Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:58

Peterina schreef:
set_elkol schreef:
maar het is wel een feit dat dubbele verdunningen altijd roze hoeven hebben toch?

alleen enkele verdunningen kunnen alle kleuren hoeven hebben?

loen en pat ik denk silver smoky black, wat voor kleur heeft de vader.

Waar haal die wijsheid vandaan? Geen een paard heeft roze hoeven: nimmer nooit!
Dubbel verdunningen op creme hebben blanke hoeve ... maar hierook in verschillende tinten!
Enkel verdunningen op creme hebben normaal zwart hoeven maar als ze witte aftekeningen op hun benen hebben, hebben zij net als alle andere kleuren ook blanke hoeven.

Bij al de andere dubbel verdunningen, zij het dun, silver, pearl of champagne, zijn de hoeven gekleurd en niet blank. Hierook wel blank als er witte aftekeningen op de benen zijn.

naja sorry hoor voor de verkeerde woordkeuze, witte hoeven/blanke hoeven. en met gekleurd bedoelde ik gewoon grijs of zwart, afgezonderd de benen met aftekeningen. Je hoeft niet zo fel te reageren.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:00

Silver smoky black heb je in vele tinten net als silver black. Mijn paard is een vrij donkere silver smoky black. Dus klopt niet dat deze altijd lichter zijn :)

Leoenpat, zo van de foto kan je pony beide zijn. Als geen van beide ouders creme draagt is silver black waarschijnlijker. Als je het echt zeker wilt weten, moet je hem op creme laten testen :)

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:51

Ik heb een vraagje over mijn drachtige cream dun merrie, al weet ik niet zeker of die beantwoord kan worden ;)

Ze is drachtig en cream dun van kleur, maar door wie en welke kleur hengst ze gedekt is is niet bekend. Ook haar ouders zijn onbekend, dus niet terug te kijken qua kleur. Ik was benieuwd hoe het zit met wat ik misschien kan verwachten aan kleur veulen? Ik snap dat dit niet te bereken is ivm met onbekende hengst, maar meer in de zin van, geeft ze standaard een gen mee of is daar niks over te zeggen omdat zoveel onbekend is? Ben nogal nieuwsgierig wat voor kleur zij mee zou kunnen geven zeg maar.

Ik snap het helemaal als niemand het zou weten, maar niet geschoten is altijd mis :P

chimello

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:03

Is ze op kleur getest? Anders heb je gigantisch veel opties.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:15

Nee, ze is niet op kleur getest. Ik heb haar 3 weken geleden pas gekocht, maar wil dat nog wel een keer gaan doen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:28

Zou ze zo snel mogelijk laten testen want ik weet niet hoe ze er uitziet maar Cream dun wordt blijkbaar vaak gezegd bij pony's die toch niet het crème gen dragen. Is eigenlijk het belangrijkste om te weten want dan zijn er veel opties.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:13

Oke, goed om te weten! Bedankt voor de tip, ga er dan maar serieus over nadenken dat te doen.
Een foto, misschien is dat wat duidelijker: Toen ik haar kocht was je trouwens nog veel lichter van kleur, maar ze is nu al een hoop vacht kwijt.

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:09

Die lijkt me bay dun. Niet crème.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:19

Zelfs geen bay, daar is de aalstreep niet zwart genoeg voor.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:17

Thanks Peterina! Dus silver over zwart dus eigenlijk.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:47

Ben ik weer even in jullie kleuren topic:) Ik zit toch te twijfelen hoor want ik was er wel zo zeker van dat moeder een silver dapple is, maar is dat ook zo ? Hier een foto van de moeder van mijn pony(s)
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:33

Om te beginnen is 'silver dapple' een foute benaming of 'kreet'. Deze werd oorspronkelijk gebruikt door Engelstaligen om de appels op een zeer donker grijs gekleurd (leek zilver gekleurde) paard te beschrijven. Had toen destijds niets en ook niets met het silver gen te maken maar met een kleurschakeling van schimmel! Van de kreet 'looks silver dappled' als beschrijving van een schimmel tot een benaming van een andere kleuren gen.

Correcte is zilver zwart of zilver bruin/bay te gebruiken ... dit is ook minder verwarrend ivm de basis kleur.

Zo te zien van de foto hebt je hier met een zilver zwart ... wat vaker voorkomt met in deze ras.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:23

Ok dus silver dapple is niet de goede naam, het moet dus zijn zilver zwart. Dacht mogelijk is moeder iets palamini achtigs maar dat zie jij dus niet. Dan is moeder als haar 2 zonen alle drie een andere zilver zwart. Wist niet dat dat nog zo verschillend kon uitpakken zeg maar:)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:25

Net als bij al de andere kleuren, zwart-vos-bruin, komen ook al de verdunde kleuren in verschillende tinten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:43

Silver dapple is gewoon goed hoor, is gewoon engelse benaming. Je hebt gewoon veel verschillende benamingen, net als met grullo (grullo, grulla, black dun, blue dun, muisgrijs, wildkleur zwart en nog wel meer).
Ik zeg zelf altijd gewoon zilverappel zwart/ zilverappel bruin. Dat kennen de meesten wel en minste verwarring :P

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:57

Silver dapple is een beschrijving, niet een benaming van een kleur. Het is een 'volks mond' beschrijving van een kleur schakeling toen men niet wist wat het precies beschreef.
Maar goed als je gewoon foutieve benaming wilt gebruiken dan is dat je recht, maar het duidt geen kleur aan want het 'dapple', net als 'appel' beschrijft geen kleur en heeft ook niets met kleur te maken.

Hetzelfde, maar inderdaad in minder maten, Dun is het kleur gen en grullo beschrijft een zwart-gekleurd mannelijk paard met dun, grulla is een zwart-gekleurde vrouwelijk paard met dun.
Blue dun ... zucht ... een amerikaanse beschrijving van een grullo of grulla ... waarom = gewoon omdat mensen altijd willen dat net hun paardje iets speciale zijn zo verzinnen ze maar wat!!

Wildkleur zwart enz is het Nederlands benaming van een grullo, dus correct.
Muisgrijs is weer zoiets ... voksmond, erg verwarrend en duidt niets aan.

Je kan natuurlijk de incorrecte benaming blijven gebruiken, en als dat minder verwarrend is voor je, zo best. Maar als je op zijn minst een beetje wilt overkomen dat je kennis van zaken hebt lijkt het mij altijd prettige dat de juiste benamingen worden gebruikt. Zo leren de mensen met wie je praat of aan iets uitleg tenminste de juiste benaming om zo verder hun kennis door te geven. :(:)

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:01

Wie kan me vertellen wat de officiele benaming van de kleur van ons veulen is? Zijn moeder is volgens mij smokey black (uit een Palomino moeder). Is hij een valk/buckskin? Of Sooty? Op foto 1 is hij een paar dagen oud, op de tweede foto is hij 4 maanden. Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeelding

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:03

Waarschijnlijk, uitgaande van het veulen foto, gewoon bruin.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:03

bruin denk ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:05

Ik gok ook op een 'gewone' bruine.

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:06

PS Hier nog even een close-up van zijn hoofdje.

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:08

bruin :j

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:08

Misschien is de foto niet helemaal duidelijk. Kan 'gewoon bruin' ook in twee tinten voorkomen? Hij is bovenop donkerder en de binnenkant achterbenen is richting licht valkkleur.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:09

ik denk ook bruin

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:15

Biggieboo schreef:
Misschien is de foto niet helemaal duidelijk. Kan 'gewoon bruin' ook in twee tinten voorkomen? Hij is bovenop donkerder en de binnenkant achterbenen is richting licht valkkleur.

Ja.