[FOTO] Verzameltopic Bijzondere kleurtjes #3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:42

Wil je sterk staan, zou ik de merrie zelf toch voor de zekerheid laten testen. Ook de link naar allbreedpedigree is niet 100% waterdicht. :) Alleen als je zelf test, kun je zeker zijn van het resultaat. Succes met de te nemen stappen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 09-11-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:43

Coloured schreef:
Wil je sterk staan, zou ik de merrie zelf toch voor de zekerheid laten testen. Ook de link naar allbreedpedigree is niet 100% waterdicht. :) Alleen als je zelf test, kun je zeker zijn van het resultaat. Succes met de te nemen stappen.

Dankjewel ik ga dat sowieso alsnog doen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:17

Stalhanzehof schreef:
Coloured schreef:
Is dit de merrie?
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Staat bij NO silver. Blijkbaar is ze al eens getest?

Heel erg bedankt voor deze informatie, volgens de fokker was het zilverappel gegarandeerd, nu dit niet blijkt te zijn. Ga ik stappen ondernemen, aangezien dit namelijk bij het koopcontract van de merrie behoorde. Ik neem hierbij alles terug dat het om een zilverappel merrie gaat!

Ondanks dat ze echt prachtig is, kan ik me voorstellen dat je je best een beetje genaa*d voelt als de verkoper haar echt als zilverappel verkocht heeft en het niet zo blijkt te zijn. Zo zie je maar weer altijd vragen naar een kopie van de testresultaten. Inderdaad laten hertesten en dan stappen ondernemen. Onwijs banketstaaf voor je.

Set_Elkol

Re: [FOTO] Verzameltopic Bijzondere kleurtjes #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:26

Wow dat zou rot zijn! Ik zou me ook genaaid voelen, verstandig dat je test. Bij mijn ilya zit nu al de kopie van zijn kleur test achter in het paspoort gevouwen, vind ik wel handig.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:29

Ben benieuwd wat de test uitwijst, vind haar ook erg raar van kleur. Manen zijn zo sooty zilver, heeft ze witte wimpers trouwens zie het amper op mn telefoon :o

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:07

chimello schreef:
Ben benieuwd wat de test uitwijst, vind haar ook erg raar van kleur. Manen zijn zo sooty zilver, heeft ze witte wimpers trouwens zie het amper op mn telefoon :o

Volgens mij heeft ze geen witte wimpers, ben ook heel benieuwd!

Stalhanzehof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:08

Set_Elkol schreef:
Wow dat zou rot zijn! Ik zou me ook genaaid voelen, verstandig dat je test. Bij mijn ilya zit nu al de kopie van zijn kleur test achter in het paspoort gevouwen, vind ik wel handig.

Ik voel me er wel aardig rot inderdaad en ook dom.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:30

:(:) wat naar zeg, maar niet dom hoor, op het eerste zicht ziet er ook silver uit en als ze dan beweren dat ze getest is. Zo jammer zeg. Ik zou er ook echt niet kunnen mee lachen.

Bij mij zitten de kleurtesten ook allemaal in het paspoort en heb ze pas laten testen na hun chip zodat de chipnummer ook op die papieren van VHL vermeld staan.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:54

Er bestaan ZEKER wel Welsh pony's met het Silver gén! Ze zijn er alleen niet zo veel.

De meeste Silver Welsh pony's zijn van deze hengsten:

Fronbach Hello Charlie
Sinton Solomon

Er zijn nog een paar Welsh pony's die Silver gén dragen, maar die staan in het buitenland.

ShellCrest Dusty Gold
RosMel's Crème de Mint

Er zijn bij mij een paar Silver Welsh pony's bekend in NL, waaronder ook deze merrie.
Maar het zou inderdaad goed kl*te zijn als ze het niet draagt.

Als een Vos Sooty heeft, is Silver dan niet juist te zien? Omdat Sooty Zwart is? :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:03

Silver toont nooit op vos, ongeacht de aanwezigheid van sooty. Een vos kan dus wel silver dragen, maar nooit silver zijn (beetje hetzelfde als agouti alleen op zwarte basis te zien is).
Sooty is niet zwart, maar maakt de basiskleur donkerder. Soort verduisterende laag over de orginele kleur heen.

Van een paar van de dieren die je noemt zou ik trouwens ook niet zomaar aannemen dat ze zilver zijn zonder test te zien. Ik geloof best dat het voorkomt bij Welshjes, heb ik ook vaker gelezen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:29

Volgensmij zijn ze alle 4 getest op Silver, of aangetoond met nakomelingen!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:46

Ik heb een paar foto's opgezocht van de hengsten die je noemt KellyDV maar heb zo op basis van de foto's al mijn twijfels of ze wel echt silver zijn.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 01:24

Ik heb een silver DNA geteste welsh A merrie.

Als ik iemand zou vragen die merrie in de wei aan te wijzen, dan wijzen ze naar de verkeerde...

Afbeelding

Afbeelding

De eerste is vos sabino, sooty, geen zilver
De tweede is getest silverbay.

Je ziet dat je niet alleen op foto's af kunt gaan. Ook niet op de kleurbenamingen op allbreed of wpcs, mijn silverbay staat chestnut geregistreerd en 1 van mijn buckskins als dun. Er is een lijst van geteste silver(carriers) bij welshponies op de silver & dun list op FB. Ik kan hem hier helaas niet delen.

Ik hou wel van een beetje kleur trouwens :D

Afbeelding

Veulentje is smokey black.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 01:46

Als je wat vaker silvers ziet, pik je ze er zo uit. Zeker in de wei. Op foto's is het moeilijker te zien omdat de kleur vaak afwijkt van het origineel. Mooi merrietje trouwens, die bay silver. <3
Er zit een bepaalde gloed op silveren dieren die je alleen bij silver ziet. Zo mooi! <3 <3

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 02:17

Ja, dat klopt wel Coloured, ik kan ook zo een paar foto's ophoesten waarop de kleur weer kompleet anders lijkt :j ! Deze foto was in juli, en in mijn profiel staat er 1 van een show 2 maanden later en ziet ze er weer heel anders uit. Ze is nu drachtig van een valkhengst, een flinke lijst mogelijke kleuren dus wordt spannend komend voorjaar!
Ik heb van de fokker een foto gekregen van haar als veulen, en kan me best voorstellen dat ze als vos geregistreerd is toen trouwens.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 02:40

Mooi dier Karina! Wat is de afstamming?

Fronbach Hello Charlie is 100% Silver Bay, heeft diverse nakomelingen die op Silver getest zijn.

Met Sinton Solomon het zelfde, is natuurlijk een hengst van een hele tijd terug dus foto's van hem zelf zijn er bijna niet.

ShellCrest Dusty Gold is getest, Silver dapple Black.

En de laatste.. RosMel's Crème de Mint, heel eerlijk te zijn heb ik me nog niet in hem verdiept :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:07

Wow inderdaad op foto alleen kan je niet afgaan en heb al vaker silver veulens gezien die precies vos geboren zijn en toch genetisch niet vos kunnen zijn.
Maar ook weer op geboortekleur kan je niet altijd afgaan, veulens veranderen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:35

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:36

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:22

We hebben het toch over kleuren met foto's? :')
Of ben ik nou zo dom :+

@Karina
Oh die, jou heb ik eerder gesproken :D Ook bij jou pony komt het weer bij Fronbach Hello Charlie weg.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:18

Is het Welshje ook daadwerkelijk op zilver getest? Dat het in t papier staat zegt namelijk niet zoveel. Dat is vaak gebaseerd op de mening van 1 persoon. Het is maar net wat je op de dekbon schrijft.
Daarnaast komen zilvervossen wel voor maar zilver toont niet op vos en dus kun je niet zien dat ze dit dragen. Jou pony heeft een aparte kleur wat dus NIET veroorzaakt kan worden door een zilvergen. Geen van de getoonde nakomelingen heeft zilverkenmerk, maar dat hoeft ook niet op vos. Alleen verklaard dat de kleur van de pony niet.
Ik vind het ook geen typische zilverkleur. Het lijkt mij eerder een sooty vos. Heb je toevallig veulenfoto's? Sooty toont niet bij in de eerste veulenachtig en zilver wel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:37

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:56

Moderatoropmerking:
Zoals CrazyCat al noemt is het niet de bedoeling om hier uitgebreide uitleg te geven over de genetica. Het topic is bedoeld voor foto's van paarden met speciale kleurtjes. Hierbij het verzoek om daarvan niet af te dwalen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:12

Coloured schreef:
Stalhanzehof schreef:
Hier foto van de merrie als veulen. Lijkt mij dat zilverappelzwart uitgesloten is.[ [url=m/Ir1wG3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als dit de merrie als veulen is, is het inderdaad zeker geen silver zwarte. Die zijn anders van kleur bij de geboorte. Blijft over vos of vos + silver drager.

Ik vind de valk er eerder uit zien als een valk + sabino.
Zijn dit alle kinderen Stalhanzehof? Hoe heet de merrie zelf en wat is de naam van de vader?
Ga ik even verder speuren..

En toch vind ik deze veulen niet perse uitziet als een vos ... haar benen worden, desondanks de lichte vaal kleur, donker en zelfs zwart. Dit zou is een veulen met een bruin-basis kunnen zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:37

Peterina schreef:
En toch vind ik deze veulen niet perse uitziet als een vos ... haar benen worden, desondanks de lichte vaal kleur, donker en zelfs zwart. Dit zou is een veulen met een bruin-basis kunnen zijn.

Op basis van zoals de merrie van Stalhanzehof er nu uit ziet, zie hieronder, is dat echt geen bruin basis.
Als ze niet silver is of draagt, blijft alleen nog vos over.

Afbeelding