Bruin of vos, of toch bruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruin of vos?

Bruin
268 (73%)
Vos
95 (26%)

Totaal aantal stemmen: 363

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:53

Ik volg de discussie even (ben aan het werk). Veronia is sowieso minstens heterozygoot voor agouti omdat haar vorige veulen een bruin geboren schimmel is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:03

Muronia schreef:
Ik volg de discussie even (ben aan het werk). Veronia is sowieso minstens heterozygoot voor agouti omdat haar vorige veulen een bruin geboren schimmel is.

Nee, vos is recessief, en moet dus van beide ouders komen om een vos veulen te geven. Een vos kan enkel vos kleurgen doorgeven aan veulen. Schimmel toont altijd, dus dat veulen kreeg van de vader schimmel en bruin mee. Vos X iets geeft veulen kleur iets.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:11

Heterozygoot voor agouti betekent alleen dat de kans op zwart minder wordt. Voor zwart moet je 2x non-agouti hebben.
Het krijgen van een bruin veulen zegt alleen iets over de agouti-status van de moeder als de vader een zwarte is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-05-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:11

tamary schreef:
Muronia schreef:

Nee, vos is recessief, en moet dus van beide ouders komen om een vos veulen te geven. Een vos kan enkel vos kleurgen doorgeven aan veulen. Schimmel toont altijd, dus dat veulen kreeg van de vader schimmel en bruin mee. Vos X iets geeft veulen kleur iets.

Een vos kan ook Agouti doorgeven :j Als ze het draagt uiteraard.

Kabayo

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:13

Veulen is duidelijk bruin :j Zwarte oorpuntjes, zwarte manen(aanzet) en een zwarte staart...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:13

tamary schreef:
Muronia schreef:

Ts heeft helemaal gelijk.

Voor basiskleur zijn 2 genen belangrijk: extension en agouti. Agouti is niet zo boeiend als je het over vossen hebt, maar wel als je een vos met een zwartbasis/bruinbasis paard kruist.

Vader van het vorige veulen is een zwartgeboren schimmel. Die is dus E- aa Gg.

Veulen is een bruin geboren schimmel en is Ee Aa Gg.

Conclusie: moeder moet ee A- zijn, want veulen heeft het A allel zeker niet van vader. Dus moeder is minstens heterozygoot agouti, mogelijk homozygoot. Dat zie je alleen in het uiterlijk van moeder zelf niet omdat ze vos is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:19

Maar, die agouti-status is alléén van belang bij een zwarte hengst. Of dit een bruin veulen is of niet, wordt puur en alleen bepaald door de vader, want daar moet de E vandaan komen. Of de vader toevallig een a geleverd heeft en de A van de merrie komt, boeit niet zo. Het gaat erom of het veulen een E heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:25

Ibbel schreef:
Maar, die agouti-status is alléén van belang bij een zwarte hengst. Of dit een bruin veulen is of niet, wordt puur en alleen bepaald door de vader, want daar moet de E vandaan komen. Of de vader toevallig een a geleverd heeft en de A van de merrie komt, boeit niet zo. Het gaat erom of het veulen een E heeft.

Klopt hoor, ging even over de bredere context.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:29

Beetje off-topic maar ik vind die hele kleurengenetica 'discussie' machtig interessant, ik weet er alleen heel weinig vanaf, heeft iemand bepaalde linkjes/leestips om mij daar eens in te verdiepen? :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:30

De wiki hier op bokt al bekeken?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:31

Eh.. hier heb ik geen verstand van maar ongeacht de kleur.. ik neem hem ;)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:33

Ibbel schreef:
De wiki hier op bokt al bekeken?

Daar ben ik nu inderdaad maar eens aan begonnen :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:34

tamary schreef:
Muronia schreef:

Een vos kan wèl agouti doorgeven.

Het toont alleen niet op vos.

Je hebt in feite de basiskleur, rood of zwart

Rood is recessief.
Zwart dominant.

Twee x rood geeft vos
Één keer rood of nul keer rood geeft zwart.

Dus
ee vos
Ee zwart
eE zwart
EE zwart.

_____

Dan komen de modifiers, waar agouti er 1 van is.
Agouti zorgt ervoor dat het zwart 'wordt verdreven naar de uiteinden'.
Dat betekent dat het zwart zit op manen, staart, oor punten, onderbenen etc.
(Dat kan in meer of mindere mate)

Bij een dier dat geen zwart hééft (dus vos) zie je dat niet
Bij een dier dat zwart heeft (dus Ee eE EE, zwartbasis) zie je dat wel
Dat geeft wat wij kennen als bruin
Middendeel paard is rood/bruin, buitenkanten (oorpunten, manen etc) zwart.

Een vos kleurig paard kan nooit een E doorgeven (die heeft hij/zij immers niet)

Agouti kan wèl, indien hij zij het heeft. Of hij/zij het heeft kun je aan de buitenkant niet zien)

Stel (dat is hier in deze situatie dus niet) de vader is zwart, zónder agouti (voor de eenvoud even homozygoot zwart) (EE, zonder agouti)

En de merrie is vos met agouti (ee, voor het gemak even homozygoot agouti)

Dan krijgt het veulen van
pa een E en van
ma een e
Ee = zwart basis.
Ma heeft in dit voorbeeld twee keer agouti.
Dus geeft er daar 1 van door, dat kán niet anders.

Dan krijg je een veulen met agouti op zwartbasis.

En dat is dus bruin.

Er is niet één gen voor bruin, bruin zijn twee samenwerkende genen in feite, waarvan het veulen er 1 van pa kan krijgen en 1 van ma.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:45

Ik gok op bruin vanwege de zwarte oorpuntjes

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:47

Ik denk een hele mooie, hele donkere vos.... :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:59

Ik was eerst overtuigd groep bruin maar nu ik die oren zie en daar weinig tot geen zwart zie twijfel ik toch nog wat.
Ben benieuwd wat er uiteindelijk onder de veulen vacht uit komt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:11

Wauw!
Al die kennis over kleuren. Ik vind het mega interessant maar als ik het allemaal lees wat er door vooral Mooney en Avalanche allemaal gezegd wordt snap ik er geen hout van hoor whahaha.

Maar nogmaals zeer interessante kost!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:18

Ik ben team bruin.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:42

AnnedB schreef:
Vosveulens hebben geen zwarte oorpuntjes, zwarte staartaanzet en zwarte manenaanzet.

Sooty kan wel degelijk op een vos zwarte haren geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:45

Muronia schreef:

Niet noodzakelijk. Agouti is een dominant gen, dus dat hoeft maar van één van beide ouders te komen. De kans is aanwezig dat dat dus alleen van vader komt. Maar omdat agouti alleen toont op zwart en daar dus bruin van maakt (het duwt de kleur naar de punten toe, vandaar ook de zwarte puntjes op de oren bij bruine paarden, maar dus ook op valk) ga je het niet zien op vos. Ze kan dus agouti dragen, maar dat is niet noodzakelijk.

Veronia heeft sowieso geen bruin, anders was zij geen vos geweest.

Schimmel is ook een gen dat altijd toont. Veronia heeft dus 100% zeker geen schimmelfactor.

Alle kleur die zij heeft, is recessief, dus ik kan met 100% zekerheid stellen dat ze altijd vos doorgaat geven.

Als ik kijk naar haar bloedlijn, verwacht ik geen agouti gen als je zou gaan testen op kleur. Legaat was bruin, dan komen er alleen maar zwarte paarden, tot Veronia die vos is. Dat is de vaderlijn, moederlijn is vrijwel uitsluitend vos. De kans op agouti lijkt me dus heel klein, maar om het zeker te weten zou je moeten testen.

Als ik naar de vaderlijn kijk, komt vader uit een merrielijn van schimmels (wat logisch is, omdat schimmel altijd toont, kan het niet anders dan dat een van de ouders schimmel is) in zijn vaderlijn komen veel bruine paarden voor. Het lijkt dus logischer op basis hiervan dat het agouti gen en het schimmel gen van vader komen.

Rennie89 schreef:
AnnedB schreef:
Vosveulens hebben geen zwarte oorpuntjes, zwarte staartaanzet en zwarte manenaanzet.

Sooty kan wel degelijk op een vos zwarte haren geven.

Yep, dat kan heel goed idd. En dat is ook wat ik denk dat hier gebeurt. De voorpluk is bruin, de zwarte oorpuntjes ontbreken, de muisgrijze kleur waarvan we weten dat die verandert in zwart zie ik ook niet. De paar zwarte haren kunnen prima door sooty verklaard worden.
Vroeger werden kleuren niet zo nauwkeurig beschreven als nu, maar als ik kijk naar de moederlijn van vader lijkt daar sooty in te zitten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:46

Team bruin hier! Die staart is toch heeeel duidelijk.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:48

En nogmaals,de oogleden bij de geboorte... daar lijkt iedereen overheen te lezen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:49

TS, wanneer ga je de haren laten testen :7?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:49

Ik ga niet meer in op de posts van Avalanche, ik hoop alleen dat de mensen die hier wat van genetica willen leren deze misinformatie niet in zich opnemen en ervan in de war raken.

Succes met je veulentje TS! Ik ben benieuwd hoe hij uitgroeit

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:50

Waar exact zit de misinformatie?