor PATN1? En zo nee, hoe herken je de few spots die dat wel zijn? Weet iemand dat?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:29

Nee een fewspot (homozygoot LP) kan zowel hetrozygoot patn1 zijn als homozygoot en het verschil zie je niet aan uiterlijk. De facebook pagina waarij men de resultaten van het testen deelt is erg leuk om te volgen!
Komt soms zelfs een homozygoot LP voorbij volledig negatief op patn1! Deze herken je wel maar moet deze wel even nazoeken hoor, dacht dat ze gewoon eenkleurig leken met kenmerken.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 08:55

lp/lp n/n Non Appaloosa, will not pass on LP or PATN1 to offspring.
lp/LP n/n Heterozygous LP horses will pass the to 50% (blanket appaloosa).
LP/LP n/n Negative for PATN1 (snow cap appaloosa).
lp/lp n/PATN1 Non Appaloosa, will not pass on LP. Will pass on PATN1 50% of the time.
lp/LP n/PATN1 Produces a leopard or a near–leopard pattern.
LP/LP n/PATN1 Results in a few-spot or near few spot pattern.
lp/lp PATN1/PATN1 Non Appaloosa, will not pass on LP but always PATN1 to offspring.
lp/LP PATN1/PATN1 Produces a leopard or a near–leopard pattern.
LP/LP PATN1/PATN1 Results in a few-spot or near few spot pattern.

Zo staat het op de site van het Animal Genetics.
Maar hoe zie je het verschil tussen een snowcap en een (near) few spot?
Iemand goede foto's van het verschil? Als ik google kom ik van alles tegen en dat klopt volgens mij niet altijd... :)

Manda, die pagina op facebook volg ik ook, is zeker leuk!

Sansevieria
Berichten: 4229
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:27

Hier onze Sugar, uit een vos Leopard merrie (JokerB, Prince Plaudit lijnen), en zijn vader was een zwarte snowcap blanket (zoon van Credie) Donkerbruin, geen aftekeningen aan hoofd of benen.
En in de winter heel donkerbruin, in de zomer komt het roan, en dus de vlekken ook duidelijker uit.
Dit was aan het eind van de zomer, Oktober, in de winter wordt ie dus nog donkerder.
Afbeelding
Afbeelding
Uit diezelfde Leopard merrie is icm een spotted blanket ook al een effen vos uitgekomen.
Nu was dat wel een hengst met zowat 50 % Quarter bloed (TT Mighty Junior).
Merrie zelf (en Sugar ook) was foundation gefokt.

M_aris

Berichten: 546
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Emmen

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:03

Kunnen jullie mischien vertellen hoe die facebook pagina heet.. ben ook wel heel benieuwd :o :)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 03:54


Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 06:49

Nou Na lang wachten weet ik wat het veulen voor een kleur is.
We hebben hem geschoren ivm keuring as zaterdag.
Moeder: moorkopschimmel, vader: appaloosa.
Zo werd die geboren.

Afbeelding

Na het scheren is het dit, met stippels op zijn kont.

Afbeelding

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:09

Vandaag mijn appaloosa weer eens op de foto gezet ze is nu een dik jaar oud, ben toch wel benieuwd welke kleur dit is. Of zou ze helemaal wit worden :P

Afbeelding


Afbeelding

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:28

@Murosch: kijk eens naar Donja 's kwpn veulen, voor als je je afvraagt wat uit jouw merrie kan komen! Ik denk dat het een mooi voorbeeld is van hoeveel meer "wit" en vos laat zien vergeleken met een bruine.
@paardjes2013: wat gaaf zeg! Hopen dat ze nog wat kleur overhoudt, dat levervos is toch prachtig!
@coloured: ik denk niet dat je het verschil kan zien tussen een snowcap en een near fewspot. Ik denk dat een Lp/Lp patn1/patn1 zo omschreven wordt omdat er toch veel wit vanaf het kruis te zien zal zijn, naast de kenmerken. Er zijn gewoon heel veel gradaties wit tussen een mini snowcapje en een max fewspot, en dan ook nog eens beïnvloed door zoveel meer genen dan Lp en PATN1 dat genotype en fenotype nog steeds niet altijd als wet te linken zijn.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:34

Misschien een hele domme vraag maar wat is een lever vos precies :P ?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 15:54

Volgens mij een vos in leverkleur. Maar is geen officiele benaming volgens mij.

Anoniem

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:57

Is gewoon in vos in een bepaalde tint inderdaad :j

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:14

Zoals wittepit al aangaf, mijn schabrakbonte merrie, met een klein schabrak heeft in combinatie met een effen vos een veulen gegeven met een groter schabrak met meer stippen.
De moeder (haar vader is de zwartbruine kwpn hengst Metall, haar moeder een bruine snowcap/near fewspot):
Afbeelding

de vader Grenoble is een kwpn voshengst:
Afbeelding

Het veulen:
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19688
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:48

Erg leuk om te zien zeg! Helaas is mijn merrie maandag gust gescand, maar ze is nu weer hengstig en bij de hengst, dus hopelijk nu wel raak.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:21

Donja, je snapt toch wel dat ik al een week iedere dag op bokt kijk of je al nieuwe foto's van je veulentje hebt gepost.... Ah toe? :D

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:27

Ik zal vandaag wel even, speciaal voor jou :D wat nieuwe foto's maken :j Het lijkt na 10 uur hier droog te worden, dus dan kan het :+

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:17

Danku danku *\o/*

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:35

Om het topic gerelateerd te houden ;)
Hier nogmaals mijn Grenoble x Metall waar duidelijk te zien is dat hij een duidelijker schabrak en stippen heeft dan zijn moeder. Vader is dus een kwpn vos hengst.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:55

Hij is leuk Lotte, super gaaf dat je zoveel kleur hebt gekregen.
Voor mij het bewijs dat je de kleur dus niet (altijd) kwijt raakt door eenkleurigen in te kruisen.
Wat jammer dat het geen merrie is.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:57

Ik probeer het gewoon nog een keer, heb dezelfde besteld, maar dan in merrievariant :D

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:38

Oeh, dat wordt duimen dus!
Om on topic te blijven: @sjarett: maar deze is wel èn hengst, èn vos, zijn moeder laat mooi zien wat zwart en merrie met dezelfde genetische informatie doen ;)

mooney

Berichten: 7801
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:53

wittepit schreef:
Oeh, dat wordt duimen dus!
Om on topic te blijven: @sjarett: maar deze is wel èn hengst, èn vos, zijn moeder laat mooi zien wat zwart en merrie met dezelfde genetische informatie doen ;)

Maar LP en PATN1 zitten sowieso niet op het X chromosoom, LP op het eerste chromosoom en PATN1 weet ik zo snel niet. PATN2 is nog niet bekend dacht ik. Dan zou geslacht in principe niet uit moeten maken in de expressie, heb je daar een verklaring voor of is dat puur gebaseerd op waarneming?

Vos tegenover zwart basis hoor ik vaker, ook bij andere witpatronen. Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:04

@mooney: Dat hengsten meer "appaloosa" laten zien dan merries, is volgens mij gebaseerd op waarneming, maar wel op een heel uitgebreide populatie door het appaloosa project.

mooney

Berichten: 7801
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:18

wittepit schreef:
@mooney: Dat hengsten meer "appaloosa" laten zien dan merries, is volgens mij gebaseerd op waarneming, maar wel op een heel uitgebreide populatie door het appaloosa project.

Ah bedankt, dat is wel redelijk wetenschappelijk onderbouwd dan inderdaad. Dat is de ellende met onbekende geninteracties, zolang je niet alle linken in de kabel hebt blijft het moeilijk.

Shabrakbont is natuurlijk sowieso een ramp qua genetica, ik las dat the appaloosa project het bestaan van PATN2 ontkent, maar dat het heel veel genen zouden zijn die elk een stukje shabrak 'maken'.
"Instead, pedigree evidence supports that blanket patterns are instead caused by multiple small effect modifiers that each additively contribute 10% to the size of the blanket. The most likely explanation is the larger the blanket, the more of these modifiers the horse has inherited."
Dat zou weer moeten betekenen dat de hengst heel sneaky toch wat modifiers heeft gedragen.

Ik hou het gewoon lekker bij de basis, wel of niet een bepaalde kleur. De hoeveelheid expressie is echt nog afhankelijk van te veel onbekende factoren bij mij :') .