Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:56

Komt countershading hier vaak bij voor?

Nee, ik haal ze niet door elkaar. Ik zeg alleen dat (ik persoonlijk) de kleur van een pearl + cream niet lijkt op cream + cream :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:04

En deze dan ....
Afbeelding

Homozygoot zwart + 1x cream + 1x pearl.

Afbeelding

Homozygoot zwart + 2x cream (smokey cream)

chimello

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:08

Mwah ja die lijken wel, vind dat bij tinkers echter wel meevallen.
Je ziet het sowieso aan de ogen. Mijn cremello heeft ijsblauwe ogen, Drogan's moeder heeft groene.
Ik snap ook dat tinten verschillen maar ik heb ze toch verschillend ervaren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:14

Net als je een homozygoot dun of champagne niet kan vergelijken met homozygoot creme, zo kan je ook niet die vergelijking doen met homozygoot pearl.

Wat ik wel in het verleden ben tegengekomen is dat homozygoot pearl + 1x creme veel lichter zijn dan heterozygoot pearl + 1x creme ... alhoewel beide voor een dubbelverdunning van creme wel door het leven zouden kunnen gaan.
Ik heb expres 'blauw-achtig' geschreven omdat het blauw ook in verschillende tint kan voorkomen van sea-green tot sky blue, of van de donkerste bokt blauw tot de lichtste bokt blauw.
Maar bij zwart + pearl + creme is mij wel opgevallen dat de ogen meer 'geelachtig'-aqua kleur zijn ... moeilijk te beschreven.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:22

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een dubbel pearl ook cream kan dragen.
Is dat zo?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:43

Nee klopt homozygoot pearl + 1x creme of homozygoot creme + 1x pearl kan niet.
Pearl is een 'mutatie' van creme en zit op dezelfde allel.

Ben terug de referentie ingedoken en blijkt dat het over een dun + homozygoot pearl ging. Sorry voor de verwarring!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:08

Nee, maakt niet uit ik weet in grote lijnen hoe beide werken maar ik leer graag bij :)
Ik dacht even oh dat is interessant want daar heb ik nog niet van gehoord.
Dun met deze kleuren kan ik me wel voorstellen dat ze lichter worden omdat het dun ook ons paard sterk verlicht heeft, dat zou dan toch heel lichte kleuren moeten geven met en cream en pearl. Maar ik heb ze nog niet gezien dus geen idee :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:33

chimello schreef:
Nee, maakt niet uit ik weet in grote lijnen hoe beide werken maar ik leer graag bij :)
Ik dacht even oh dat is interessant want daar heb ik nog niet van gehoord.
Dun met deze kleuren kan ik me wel voorstellen dat ze lichter worden omdat het dun ook ons paard sterk verlicht heeft, dat zou dan toch heel lichte kleuren moeten geven met en cream en pearl. Maar ik heb ze nog niet gezien dus geen idee :+

ik ben het wel met jou eens dat pearl toch wel donkerder is dan de creme kleuren.naar mijn weten dan en de paarden die ik ken

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:17

EmmaVZ schreef:
Wat ik me opeens eens afvraag: Hebben dubbel cream paarden blanke of donkere hoeven?
(dan bedoel ik dus paarden zonder aftekeningen aan de benen die de hoeven blank maken natuurlijk)

Mijn volgende vraag hierop: What about pearl? (homozygoot pearl/cream+pearl) :') Ook blanke hoeven?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:11

Homozygoot pearl = normale tot lichtere gekleurde hoeven, erg afhankelijk van de basis vacht kleur (bijv: zwart/bruin = normaal achtig, vos = lichter)
Pearl + cream = lichte hoeven, blanke in de meeste gevallen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:58

Bedankt voor jullie antwoorden en interessant om de foto's van de mealy valk te zien Peterina!
En weten jullie of mealy al dan niet dominant is, of incompleet dominant? Ik vraag het me af omdat deze merrie zo extreem mealy is.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:18

Even een update van mijn PRE veulen waar ik aan jullie vragen over had.
Elegante is inmiddels rond haar ogen haar veulenvacht aan het verliezen en er is nog steeds geen wit haartje te zien.
Ze heeft een hele donkere voskleur hieronder , de hoefjes kleuren nu ook wat donkerder. Ik blijf hoop houden op een vosje :D

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:19

heel stuk terug gelezen maar begrijp het nog niet helemaal. ik ben bezig met een paard aan te schaffen.. nu is de vader een pearl die altijd pearl veulens geeft. welke kleuren kunnen daar dan uit komen? of kenmerken? want lees steeds over lichte hoeven?( gaat om een PRE)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:09

robbie88 schreef:
heel stuk terug gelezen maar begrijp het nog niet helemaal. ik ben bezig met een paard aan te schaffen.. nu is de vader een pearl die altijd pearl veulens geeft. welke kleuren kunnen daar dan uit komen? of kenmerken? want lees steeds over lichte hoeven?( gaat om een PRE)

vader draagt dan dubbel pearl en geeft dit dan 1x door maar op een bruin/zwart/of vos veulen uit zich dat niet je ziet 1x pearl wel op een veulen met creme er op

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:32

robbie88 schreef:

Wat zijn de basis kleuren (bruin, zwart, vos) van de ouders?
Met een homozygoot pearl vader, krijgt je altijd een nakomeling van basis kleur + 1x pearl.
Maar is de vader wel DNA getest dat hij homozygoot is voor pearl? Ze kunnen wel zeggen dat hij altijd pearl doorgeeft, maar dat kan ook loute toeval zijn (puur geluk!).

Staar je niet stijf op 'lichte hoeve' ... kleur van hoeve heeft niets met kwaliteit van hoeven te maken en zeker niet met kwaliteit van het paard te maken.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:19

hoi.op de website staat dat hij getest is. moeder is kastanje

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:09

Welke kleur heeft het paard? Is het bruin, vos of zwart basis gekleurd?
Zonder dat informatie kan je niet weten wat voor kleur 'eruit komt'.
Vraag anders een kopie van zijn test rapport aan; Daar staat normaal in wat voor kleur hij is en zijn genotypes.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:44

Hierook een speciaalletje! :D vind ik zelf heel apart ... Niet alleen omdat zij de enige smokey black nakomeling van de KWPN hengst Charmeur is, wat haar al uniek maakt, maar ook vanwege haar super mooie exterieur en gangen. En dressage beloofte in spe denk ik. :D

Ze staat hier wel wat scheef op de foto, maar toch:
Afbeelding
Afstamming: Charmeur x Baron x Krack C x Weltmeyer
(ze is te koop)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:00

@Peterina Wat een mooi paard ! Mooie kleur trouwens ook :-)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:55

Prachtig, hier zie je fenotypisch toch duidelijk dat dit smokey is he ;), zo wil ik ook wel eentje. :j een chocolade paardje, 'mmmm op op te eten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:37

Ik kom hier ook even binnen vallen :P Hebben jullie een idee welke kleur mijn veulen is? Het is een kruising Fjord - Tinker, met een rode aalstreep, rode/zwarte manen en lichte zebra strepen op bijn benen. Een red dun?

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:12

Yep, red dun met kans op een creme-gen :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:22

Maar is hij dan niet aan de lichte kant voor een red dun? Als ik naar andere red duns kijk lijken die allemaal veel donkerder

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:25

Volgens mij kan het wel. Red dun veulens kunnen heel licht zijn, veel lichter dan hun uiteindelijke kleur. Hij ziet er iig hetzelfde uit als een red dun die ik ken, die was als veulen ook heel licht, bijna zandkleurig, en is later pas doorverkleurd naar de 'standaard' red dun. En er komen, net als bij de meeste andere kleuren, veel verschillende tinten voor natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:34

Red dun wordt idd heel licht geboren en zeker als daar een creme bij zit kan dat zo blijven. Is dat er niet dan kan het in de komende jaren wat donkerder worden na de diverse verharingen :)