Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:51

de bovenste is erg mooi welk ras is het

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:55

De onderste lijkt idd geen buckskin dun te zijn. Maar ook bij de bovenste zie ik totaal geen andere kenmerken van Dun.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:29

die onderste lijkt me gewoon valk met sooty, die van jou weet ik niet alyel. Lijkt me wel een dunskin te kunnen zijn.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:30

Van de onderste ben ik dan weer vrij zeker dat ze dun is (en overo) :p
Door de sooty en de cream valt de dun gewoon iets minder op denk ik.

Keona, bedoel je mijn veulentje? Die is 1/2 quarter, 1/4 welsh, 1/4 arabier.

Daaronder is een quarter, en de onderste een paint.

DD, mijn veulentje heeft ook amper zichtbare streepjes op zijn benen. Ze zijn er wel...maar je moet je echt focussen om ze te zien :D
Op zijn schouderblad is hij ook wat valer.
Zijn aalstreep kan je niet missen, en zelfs zijn staartje is met zebrastreepjes

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:16

hoezo ben je er vrij zeker van dan met die onderste?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:26

Omdat die getest werd op kleur geloof ik, en toch ook een duidelijke aalstreep heeft... :)

De hengst van mijn veulen is ook een dunskin, maar zijn aalstreep is ook minder goed zichtbaar door de sooty gecombineerd met de cream (alé das mijn redenatie :p maar tis echt een dunskin, anders kan hij geen grullo veulens geven bij niet dun-merries :p)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:13

zijn allemaal valk, das zeker, die van jou alyel is zeker dun maar door de sooty is dit misschien bij de andere niet meer te zien.
De papa heeft creme gen, sooty en dun en ik dacht dat de mama van het onderste veulen ook sooty had.
Jouw merrie is een vos zonder sooty dus ik denk dat jouw hengstje beetje zoals eerste merrietje zal blijven en niet echt donker zal worden.

Hij is trouwens prachtig en mooie kol op zijn hoofdje. <3 Hengst geeft echt prachtige veulens met superleuke kleurtjes.
Hoop dat die van mij er volgend jaar ook zo uitziet, ;) maar mijn merrie is valk met heel veel sooty, bijna zwart dus zal afwachten zijn. :=

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:33

Hihi. Mijn vermoeden is toch dat hij vrij donker gaat worden, maar we zullen zien he :p

Wauw fotsy, kan niet anders dan dat jouw veulen ook zo'n knap ding gaat worden. (ik gok een perlino dun :p !)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:11

Niet iedere dun toont zijn kenmerken even goed. Dun en cream verbleken soms. Aalstreep van onze dunskin is in de winter niet eens zichtbaar omdat hij heel licht is. Maargoed, wij zien hier alleen een zijaanzicht van de sooty dus (dan kan ik sowieso de rug niet zien :+), al zie ik ook niet zo snel leg markings enzo. Dus denk ook wel een gewone buckskin (maar wel een mooie!)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:34

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:02

Volgens mij toont 1x cream met pearl altijd als een dubbele verdunning. Heel apart diertje :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:04

Oke :j dat wist ik niet.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 01:48

Hallo allemaal! Ik lees al een tijdje mee in dit topic (op m'n eigen tempo dus lig heel wat pagina's achter :D ) en ik wil jullie graag iets voorleggen.
Bij familie van mij is een veulen geboren. Dit is de moeder:
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TSMRXPMY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8IN7SIIX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-P8FNHYZG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WME3LXIN.jpg

Ze noemen haar "de valk", maar ik betwijfel of ze dat is. Zou ze niet mealy zijn? Is dun ook mogelijk?
Hoe zit het met een aalstreep bij bovengenoemde drie?

Haar vader is een palomino en haar moeder bruin, gewoon bruin en niet zo licht als zij. Verder terug in haar familie komt deze lichte kleur wel een keer voor.

En dit is de vader van het veulen:
http://www.stal-koetsiershoeve.nl/c-976 ... ns-edward/
Een valk. Zijn vader is een palomino en zijn moeder is bruin.

Dit is het veulen. Lijkt mij een palomino, kan het ook nog iets anders zijn? Op deze foto lijkt hij wat donkerder dan in het echt. Op de eerste foto van de moeder kun je ook nog een stukje veulen zien.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6O4SEFBW.jpg

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:41

Veulen lijkt mij zeker weten een palomino, de moeder zou ik niet weten of die valk of mealy bruin is :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:43

mama is pangare, geen valk volgens mij, maar papa is wel valk, dus veulen kan palomino zijn.
Je kan dit zien aan de papa dat ondanks de sooty hij toch een valk kleur heeft aan en rond de oren en de neus.
Mama heeft een meelsnuitje. en voor zover ik weet komt dit vooral voor bij bruin.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:47

Fotsy ik denk dat jij gelijk hebt :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:05

Die aalstreep bij mans is mij ook té onduidelijk om van een Dun te spreken.
Ik hou het veulen ook op Palo :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:14

Veulen lijkt mij een palo en de moeder pangare bruin.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:32

Traiectum schreef:
Volgens mij toont 1x cream met pearl altijd als een dubbele verdunning. Heel apart diertje :j

Klopt niet helemaal. Pearl x pearl op zwart is vaak veel donkerder dan een double dilute.
En Pearl x cream op zwart kan ook veel donkerder zijn. Veel donkerder dan bv een cremello of perlino.

http://ykw-gypsyhorses.com/images/afdro ... ecream.jpg
Dit is een dubbel pearl op zwart. Is nu wel iets donkerder vanwege de wintervacht.
Maar ze is niet zo heel veel lichter in de zomer. Is de moeder van mijn enkel pearl.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:44

Bedankt voor jullie reacties!
Waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben: hoe toont mealy/pangare in combinatie met valk?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:32

chimello schreef:
Traiectum schreef:

Klopt niet helemaal. Pearl x pearl op zwart is vaak veel donkerder dan een double dilute.
En Pearl x cream op zwart kan ook veel donkerder zijn. Veel donkerder dan bv een cremello of perlino.

http://ykw-gypsyhorses.com/images/afdro ... ecream.jpg
Dit is een dubbel pearl op zwart. Is nu wel iets donkerder vanwege de wintervacht.
Maar ze is niet zo heel veel lichter in de zomer. Is de moeder van mijn enkel pearl.

Net als bij cremello en perlino zijn er ook bij pearl + cream veel tint van vachtkleur.

Pearl + cream ... dus een paard die pearl en 1x creme draagt toont zich als een dubbelverdunde creme, in welke tint van vachkleur is afhankelijk van oa de basis kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:42

Motje11 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben: hoe toont mealy/pangare in combinatie met valk?

Pangare/mealy verlicht lichaamsdelen ... lies, oksels, rond mond, soms onderbuik ... in alle kleuren, dus ook bij valk.
Beste voorbeeld van mealy/pangare is een halflinger ... dus denk die vos kleur weg en plaats daar een valk verkleuring, dan weet je ongeveer hoe het eruit ziet.

voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:43

Maar pearl toont donkerder dan cream + cream imo.
Dus dat vind ik qua kleur niet echt vergelijkbaar. Eventueel wel op rood basis maar niet zo zeer op zwart.

Mits ze de werking van beide gens bedoelt, ik las het echter puur als de kleur die je ziet en niet de werking.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:44

Dit is een haflinger kruising, buckskin gekleur + mealy:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:50

chimello schreef:
Maar pearl toont donkerder dan cream + cream imo.
Dus dat vind ik qua kleur niet echt vergelijkbaar. Eventueel wel op rood basis maar niet zo zeer op zwart.

Mits ze de werking van beide gens bedoelt, ik las het echter puur als de kleur die je ziet en niet de werking.

Ik denk dat je misschien twee dingen door elkaar haalt.

Pearl + pearl geeft een heel andere fenotype expressie dan cream + cream ... de twee zijn niet te vergelijken.

Maar als je 1x creme op een pearl drager hebt dan toont het vacht kleur als een dubbelverdunning, veelal met een blauw-achtig gekleurde oog. Dit is ook een van de redenen dat Pearl als gene zo lang onbekend is gebleven omdat het pas in homozygoot vorm toont (niet vaak voorkomend) en met 1x creme werd het als een dubbelverdunning van creme geregistreerd. Het is pas toen onderzoek werd gedaan (Quarters) omdat het 'kleur' niet kon kloppen dat men er echt achter deze 5e verdunner uitkwam.