korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwahir

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:05

Ik moest ineens aan deze enquête denken, wat is er eigenlijk uit gekomen?

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:42

Haha! Heb deze dan niet upgedate, de laatste afbeelding is weg alleszins...
Dit waren de uiteindelijke resultaten:

http://www.paardnatuurlijk.nl/fcgi/sqli ... ?num=20688

Er is uiteindelijk besloten geweest dat links vs. rechts geen significant verschil was.
Achter tov voor wel. Iemand had het uitgerekend op het PN forum.

Dat zou best logisch zijn omdat de cellen die zorgen voor het pigment moeten migreren (samen met de zenuwcellen, zijn van zelfde oorsprong afkomstig: de neural crest moest je er meer over willen opzoeken, die beginnen vooraan ergens) De achterbeentjes zijn dan het verst gelegen en die cellen geraken er waarschijnlijk dus gewoon slechter.

De theorie was dus als de verdeling van pigmentcellen slecht is, dat de verdeling vd zenuwcellen ook verstoord is/kan zijn. Dat gebeurd bv in het lethal white syndrome van de Overo paarden. Darmen zijn dan niet/slecht bezenuwd en veulens sterven aan koliek.
Oog, oorzenuw, worden ook aangelegd uit oorspronkelijk zenuwweefsel en witte dieren zijn regelmatig ook doof/blind/onderontwikkelde ogen/... Niet altijd !!! Wel vaak.

Er was niet zo heel lang geleden nog een topic over witte paarden (maar ik weet echt niet meer hoe of wat sorry) en er werden ook geen homozygoot paarden geboren daarvoor ofzo. Ik weet niet meer hoe het ging, maar wetenschappers dachten dus dat het in een bepaalde toestand dus letaal was, waarschijnlijk om deze redenen :)

Gwahir

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:20

Bedanlt voor de uitgebreid update!

lijkt wel een groot verschil inderdaad tussen voor en achter! Het eerste dat ik dacht was eigenlijk dat de plek van de sokken gewoon erfelijk is en dat mensen een paard met achtersokken mooier vind, dat daar dus meer mee gefokt wordt en er daardoor meer van zijn :+

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:30

Leuke update dit!

Ik heb inmiddels ook een update, tweede shet erbij en die heeft gewoon 4 witte voetjes :D

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 17:48

Er zal waarschijnlijk wel een deel erfelijkheid in meespelen hoor :)

Soms heb je van die paarden met witmarkeringen die dan exact een kopie zijn van hun moeder, zelfde bles, zelfde sok etc. Paarden met veel wit zullen waarschijnlijk ook veel wit geven en als je volledig gekleurde dieren samen zet ga je normaal ook meer kans hebben op volledig gekleurde dieren. Er speelt wel meer in mee dan enkel 'de achterpootjes zijn ver afgelegen' :P

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:00

GaelleS schreef:
Haha! Heb deze dan niet upgedate, de laatste afbeelding is weg alleszins...
Dit waren de uiteindelijke resultaten:

http://www.paardnatuurlijk.nl/fcgi/sqli ... ?num=20688

Er is uiteindelijk besloten geweest dat links vs. rechts geen significant verschil was.
Achter tov voor wel. Iemand had het uitgerekend op het PN forum.

Dat zou best logisch zijn omdat de cellen die zorgen voor het pigment moeten migreren (samen met de zenuwcellen, zijn van zelfde oorsprong afkomstig: de neural crest moest je er meer over willen opzoeken, die beginnen vooraan ergens) De achterbeentjes zijn dan het verst gelegen en die cellen geraken er waarschijnlijk dus gewoon slechter.

De theorie was dus als de verdeling van pigmentcellen slecht is, dat de verdeling vd zenuwcellen ook verstoord is/kan zijn. Dat gebeurd bv in het lethal white syndrome van de Overo paarden. Darmen zijn dan niet/slecht bezenuwd en veulens sterven aan koliek.
Oog, oorzenuw, worden ook aangelegd uit oorspronkelijk zenuwweefsel en witte dieren zijn regelmatig ook doof/blind/onderontwikkelde ogen/... Niet altijd !!! Wel vaak.

Er was niet zo heel lang geleden nog een topic over witte paarden (maar ik weet echt niet meer hoe of wat sorry) en er werden ook geen homozygoot paarden geboren daarvoor ofzo. Ik weet niet meer hoe het ging, maar wetenschappers dachten dus dat het in een bepaalde toestand dus letaal was, waarschijnlijk om deze redenen :)



Een paar van de genoemde theorie kloppen niet en zijn al dubbel en dik wetenschappelijk onderzocht.
Bij OLWS sterven de veulens niet van koliek maar moet een spuitje krijgen omdat er een stuk darm ontbreekt.
Bij een andere vorm van Overo, mn Splash, komt doofheid voor wanneer op het gezicht veel wit voor komt. Voorbeeld is de Gunner lijn bij AQHA's.

Dit is het eerst dat ik hoor dat "witte dieren zijn regelmatig ook doof/blind/onderontwikkelde ogen" ... ik kan eindeloos voorbeelden geven waar dit niet het geval is. Zeldom een geheel wit gekleurd paard die een of andere probleem heeft in dit gebied.

Alleen in homozygoot Frame, krijgt je OLWS, en dit is letaal ... ivm dat ontbrekende stukje darm.
Ik dacht dat er zelfs homozygoot 'White' gene paarden zijn ... springlevend en ook al functionerend als sportpaarden!

Weet niet waar je je informatie vandaan hebt, maar zou toch echt wat meer gaan uitzoeken voordat 'bedenking' hier worden geplaatst die nergens optrekken!

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 23:59

Nergens op trekken ? :')


Ik heb delen van deze informatie uit de cursus genetica en embryologie van de richting diergeneeskunde (dit jaar en vorig jaar) en het proberen te versimpelen :')

Overo lethal white syndrome ontbreekt de darm niet. De dieren lijden aan megacolon omdat de darmen slecht/niet bezenuwd zijn en ze dus niet kunnen mesten omdat er geen darmperistaltiek is. Graag een bron waar in staat dat ze darm ontbreken?

Ik zeg ook REGELMATIG doof/blind/oogproblemen bij witte dieren. Daarom niet specifiek paard, en ook NIET ALTIJD. Dit is heel verschillend per diersoort, maar als de verdeling van de melanocyten verstoord is kan dat ook problematisch zijn op gebied van de verspreiding/groei van die zenuwcellen. Dat witte katten vaak doof zijn is gewoon zo. Onvolledige penetrantie heet dat. Wit is 'geen kleur' bij dieren zoals ze zeggen, er mankeert van alles en daarom niet alleen wat pigment.

Er is ook een dominante witkleur bij paarden en dat is homozygoot wel letaal, en vermoedelijk omdat dat problemen geeft met de onttwikkeling van het zenuwstelsel. Er zijn massaal veel mogelijke mutaties in die kleurgenen, en dat zal best zijn dat er dan wel leefbare witte tussen zitten en andere mutaties niet. Verschillende bont-patronen kunnen mutaties zijn in HETZELFDE gen, maar wel andere mutaties.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 00:15


Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:07

Interessant dit!!
Maar als ik het goed begrijp (alleen het abstract van het paper gelezen) bevindt zich bij katten op het dominant white locus een ingebouwd stukje genoom van een retrovirus? Weet je toevallig of dit bij paarden ook zo is? Te lui om zelf papers te gaan zoeken ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:27

Er zijn veel KIT mutaties. Bij verschillende bontpatronen in paard zijn het mutaties in hetzelfde KIT gen, met andere expressie tot gevolg.

Bij de kat vind ik dit:
Dominant W geeft aanleiding tot volledig witte katten, meestal gele of blauwe ogen, groot aantal doof wegens degeneratie middenoororgaan. Verantwoordelijke mutatie betreft de insertie van een LTR van een retrotransposon in intron 1 van het c-KIT gen. Deze insertie inhibeert een belangrijk regulatorisch element waardoor de tijd- en plaatsgebonden regulatie van het gen ontregeld wordt.
Een insertie van een volledig retrotransposon (FERV1) op dezelfde plaats geeft aanleiding tot dieren met witte vlekken.

Het gaat het hier nu dus om 2 verschillende mutaties in dat gen. Ook in het artikel:
"...two distinct phenotypes of the W locus, Dominant White, and white spotting. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Endogenous_retrovirus

Voor paard.. Leopard zou ook retrovirus kunnen zijn.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3805535/

Tobiano zou een inversie zijn van een chromosoomstuk dat de regeling van het c-KIT geen door elkaar gooit.
Sabino zou wss meer dan 1 mutatie zijn, onder andere eentje op de 'splice site' van het c-KIT gen.

Rouaan staat niks specifieks in cursus maar is ook homozygoot letaal, net zoals homozygoot dominant white.

Voor zover ik begrijp wordt enkel bij LP (soort appaloosa) melding gemaakt van een retrovirus in een ander gen dan het KIT gen. Heel diep wordt er niet ingegaan op alle mogelijke appaloosa vormen hier. Minder relevant voor veearts :P Na een hele snelle extreem korte zoektocht op Pubmed niet zo heel veel gevonden :P

edit: en dan hoop ik dat deze cursus vrij up to date is. We worden geen kleurtjes genetica experten maar een basis en begrijpen hoe het ongeveer in elkaar zit mag wel :)

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:16

Thanks GaelleS +:)+