Nieuwe kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Nieuwe kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 16:45

De afgelopen weken was ik 'm al een paar keer tegengekomen. Het paard met de nieuwe kleur:

http://icelandmonitor.mbl.is/news/natur ... se_has_ap/

En het ziet er wel apart uit. Ben benieuwd of iemand iets weet over welke factoren dan mee hebben gespeeld bij het ontstaan van dit fenotype. En natuurlijk hoe we deze kleur in het Nederlands moeten gaan noemen :D

tiwi1969

Re: Nieuwe kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:50

Ik ben geen kleurtjes expert maar zo op het eerste gezicht lijkt het een Sabino

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:51

Vraag me af of het echt een nieuwe kleur is. Gezien de gesloten IJslandse genenpool lijkt me dat onwaarschijnlijk. Misschien een aparte variant van splashed white of roan? Het ziet er in ieder geval bijzonder uit, maar mijn ding is het niet.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:54

Het doet mij erg denken aan de kleur/het patroon wat bij tinkers Blagdon genoemd wordt. Ben er geen expert in maar als ik het mij goed herinner heeft het te maken met splash en (maybe) roan?
Je ziet het ook wel eens bij shires en clydesdales

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:58

Fenotypisch lijkt het erg op sabino en dan de vorm die ze bij tinkers vaak bladgon noemen.
Voorbeeldje: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 6ca870.jpg

Nu is het wel zo dat sabino 1 (de vorm waarop te testen is) niet voorkomt bij IJslanders.

Als het een echt nieuw ontdekt gen is verwacht ik dat het een subtype sabino gaat worden of onder dominant white terecht komt.

Ik hoop wel dat het artikel de genetisch expert verkeerd heeft begrepen en ze niet deze claims heeft gemaakt. Op basis van 1 paard kan je namelijk geen nieuw gen ontdekken. Dus of het is een bekend gen wat voor het eerst bij een IJslander is ontdekt of ze verwacht dat het een nieuw gen is maar heeft dit nog niet onderzocht/bewezen

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:16

Ik vind het wel een mooie kleur!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:21

Ik moest ook gelijk een Blagdon denken, i.i.g. gelinkt aan sabino, als ik me niet vergis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:40

En waarom zou het geen spontane mutatie kunnen zijn? Dan is het wel degelijk een nieuw gen en dus júist slechts bij één paard...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:07

Ibbel schreef:
En waarom zou het geen spontane mutatie kunnen zijn? Dan is het wel degelijk een nieuw gen en dus júist slechts bij één paard...

Kan uiteraard wel een spontane mutatie zijn, dat lijkt me in het geval van 1 paard met een nieuw gen inderdaad juist het geval.

Wat dan volgens mij niet kan is het gen identificeren. We kennen het genoom nog niet zo goed dat we gelijk de plaats van elk willekeurig gen kunnen vinden. Naar mijn weten moet er dus nog steeds het genetisch materiaal van een groep paarden met een bepaald fenotype tegenover een outgroup worden gezet om te kijken waar de overeenkomst zit binnen de groep die niet buiten de groep te vinden is.
Tenzij het een SNP oid in een bekend gen is uiteraard, maar dan vind ik de benaming nieuw gen wat sterk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:30

Het moet wel een mutatie in een ander (misschien wel bekend) kleurgen zijn. Een mutatie in, ik noem maar wat, een gen dat met staartimplant te maken heeft, gaat niet opeens iets heel anders doen tenslotte.
Dus je kunt natuurlijk wel vergelijken met waar bekende kleurgenen zitten, en bv ook kijken naar of het het blagdon-gen is (indien dat geidentificeerd is). In dat laatste geval is het alleen een nieuw gen voor de IJslander. En geeft het mogelijk en passant interessante info over de ontstaanswijze van blagdon...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 20:42

Dat laatste lijkt me erg interessant Ibbel. Als in verschillende paardenpopulaties die onderling geen contact hebben de zelfde mutatie zou optreden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:48

Dat komt zeker wel voor. Bepaalde genregionen zijn gevoeliger voor mutaties en tegelijkertijd relatief ongevoelig voor de consequenties van mutaties (maw, het is vaak niet meteen dodelijk)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 20:53

Nou ja, wie weet krijgt dit paard nog nakomelingen met al dan niet het zelfde patroon en kunnen ze er wat onderzoek aan wijden.

Wat is er bekend over dat blagdon? Ik had het bij tinkers nog niet gezien, ken het wel van clydesdales maar ik wist niet dat 't zo veel wit kon zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:05

Er zijn er meer van: http://www.recherbusch.de/zuchtstuten/a ... -rosenhof/

Een nakomeling van die merrie heeft ook die kleur volgens de fokker.

Edit: ze zeggen dat het iets te maken heeft met het W8 gen, een Dominant White gen. Misschien dat het de kleurenkenners iets zegt :D Geen idee of het bij Ellert om dezelfde genen gaat, maar het toont in elk geval wel ongeveer hetzelfde.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:17

Ibbel ik kan er mijn vinger niet op leggen waar het mis gaat, maar ik heb altijd het idee dat wij langs elkaar op praten. Ik hou het hier dus bij ;)

Bladgon is de Ierse/Engelse term voor sabino. Of het altijd sabino1 is weet ik niet zeker, maar er zijn in ieder geval wel bladgon Tinkers die positief zijn voor sabino1.
Clydesdales zijn dan weer grappig, die worden inderdaad vaak gebruikt als schoolvoorbeeld van sabino maar in de gehele populatie (en ook bij Shires) komt geen sabino1 voor. Daar wordt het dus waarschijnlijk veroorzaakt op een vergelijkbaar gen wat nog niet gevonden is.

In IJslanders komen trouwens wel de vrij recent ontdekte w8 en w21 genen voor, dit zijn dominant white genen. Genen die hieronder vallen kunnen heel verschillend zijn afhankelijk van het type, van 'gewone' aftekeningen die in de volksmond vaak onder sabino worden geschoven tot volledig witte paarden. Hoe W8 en W21 ter expressie komen weet ik zo snel niet, maar dat vind je dan wellicht ook wel interessant ;)

EDIT: Allegra, je was me voor met W8 haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 21:38

Allegra schreef:
Er zijn er meer van: http://www.recherbusch.de/zuchtstuten/a ... -rosenhof/

Een nakomeling van die merrie heeft ook die kleur volgens de fokker.

Edit: ze zeggen dat het iets te maken heeft met het W8 gen, een Dominant White gen. Misschien dat het de kleurenkenners iets zegt :D Geen idee of het bij Ellert om dezelfde genen gaat, maar het toont in elk geval wel ongeveer hetzelfde.

Het is jammer dat ik niet op Worldfengur kan. Ben nou wel benieuwd wat voor paard dit dan is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:14

Mooney, jij legt het wel mooier uit haha!

Koper, wat wil je precies weten? Op WF staat niet heel veel meer info moet ik zeggen. Uitgebreidere stamboom natuurlijk, en dat ze naast bovengenoemd veulen nog 2 nakomelingen heeft, maar verder eigenlijk niks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 22:16

Okee, maar is wel een raszuiver paard dus? Ik zou wel eens willen weten of er ergens het zelfde bloed achter zit als die Ellert.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:40

Jup, hardstikke raszuiver. De enige overeenkomst in afstamming die ik zo snel zie is dat beide paarden vier generaties terug Hörđur frá Kolkuósi (zwart/brúnn) in de moederlijn hebben zitten, maar verder niks opvallends.

Ellert heeft overigens een wildkleur zwarte vader en wildkleur bruine moeder, maar Thokkadis dan weer twee zwarte ouders, dus daar ook niet direct aanknopingspunten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 22:48

Als beide paarden gewoon egaal gekleurde ouders hebben, dus zonder sabino(achtig) fenotype, kun je dan concluderen dat het twee los van elkaar staande mutaties zijn die toevallig er het zelfde uitzien? Dus de zelfde mutatie die toevallig in deze paarden onafhankelijk van elkaar plaatsvindt?

Een andere mogelijkheid is dan dat er wel ouderdieren zijn die minimaal sabino dragen en dat dit niet als zodanig is opgemerkt, toch?

Dank je wel trouwens voor het uitzoeken :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:07

Graag gedaan! Ik heb geen flauw idee hoe dat verder zit. Maar die kleuren die op WF staan, daar klopt af en toe geen hout van dus ik sluit niks uit :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:18

Dat zijn inderdaad de meest logische theorieen Koper.

http://www.stormhestar.de/german/horse_ ... ?ID=122328
Als dit klopt dan heeft de moederlijn van die merrie wel veel aftekeningen (kolletjes en blessen zie ik langskomen), dus daar zou het gen verstopt kunnen zitten in minimale expressie.
Er is ook een theorie dat het vosgen ervoor zorgt dat witpatronen duidelijker/heftiger ter expressie komen, dat zou eventueel kunnen verklaren waarom haar voornamelijk zwarte moederlijn alleen kolletjes heeft. Maar ik heb nog niet echt wetenschappelijk bewijs gevonden voor die theorie, dus het blijft een aanname.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 23:19

mooney schreef:
Er is ook een theorie dat het vosgen ervoor zorgt dat witpatronen duidelijker/heftiger ter expressie komen, dat zou eventueel kunnen verklaren waarom haar voornamelijk zwarte moederlijn alleen kolletjes heeft.

:)*

En het kan natuurlijk zomaar, uitgaande van deze theorie, dat er generaties lang geen vossen in die lijn zitten, waardoor niemand het kon zien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:39

Ik ben benieuwd of het nog na te gaan is of het gen ook al in voorgaande generaties verstopt zit... en anders is het "gewoon" een mutatie, lijkt me.

Misschien dat er ooit een verre voorouder van die IJslander door een Viking naar Engeland gebracht is, waardoor Clydesdales, Shires en dergelijke nu ook een kleur kunnen hebben die daarop lijkt. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:46

Koper schreef:
Okee, maar is wel een raszuiver paard dus? Ik zou wel eens willen weten of er ergens het zelfde bloed achter zit als die Ellert.

Eh, ieder paard op IJsland is raszuiver...