Ze heeft van april tot augustus bij deze hengst gelopen en is meerdere keren gedekt. Daarna heeft ze bij een ander hengstje gelopen (ook zwartbont), het veulen is in mei van het volgende jaar geboren.
Met vrij zeker bedoelde ik voor 99% (rekening houdend met de mogelijkheid dat er hier een hengst rondloopt die een slot kan kraken, hek kan openen, de wei in kan sluipen, de merrie kan dekken en zonder sporen na te laten weer kan vertrekken... Oja en uiteraard zonder het aan de stok te krijgen met de hengst)
Fotsy
Geplaatst: 06-05-14 19:39
Een zwartbonte merrie en een panterbonte hengst en het veulen? Een bruine zonder vlekjes? Het bruin kan je eventueel verklaren dat de hengst eigenlijk donkerbruin of donkervos is, geeft bij sommige panterbonten zowel zwarte als rode (bruine) vlekken en als de hengst heterozygoot is, 25procent kans dat je geen vlekjes hebt.
Of de merrie is toch niet zwartbont maar donkerbruinbont, kans is niet echt heel groot dat ze zwartbont is aan de ouders te zien. Testen was enig uitsluitsel.
Peer12
Geplaatst: 06-05-14 19:43
Waarom zou de merrie niet zwartbont kunnen zijn? Het zwartbonte komt gewoon van haar vader. Ze is uiteraard dan wel hetrozygoot zwart en bont.
Hengst is sowieso geen donker vos (hij geeft ook zwarte veulens met vos merries)
Mariska_28
Geplaatst: 06-05-14 21:08
Vraagje aan de kleurkenners hier:
Loop je risico als je een silverdapple x silverdapple kruising doet? Een kennis van mij had gehoord dat homozygoot silverdapple defecten zou geven, maar kan daar eigenlijk niet echt iets over vinden op internet.
er is altijd een kans, dus zou het gewoon niet doen. Het is niet 100% van de silver x silver maar wel risicovol.
Rennie89
Geplaatst: 06-05-14 21:11
zilver x zilver vergroot de kans op oogafwijkingen. Het is niet dat het 100% kans op afwijking is maar wel een vergrote kans
edit: lol ik val in herhaling
Set_Elkol
Geplaatst: 06-05-14 21:14
Het heet ASD (Anterior Segment Dysgenesis).
de oogafwijking ASD (Anterior Segment Dysgenesis). Dit is een afwijking in de ontwikkeling van het oog van het paard waardoor ze bijvoorbeeld als jong paard slechter zien. Hier groeien ze gelukkig overheen, maar het is wel iets om als fokker voorzichtig mee te zijn. De theorie gaat dat het gen voor ASD vlakbij de genen van het silver d’apple gen zit. Daarom zouden alleen homozygoot zilverappel gekleurde paarden ASD hebben. Het zilverappel gen komt volgens de laatste onderzoeken op meerdere plaatsen voor, dus de vererving is niet vanzelfsprekend. Het is sinds kort mogelijk om eenvoudige genetische testen te doen naar het silver d’apple gen. Dus er zullen binnenkort hopelijk meer antwoorden komen wat betreft de afwijking ASD en de kleur zilverappel…
Indérdaad ASD, maar kan getest worden en indien geen drager, kan je zeker fokken. Dus ik zou uw merrie alvast testen, indien zij geen drager is, kan het veulen het al niet krijgen.
Doofheid is niet zo sterk gerelateerd aan silver Apple, wel aan splashed white en vooral wit rond de oren en komt bijvoorbeeld ook voor bij Roans enz.
Fokken is gokken. Maar omdat het risico er is, het niet doen? Er zijn altijd risico's aan verbonden.
Mariska_28
Geplaatst: 06-05-14 21:42
Bedankt voor de info allemaal! Waar kan je dat laten testen?
Jep, even op google zoeken, is wel niet voor zover ik weet in Nederland te testen misschien bij van Haeringen, even vragen aan Peterina, die weet dit wel.
Idd ik heb een homozygoot zilver die heeft nergens last van. Denk dat je ASD gewoon kunt zien, de ogen zijn vaak te "bol".
Set_Elkol
Geplaatst: 07-05-14 07:57
ook als een paard gewoon drager is? als de merrie bijvoorbeeld heterozygoot silver is en de hengst ook maar je bent bang dat ze drager zijn en je dus een ASD veulen fokt?
Fotsy
Geplaatst: 07-05-14 09:42
De kans dat een paard drager is, is ook niet zo groot en als je niet fokt met paarden uit een zelfde bloedlijn (wat je trouwens nooit mag doen) zie ik geen groter risico dan bij andere paarden. Niet ieder homozygoot silverapple heeft iets aan de ogen, zoals meavey al aanhaalde. ASD is wel gelinkt aan het Z- allel maar zit er niet noodzakelijk altijd op.
Trouwens er is voorafgaand ook al iets gezegd over maanogen, moet je ook niet echt naar staren want die ogen kunnen ook gevoeligheid en minder zicht geven. Anderzijds ken ik een paard die maar 1 oog meer heeft door accident, paarden houden brengt altijd risico's mee.
Testen kan eventueel zekerheid geven.
pretty
Geplaatst: 07-05-14 12:56
Terugkerend op mijn merrie heb ik gisterenavond nog eens fotos gemaakt van haar tandvlees. Het valt me op dat haar euhm lipvlees? eigenlijk meer donker gekleurd is dan haar tandvlees. Dit is al altijd zo dus volgens mij echt geen gezondheidsprobleem! En haar veulen had net hetzelfde. Verder een foto van zo een vage verzameling witte haartjes en ook ineens een witte pluk manen terwijl er daar geen vlek zit.