Ik kom hier op bokt, maar ook in de niet-online paardenwereld best veel interesse, maar ook veel onbegrip/misvattingen tegen over de genetica achter vachtkleuren bij paarden. Nu ben ik een ontzettende genetica-nerd met een voorliefde voor camera's en dingen uitleggen. Dus leek het me leuk om een videoreeks te maken die uitleg geeft over kleurgenetica. Het doel is om het aantrekkelijk en begrijpelijk te houden, dus toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is.
De eerste video heb ik zojuist online gegooid, een korte blik op het kleur bepalen en welke mogelijke stappen daarbij te zetten zijn. Voor de geïnteresseerden een linkje (helaas kan je op bokt alleen een filmpje in klein formaat af laten spelen, dus insluiten is niet handig):
https://youtu.be/Dqdmx8W8PAY
Natuurlijk is dit niet alleen schaamteloze zelf promotie, want ik kan jullie hulp ook goed gebruiken. Deze lente/zomer wil ik graag de reeks over de verschillende specifieke kleurgenen gaan opnemen, maar voor die tijd zou ik graag een video maken over de 'moeilijke' termen die te pas komen bij het praten over kleurgenetica. Zodat de kijkers allemaal een bepaalde woordenschat kunnen opbouwen voor we over specifieke gevallen gaan praten. Op de standaard moeilijke woorden kom ik wel, maar omdat ik redelijk in het wereldje zit zal ik wat termen over het hoofd zien. Dus mijn eerste vraag jullie is eigenlijke welke termen jullie niet (helemaal) begrijpen als er wordt gepraat over kleurgenetica (of voor andere genetica gekken, bij welke begrippen zien jullie het vaak fout gaan?).
Termen waar ik het vaak verwarring over zie is gen/allel, dominant/recessief en homozygoot/heterozygoot. Maar aanvullingen op dit lijstje zijn dus welkom!
Daarnaast bruist bokt van mensen die graag feedback geven, dus bij deze nodig ik jullie uit. Ik ben zelf nog erg op zoek naar een balans tussen de informatie overdracht en aantrekkelijkheid van een video. Daarnaast is het een uitdaging om met beperkte middelen toch een zo net mogelijke video in elkaar te flansen. Deze video was nog echt even aftasten en is bij lange na niet zo strak als ik het graag zou hebben, ik heb dan zelf ook al wat verbeterpunten op mijn lijstje staan. Maar tips en tricks zijn altijd welkom, zowel op inhoudelijke dingen als op camerawerk/montage of opbouw van de video.
Ik wil heel laagdrempelig beginnen, maar als we de basis hebben gehad dan wil ik ook wel dieper ingaan op de ingewikkeldere materie of dingen zoals erfelijke aandoeningen erbij pakken. Dus zowel genetica dummies als genetica diehards worden uitgenodigd om toekomstige onderwerpen aan te kaarten