Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:12

Vind ik wel heel apart! Ik ga is na-zoeken .....

Die witte pluk = bont, die witte haartjes = bont
Denk dat als je bij de manen kijkt bij die witte pluk je ook roze huid ziet?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:18

ah dat weet ik niet,ik ga er nog eens op letten.
Het is gewoon een speciale merrie,in alle opzichten. Maar nu maak je me ook benieuwd naar wat er achter dat donker gekleurd gehemelte kan zitten. Ik werd al wat ongerust als ik googlede hier maar ze blaakt toch echt van gezondheid.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:59

heel merkwaardig pretty, als je dit googled op mensen dan krijg je inderdaad rare dingen, hihihi.

Vandaag uitslag van mijn paard en *\o/*
Hierbij mijn 'officiële' toch wel donkere- sooty valk Aa Ee Cr/N en ondanks de vier witte voetjes en kol op haar hoofd, geen sabino 1.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:00

@fotsy: dan is het toch wel interessant om te weten waar dat wit dan vandaan komt :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:36

Jeeeej toch creme :-)

En gewoon tobiano?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:42

Daar lijkt het wel op :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:39

DubbelDun schreef:
@fotsy: dan is het toch wel interessant om te weten waar dat wit dan vandaan komt :D

Ik denk splash. Vaak zijn die witte voetjes zo recht afgesneden. Zou bij deze ook zomaar zo kunnen zijn. Of een andere vorm van sabino natuurlijk. Of tobiano zoals Tinnii zegt.
Tésten... :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:53

Tobiano test was ook negatief dus dit kan ook niet, net zoals uiteraard schimmel, overo lethal white factor, Sabino1, silver, pearl en champagne. Was het complete vachtpakket. Al de rest is niet te testen, denk ik.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:03

Tinniie dat maakt dat het veulen een uiterst grote verrassing zal zijn qua kleur.
Volgens de kleurencalculator :
14,06% - dunskin
14,06% - buckskin
7,03% - bay dun
7,03% - bay
7,03% - perlino dun
7,03% - perlino
6,25% - dunalino
6,25% - palomino
4,69% - smokey grullo
4,69% - smokey black
3,13% - red
3,13% - red dun
3,13% - cremello dun
3,13% - cremello
2,34%- smokey Cream, weet iemand wat dit is?
2,34% - black
2,34% - smokey Cream dun
2,34% - grullo

Kortom denk dat we nu bij alles gehad hebben :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:58

Coloured schreef:
DubbelDun schreef:

Ik denk splash. Vaak zijn die witte voetjes zo recht afgesneden. Zou bij deze ook zomaar zo kunnen zijn. Of een andere vorm van sabino natuurlijk. Of tobiano zoals Tinnii zegt.
Tésten... :D

Maar splash? Haar witte stokjes zitten vol zwarte vlekjes, hermelijnvoeten, alle vier, als je goed kijkt op de eerste foto zie je het ook.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:04

Fotsy schreef:
Maar splash? Haar witte stokjes zitten vol zwarte vlekjes, hermelijnvoeten, alle vier, als je goed kijkt op de eerste foto zie je het ook.

Ja, dat heb je ook weer gelijk in. Maar volgens mij hebben tobiano's dat ook wel eens die hermelijnvlekken aan hun benen en dan zijn ze toch tobiano.
Zou splash en hermelijnvlekken niet samen kunnen gaan?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:39

Hoezo moet t iets van sabino, splash oid zijn dan? T zijn toch gewoon normale aftekeningen? :+

Fotsy, smokey cream is dubbele verdunning op zwart. Net als cremello en perlino, alleen is basiskleur van cremello vos en perlino bruin. Smokey cream dus zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:49

Fotsy is ze drachtig dan? Vast overheen gelezen :P , mooie valk :d

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:14

Eileen_ schreef:
Hoezo moet t iets van sabino, splash oid zijn dan? T zijn toch gewoon normale aftekeningen? :+

"gewone" aftekeningen worden toch ook veroorzaakt door een bepaald gen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:41

Tis gewoon niewsgierigheid hoor, kben juist benieuwd naar hoe t zit. Kheb er eigenlijk nooit over nagedacht. Maar als alle aftekeningen door sabino, splash, tobiano, overo weetikveel allemaal wordt veroorzaakt, hoezo zie je bij bijvoorbeeld tuigers dan zo ve extremere sabino? En die nakomelinyenbhebben vaak dan ook weer veel wit. Als ik bijvoorbeeld naar mijn bijrijdpaard kijk, die heeft 3 witte voetjes en een grote kol. Stel dat dat nou door sabino wordt veroorzaakt. Maar zij zou nooit een veulen krijgen die zo ongeveer overo lijkt toch?
Hoe zit dat dan? Her is allebei sabino..
En waarom wordt gezegd dat kenmerken van sabino bijvoorbeeld roze onderlip, buikvlek, veel wit etc is terwijl 1 wit voetje dus ook al sabino is?

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:55

Haai, ik heb een shetland, en in zijn paspoort staat dat hij cream dun is. Maar hij lijkt er niet echt op vind ik.... zijn moeder is ook cream dun en zijn vader is vos. Zijn naam is Rowan van de Wilgenhoeve, ik kan niks over de fokkerij waar hij is gefokt vinden, vreemd ??? [url]https://fbcdn-photos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-0/1975248_221030744763965_1252072618_n.jpg/[url]

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:58

Sorry maar ik weet niet hoe ik foto's erop moet zetten.... :/

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:12

Sinds van de week ben ik er achter dat mijn (dacht ik effen, met enkel appie kenmerken ) palomino, een officiele appaloosa is incl. een shabrakje.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heeft hij een duidelijk bles , over witte voetjes twijfel ik nog.
Komt dit laatste voor uit splash of mogelijk een ander gen ?
Vader een appaloosa met blauwe ogen, van die kant komt het vandaan dat is wel duidelijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:37

takkie_muis schreef:

Jep drachtig van een dunskin hengst AaEeCrN DnN dus wordt spannend kwa kleur. Als het veulen er eenmaal is zal ik zeker eens moeten testen want de kansen liggen zo bij elkaar dat je fenotypisch niet altijd kan zien welk kleur ze hebben.

Happinez die is palomino schabrakkenbont,
als ik het goed voor heb smokey Cream dun is dan zwart, dus buiten het testen zie je fenotypisch niet dat deze een dubbele verdunning heeft, toch?

Rowan je moet de link img/img nemen, misschien lukt het dan. Heb ook even naar moeten zoeken.

Je hebt soorten Sabino, en net zoals het toevallig is bij tobiano hoe groot de vlekken zijn is dit volgens mij ook bij Sabino, de ene keer enkel wit voetje de andere keer een buikvlek. Het wit op een paard wordt altijd door een extern gen veroorzaakt maar je kan nog maar 1vorm Sabino laten testen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:03

Fotsy schreef:
takkie_muis schreef:

Jep drachtig van een dunskin hengst AaEeCrN DnN dus wordt spannend kwa kleur. Als het veulen er eenmaal is zal ik zeker eens moeten testen want de kansen liggen zo bij elkaar dat je fenotypisch niet altijd kan zien welk kleur ze hebben.

als ik het goed voor heb smokey Cream dun is dan zwart, dus buiten het testen zie je fenotypisch niet dat deze een dubbele verdunning heeft, toch?

Rowan je moet de link img/img nemen, misschien lukt het dan. Heb ook even naar moeten zoeken.

Je hebt soorten Sabino, en net zoals het toevallig is bij tobiano hoe groot de vlekken zijn is dit volgens mij ook bij Sabino, de ene keer enkel wit voetje de andere keer een buikvlek. Het wit op een paard wordt altijd door een extern gen veroorzaakt maar je kan nog maar 1vorm Sabino laten testen.
smokey cream heeft 2 maal een creme gen dus ook blauwe ogen net als perlino en cremello

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:24

Toch een valk ... dacht het wel.

Wetenschappelijk trend is alle aftekeningen, of eerder gezegd witte aftekeningen, onder de 'White' genen groep te plaatsen ... waarvan op dit moment 20 aparte groepen voorkomen.
Deze genen groep zou ook verklaringen geven voor de paarden die negatief getest zijn op andere bepaalde en bestaande genen (sabino, frame, tobiano, enz) en toch veel wit tonen.
Zelfs zou de bestaande 'sabino' eigenlijk onder deze groep horen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:02

Fotsy schreef:

Daar was ik al uit :Y) Mama is een perlino en paps een panterbonte zonder verdunning dus dat deel genetica kon niet missen.
Ik doelde eigenlijk meer op de duidelijke bles , waar komt die uit voort ?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:22

volgens mij is die ook bont Hapiness. Ik denk echt witte beentjes te zien achteraan en vooraan. Minimaal bont dan bijvoorbeeld.

Fotsy wat een leuke merrie!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:28

Happinez bles, zoals Peterina schreef 'White Gen'. Bont kan je eventueel testen maar dacht ook witte sokjes gezien te hebben.

Bedankt voor de leuke opmerkingen op mijn valkje.

Ik vroeg in het fototopic naar een foto van een smokey cream, die zijn "+-wit" net zoals perlino, cremello,
is dubbele verdunning op zwart zei hier iemand, waarvoor mijn dank, mijn boeken zijn deze vergeten te vermelden ;) ,
waarom zie je smokey black dan fenotypisch niet en smokey cream wel? Of zie je dit wel? de foto's in mijn boeken zijn wel duidelijk dat die paarden niet zwart zijn.
dus als ik het goed voor heb, geeft een dubbele verdunning altijd +- zelfde bleek (tot wit) fenotype?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:55

Als je ervaring hebt in creme dan 'zie' je smokey black ook wel ... maar zwart kan ook in hele rare tinten voor komen dus testen is helaas altijd nodig om te bevestigen dat het smokey black is.

Wat de tint van cremello - perlino - smokey cream betreft ... laat je hier niet vangen!
smokey creams en perlino's kunnen zo 'licht' zijn als cremello's, en cremello's kunnen geelig zijn om te verwarren met perlino's.
Ik heb wel nog nooit een cremello gezien/gevonden die heel 'donker' creme was (lees geel/oranje), maar wel heb ik smokey cream's en perlino's gezien die foutief als cremello waren beschreven ... tot ze DNA getest waren. Opmerkelijk was wel dat in beide gevallen ze negatief op Agouti testten.

Dit is een foto van een perlino jaarling en cremello veulen: vacht kleur van cremello is donkerder dan die van de perlino:
Afbeelding
bron: Morgans Colors