Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:55

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom er toch niet helemaal uit, ook niet met de calculator. Ik ben nieuwsgierig naar 2 uitkomsten, namelijk:

1. zwartbruin x zwartbruin
2. zwartbruin x vos

1. Zwartbruin merrie: opa's en oma's zijn zwartbruin of bruin met wat zwarte accenten. (Specifieke kleuranalyses zijn helaas niet beschikbaar.) Hierbij gaat het natuurlijk om bruin maar verder?
Zwartbruin hengst: vererft zwart en bruin maar géén vos.

2. Zelfde merrie als hierboven.
Voshengst (goudvos), vererft geen zwart, wel vos, bruin, isabel en palomino

Ik gok dat de grootste kans op bruin is..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:03

Squawk schreef:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom er toch niet helemaal uit, ook niet met de calculator. Ik ben nieuwsgierig naar 2 uitkomsten, namelijk:

1. zwartbruin x zwartbruin
2. zwartbruin x vos

1. Zwartbruin merrie: opa's en oma's zijn zwartbruin of bruin met wat zwarte accenten. (Specifieke kleuranalyses zijn helaas niet beschikbaar.) Hierbij gaat het natuurlijk om bruin maar verder?
Zwartbruin hengst: vererft zwart en bruin maar géén vos.

2. Zelfde merrie als hierboven.
Voshengst (goudvos), vererft geen zwart, wel vos, bruin, isabel en palomino

Ik gok dat de grootste kans op bruin is..

op jou merrie kan de vos zeker geen palomino geven,want dan moet 1 van de ouder dieren creme dragen en dat doen ze niet.
als jou merrie geen vos draagt kan er ook nooit een vos uit komen met de vos hengst en de bruin zwarte hengst zou geen vos dragen volgens jou dus dan kan ze daar ook geen vos mee krijgen.
bij beide gevallen zul je of een zwarte of een zwarte met augouti krijgen(dus bruin)

Squawk

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:15

Bedankt voor het antwoord! Ik had al zo'n vermoeden inderdaad! Palomino is wel erg gaaf maar had al wel gedacht dat daar geen kans op zou zijn. Ach een bruine of zwarte is ook leuk!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:46

Squawk schreef:
Bedankt voor het antwoord! Ik had al zo'n vermoeden inderdaad! Palomino is wel erg gaaf maar had al wel gedacht dat daar geen kans op zou zijn. Ach een bruine of zwarte is ook leuk!

weet je of moeder vos draagt,want als ze vos dragend is kun je met de vos een vos krijgen,met de bruin zwarte niet want je zij hij was niet vos dragend.maar als je kans hebt op een bruine heb je ook kans op een zwarte of een van de ouders moet homozygoot agouti zijn dan heb je altijd zwart met agouti=bruin

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:06

Helaas heb ik niet meer info over de merrie. Daarom heb ik wel uitgezocht hoe paps,mams en de opa's en oma's er uit zien, dat gaf al iets meer duidelijkheid. Maar ik heb in ieder geval kans op een zwarte, bruine en heel misschien kans op een vos, afhankelijk van de merrie. Is er nog een andere manier om uit te vind e of de merrie dit gen draagt dan DNA onderzoek?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:33

Squawk schreef:
Helaas heb ik niet meer info over de merrie. Daarom heb ik wel uitgezocht hoe paps,mams en de opa's en oma's er uit zien, dat gaf al iets meer duidelijkheid. Maar ik heb in ieder geval kans op een zwarte, bruine en heel misschien kans op een vos, afhankelijk van de merrie. Is er nog een andere manier om uit te vind e of de merrie dit gen draagt dan DNA onderzoek?

dan moet er vos bij haar in de lijn zitten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:39

Ik ga het nog eens verder uitpluizen maar ik gok dat dat er niet in zit. Dank!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:03

Hoi meiden!
Ik kom even binnen vallen want heb wat vragen over kleurvererving en omdat jullie er vast veel meer van af weten dan ik, kom ik het hier even vragen!
Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen.

Ik moet van een school een verslag maken over kleurvererving, we moeten een paard met stamboek uitwerken met welke kleuren etc. zijn. Mijn vraag is dus nu, hoe weet je nou of een paard heterozygoot of homozygoot is?
Voor zo ver ik weer is vos bb en bruin BB omdat vos recessief is en bruin dominant.
De merrie die ik heb gekozen is bruin, haar vader (jazz) is vos en moeder is bruin.
Is zij dan Bb of BB?
En klopt het dat Jazz fokonzuiver is? dus heterozygoot?

Vind het heel interessant maar zie door de bomen het bos niet meer

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:49

je hebt maar 2 basiskleuren zwart en vos en dit word aangegeven met E of e

ee = vos (een voskleurig paard is dus altijd homozygoot vos)
Ee = zwart drager van vos
EE = homozygoot zwart

bruin word veroorzaakt door agouti wat aangegeven word met A en heeft alleen effect op zwart, een vos kan wel agouti hebben maar dat zie je niet.

AA = homozygoot agouti
Aa = heterozygoot agouti
aa = geen agouti

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:05

Ik kom er niet uit bij de kleurencalculator, ik zie geen seal brown staan! Weet iemand toevallig wat hier uit kan komen?

Hengst: seal brown (moeder: seal brown / vader: bruin)
Merrie: bruin (vader en moeder onbekend)

Is er een grote kans dat er een seal brown veulentje uitkomt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:04

25% lijkt mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:57

Okee dankje :) en dus 75% kans op bruin?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:03

valt seal niet gewoon onder bay, dus dat het geen echt aparte officiele kleur is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:24

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:53

Hallo allemaal,

in 2012 heb ik jullie gevragen wat voor kleur mijn veulentje is en toen was het meestal vos. Moeder is Few Spot en vader is of Silverdapple of Silverbay blanket(appaloosa). Ik heb haar vandaag geschoren en wat een verschil zeg, nu dus nog een keer de vraag wat voor kleur zal ze zijn(ik denk toch vos appaloosa of miss toch few spot?)

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:45

Wauw gaaf veulentje zeg! Heb alleen niet zoveel verstand van kleuren dus ik weet het niet!

Ik kom er ook weer niet uit, omdat je op de 1 of andere manier bij de calculator in het eerste vakje geen schimmel kunt selecteren? Ik ben benieuwd naar deze combi:

De hengst is appelschimmel. Vader donkerbruin, moeder onbekend. (maar appelschimmel denk ik?)
De merrie is donkerbruin. Vader vos, moeder donkerbruin.

Ik ben vooral benieuwd of er een (grote) kans is dat het veulen appelschimmel wordt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:06

schimmel heet " grey" in de calculator ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:08

@amoj: Je hebt 50% kans dat ie schimmel wordt. Of dat de 'appel'-variant is kan niemand je vertellen :D
@Dustinlover : ik zie er totaal geen appaloose-kenmerken in ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:13

jolandje schreef:
schimmel heet " grey" in de calculator ;)

Ja dat snap ik, maar wat moet ik dan in het eerste vakje invullen? Daar staat namelijk geen gray bij!

@Dubbeldun; okee dankjewel! :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:14

In het eerste vak vul je de geboortekleur in, en daarnaast kan je gray aanvinken als het paard schimmel is geworden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:16

Oww okee maar ik weet de geboortekleur ook niet :(
Maar bedankt voor de uitleg dan weet ik dat de volgende keer :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:22

DubbelDun schreef:
@amoj: Je hebt 50% kans dat ie schimmel wordt. Of dat de 'appel'-variant is kan niemand je vertellen :D
@Dustinlover : ik zie er totaal geen appaloose-kenmerken in ??

Die kun je op haar kontje duidelijk zien aangezien die echt niet vos is maar allemaal witte stipjes worden. Daarbij is moeder een few spot en dus homo voor appaloosa. Wij hebben nu een 2 jarige dochter van die merrie staan en die had toen wij haar meekochten als veulen(van ik denk 6/7 maanden) totaal geen appaloosa kenmerken, einde van de winter waren haar geslachtsdelen gestipt en haar oogleden ook.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:17

Kan er iemand me vertellen welke kleur mijn paard heeft?
Ik ben er nog steeds niet uit en iedereen zegt me ook iets anders.
Op haar papier staat zwartbruin maar dit klopt toch niet want dan zou haar neus lichter bruin zijn.
Echt zwart is het ook niet, in de zon zie je een bruinrode schijn.
Ook al hebben ze me gezegd dat ze een heel erg donkere koffievos is zoals Donnerhall, maar haar manen en staart zijn dan weer eerder zwart.
Als jaarling dacht ik even dat ze koffievos was, haar staart en benen kleurden donkervos maar nu zijn de staart en manen dus zwart.
Haar moeder is goudvos en haar vader donkerbruin (Sir Donnerhall I)

Hier enkele foto's:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/190512_10152785532410416_1924744435_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/392979_368746833230343_759034485_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/913986_10152768216645416_553788130_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/478244_10152769776815416_1286259867_o.jpg

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:44

Ik zou zeggen gewoon een heel erg donkerbruine of zwartbruine of bruinzwarte of hoe je het noemen wilt. En dan voornamelijk gebaseerd op de 4e foto. Op de andere drie foto's lijkt het paard zwarter.
En de neus hoeft niet lichter te zijn bij een zwartbruine, kan wel maar hoeft niet. Niet ieder bruin paard heeft een lichtere snoet.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:22

ik heb totaal geen verstand van het berekenen van kleuren zou iemand dat voor mij willen doen? :D