Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:39

Blank ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:07

blank :D

Afbeelding

alles roze/blank, huid, hoefjes, vacht.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:12

Ah oke! Ik dacht altijd gewoon donker, maar toen begon ik te twijfelen :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:15

Wat maakt die nieuwe dun test nu anders dan die wat er al zijn? Weet dat onze op aalstreep getest is en eentje op dun markers. Maar dat zal deze dan toch ook doen?
Ben wel nieuwsgierig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:19

De vroegere test was een zygosety test; dus op het zicht en 'gokken' kijkend naar de voorouders en naar bepaalde genengroepen, zoals de oude Tobiano-test.
De nieuwe test is een echte test op specifieke genetische markers.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:32

Mijn vos veulentje is ook geboren met blanke hoefjes terwijl ze geen witte aftekeningen aan de benen heeft, is dat dan ook een teken van een verdunning ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:26

Bijna alle veulens worden geboren met blanke, zij het licht gekleurde, hoefjes. Dit zijn zg 'melk-hoefjes' die heel zacht zijn in de baarmoeder en meestal opgekruld. Vlak na de geboorte ont-krullen deze en 'drogen' ze op waar door ze erg bleek lijken. Geleidelijk aan slijten deze er af en groeien de 'echte' hoefjes door, die dan ook meestal zwart gekleurd zijn.

En nee blanke hoefjes zijn niet een indicatie dat het paard of veulen een verdunning draagt. Genetisch hebben ze niets met elkaar te maken in dat kleur van vacht bepaald niet kleur van hoeven.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:53

Sommige paarden hebben zelfs twee witte en twee zwarte voetjes, of een voet die helft wit of zwart is, zegt inderdaad niks over verdunning.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:59

Het is alweer even geleden, kom even jullie topic binnenvallen als dat goed is.maar ik had toen als vraag wat voor kleur mijn classic pony was, maar met wintervacht was dat toch lastig vast te stellen. Hij heeft een silverdapple moeder, zijn volle broer is ook silver dapple, ik twijfel maar denk aan iets smockey silver? nu ik hem zo zie. Jammergenoeg heeft mijn camera zijn ogen niet goed vastgelegd zijn nu rood maar ze zijn amberkleurig tot een paar maanden geleden waren ze blauw. Hier de link? Iemand die nu duidelijker ziet wat voor kleur het is?
http://www.mijnalbum.nl/Album=TABIEV6P#7LNWBAIQ

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:06

maar het is wel een feit dat dubbele verdunningen altijd roze hoeven hebben toch?

alleen enkele verdunningen kunnen alle kleuren hoeven hebben?

loen en pat ik denk silver smoky black, wat voor kleur heeft de vader.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:34

Vader is panterbont set_elkol, zelf dacht ik ook daaraan smockey silver, zijn manen lijken een coupe soleil gehad te hebben kun je niet heel goed zien op de foto heel apart

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:39

De pony is de kleur op deze internet pagina http://www.smallsalesaustralia.com/mini ... rcream.php zelfs de in eerste instantie blauwe ogen daarna amber kleurig dit is exact de kleur ogen die m'n pony heeft, ook de vacht kleur is hetzelfde, bij Autumn 3 years old zie je een afbeelding dat zou hem kunnen zijn echt precies de kleur. Ach ik ga hem laten ruinen dus is meer voor het leuke om te weten welke kleur hij heeft. Maar ziet er toch wel naar uit dat het silver smockey is.
Laatst bijgewerkt door leoenpat op 24-05-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:50

panterbont welke kleur? dat smoky moet wel ergens vandaan komen ;)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:57

Ow sorry set_elkol, dat is waar:) Dacht dat panterbont altijd wit met zwarte stippen is maar dat is dus niet zo. Hij is dus gestippeld als een dalmatier.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:03

Panterbont kan in alle kleuren voorkomen inderdaad. :) wat voor kleuren hebben de ouders van de vader?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:19

Mijn "enkele verdunning" heeft in ieder geval een zwarte hoef, 2 witte hoeven en 1 gestreepte, geloof ik.

Bij enkele verdunningen is dus alles mogelijk. Zal wel afhangen van de aftekeningen aan het been, zoals bij de meeste paarden het geval is.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:27

Geen idee Iris82 welke kleur de ouders van vader hebben. Maar zwart moet er worden doorgegeven voor Smockey en een verdunning zeker..?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:34

Ja vermits papa panterbont is en mama silverdapple, is hij silverdapple op bruin of op zwart? volgens mij, geen van beide ouders heeft een crème verdunning zo te zien dus smokey black kan dan niet, toch? En de voorouders van papa speelt geen rol, crème gen slaat geen generatie over.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:57

Fotsy schreef:
Ja vermits papa panterbont is en mama silverdapple, is hij silverdapple op bruin of op zwart? volgens mij, geen van beide ouders heeft een crème verdunning zo te zien dus smokey black kan dan niet, toch? En de voorouders van papa speelt geen rol, crème gen slaat geen generatie over.

ja dit klopt wat je hier zegt,slaat geen generatie over

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:00

En homozygoot panterbont kan hij ook niet zijn want dan zou hij de papa niet kunnen zijn. :D

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:07

Ja dat is waar. Dus daar komt de theorie van smockey silver te vervallen. Zal straks wat duidelijk fotos plaatsen met een goeie camera gemaakt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:11

Hij is wel super mooi en silverdapple is heel zeldzaam.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:28

Dankjewel Fotsy:) Hier wat duidelijker foto;s . Zijn manen hebben ook allerlei kleurtjes. Zijn broer van 3 jaar de silverdapple staat er ook bij aan de andere kant van het draadje. Hij is gisteren uit Duitsland gekomen dus dit is de eerste kennismaking. Hoop dat iemand kan zeggen het is die en die kleur. Ik herken het niet denk een zilver nog iets.
http://www.mijnalbum.nl/Album=QCIKOATB#ZW8ZWQBA

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:34

set_elkol schreef:
maar het is wel een feit dat dubbele verdunningen altijd roze hoeven hebben toch?

alleen enkele verdunningen kunnen alle kleuren hoeven hebben?

loen en pat ik denk silver smoky black, wat voor kleur heeft de vader.

Waar haal die wijsheid vandaan? Geen een paard heeft roze hoeven: nimmer nooit!
Dubbel verdunningen op creme hebben blanke hoeve ... maar hierook in verschillende tinten!
Enkel verdunningen op creme hebben normaal zwart hoeven maar als ze witte aftekeningen op hun benen hebben, hebben zij net als alle andere kleuren ook blanke hoeven.

Bij al de andere dubbel verdunningen, zij het dun, silver, pearl of champagne, zijn de hoeven gekleurd en niet blank. Hierook wel blank als er witte aftekeningen op de benen zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:37

Denk dat de pony 'gewoon' een black silver is dus niets smokey (wat op creme duidt). Als hij creme zou dragen dan zou hij velen tinten lichter van vacht zijn omdat hij dan een dubbel-verdunning draagt= silver + creme. Amber gekleurde ogen zijn normaal voor silver.