Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:49

Hoe kan een perlino negatief testen op agouti? Dat is toch bruin met dubbele verdunning?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:01

Idd, dat moet niet kunnen :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:08

pretty schreef:
volgens mij is die ook bont Hapiness. Ik denk echt witte beentjes te zien achteraan en vooraan. Minimaal bont dan bijvoorbeeld.

ik sluit het niet uit, maar het lijkt me wel onwaarschijnlijk.
Vanaf moeders kant kan het niet komen en vader is ggk hengst en staat als vos panterbont in de boeken .
Maar nou weet ik ook dat dat niet altijd klopt. dan zou enkel de kans zijn dat hij ook minimaal bont is.

Idd Perlino of cremello valt niet altijd goed te zien.
Deze is perlino getest ( tevens ook de moeder van de palomino appie ) maar ze is vrij licht.
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:15

Prachtige perlino hierboven <3 .

Ben toch eens benieuwd als er uit mijn merrie een perlino/cremello/smokey Cream uitvalt wat de sooty die mijn merrie extreem heeft en de hengst ook heeft, daar mee zal doen. Sooty kan toch op ieder kleur ook de dubbele verdunningen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:12

Mizora schreef:
Hoe kan een perlino negatief testen op agouti? Dat is toch bruin met dubbele verdunning?

Een perlino, als het een perlino is!, moet altijd positief testen op agouti.
Het draagt altijd tenminste een zwart allel (E) EN altijd ! tenminste een agouti allel (A) ... en natuurlijk twee creme allelen (CrCr).
- EE AA CrCr of
- Ee AA CrCr of
- EE Aa CrCr of
- Ee Aa CrCr.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:16

Fotsy schreef:
Prachtige perlino hierboven <3 .

Ben toch eens benieuwd als er uit mijn merrie een perlino/cremello/smokey Cream uitvalt wat de sooty die mijn merrie extreem heeft en de hengst ook heeft, daar mee zal doen. Sooty kan toch op ieder kleur ook de dubbele verdunningen?

Je moet onthouden dat verdunningen, en zeker dubbelen, echt verdunnen ... dus effect van sooty wordt ook 'verdund'. Ik denk trouwens dat je geen uiterlijk effect van sooty zal waarnemen op een dubbel verdunning van creme.
Sooty is een 'bijzaak' gen, geen 'hoofd' gen, en als dusdanig kan wel de fenotype beinvloeden maar is niet een 'bepaaldend' kleur gen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:00

Peterina, ja als je het zo stelt, lijkt het me logisch inderdaad dat dubbel verdunnen, ook de sooty dus.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:23

zal snel proberen de foto's van mijn Cream Dun erop te zetten, ook heb ik nog een jong welshje, in zijn paspoort staat dat ie vos is, maar hij heeft een donkere voskleur met blonde manen. Zijn ouders zijn allebei schimmel... Kan dat wel ? En is mijn andere echt een Cream dun ?? Zijn ouders zijn Cream dun x vos

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:41

Als geen van beide ouders homozygoot schimmel is, kan dit wel dat hij vos is, zal vos met flaxen (witte manen) zijn dan.
Cream dun (dubbele verdunning) x vos (geen verdunning) kan geen dubbele creamverdunning geven, geeft altijd palomino, valk of smokey black, dun kan wel.
Foto? is misschien dunalino.
Of de ouder is geen vos maar palomino, dan kan cream wel.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:43

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:25

@paintedblack : bedoel je omdat PRE's zo vaak schimmel zijn ??

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:42

Wat raar, mijn fotos doen het niet, ik klik wel op img, en dan kopieeren en plakken tussen [img][img] maar er komt niets, wat nu? (misschien dat dit niet de goede plaats ervoor is, dus sorry..) :(

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:04

Afbeelding Dit is die van mijn Welshje, komt van schimmel x schimmel,
Afbeelding En deze van mijn Cream dun, die van een Vos x cream dun komt, maar wat dus niet kan :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:06

Als die onderste een aalstreep heeft is het een dunalino.
De bovenste is gewoon vos met flaxen.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:13

Ja mijn shet heeft een aalstreep!! Dus toch geen Cream dun :p

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:39

Voor de geïnteresseerden: Verbeterde DUN test is beschikbaar bij Animal Genetics UK:
"Animal Genetic is proud to to be able to offer its customers the first real test for Dun coat color in horses"

*Extensive research conducted by Rolf de Kloet at Animal Genetics has uncovered the specific point mutation that causes Dun dilution in horses. As a result Animal Genetics can now offer the first real test for Dun dilution in horses. This test is not just a zygosity test and will determine if your horse is negative for Dun, or carries one or two copies of Dun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:13

Rolf de Kloet klinkt erg Nederlands :D
Vooral de homozygote vorm is interessant :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:16

@DubbelDun ja dat is best bijzonder zowiezo omdat ze vaak schimmel zijn maar nog meer omdat de moeder maar 12,5% kans heeft voor een vos veulen en vader donkerbruin is uit schimmelouders. Voor mij een droom die uitgekomen is :-)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:31

Peterina schreef:
Voor de geïnteresseerden: Verbeterde DUN test is beschikbaar bij Animal Genetics UK:
"Animal Genetic is proud to to be able to offer its customers the first real test for Dun coat color in horses"

*Extensive research conducted by Rolf de Kloet at Animal Genetics has uncovered the specific point mutation that causes Dun dilution in horses. As a result Animal Genetics can now offer the first real test for Dun dilution in horses. This test is not just a zygosity test and will determine if your horse is negative for Dun, or carries one or two copies of Dun.

Toppie!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:20

Peterina schreef:

helemaal top,maar voor homozygoot moeten ook beide ouders dun zijn toch

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:16

Peterina schreef:

Is hier ook een wetenschappelijk artikel over geschreven?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:00

Rolf de Kloet je Vice-President van Animal Genetics en wetenschapper. Is Amerikaans en woont daar.

Ivm wetenschappelijk artikel ... hebt jij enige idee mbt de procedure en hoe lang het duurt voordat een 'paper' gepubliceerd wordt! Kan maanden duren!

Alvast voor de geïnteresseerden die een dun test willen doen die betrouwbare is dan de bestaande test ... bestaat de mogelijkheid via UK om dit te doen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:17

Peterina schreef:
Ivm wetenschappelijk artikel ... hebt jij enige idee mbt de procedure en hoe lang het duurt voordat een 'paper' gepubliceerd wordt! Kan maanden duren!

Weet ik, maar kon het toch maar vragen of het er al was :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:39

keona schreef:
helemaal top,maar voor homozygoot moeten ook beide ouders dun zijn toch

Klopt, maar als je op kleur wilt fokken dan is een genetische uitslag van homozygoot wel zo handig :)
Dat een Dun heterozygoot is daar heb je geen test voor nodig :D

Ik denk dat als je 100 dieren test waarvan 50 dun en 50 niet dat je een aardige wetenschappelijke basis hebt of een test idd goed werkt. Ik kan me indenken dat ze proefdieren zoeken waar beide ouders dun zijn om te zien of de homozygote uitslag er ook uit komt.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:30

Wat ik me opeens eens afvraag: Hebben dubbel cream paarden blanke of donkere hoeven?
(dan bedoel ik dus paarden zonder aftekeningen aan de benen die de hoeven blank maken natuurlijk)