Beide zijn Tobiano van aftekening. Platenbont of bont is hetzelfde.
Tobiano is het To gen. To is een dominant gen. Dit betekend dat er maar 1 To gen nodig is om dit tot uiting te laten komen. een Tobiano(bont) paard kan homozygoot tobiano zijn dan heeft dit paard To/To en geeft altijd een bont veulen. een heterozygoot tobiano heeft To/N dus 1 bont gen en kan dus of een bont veulen geven of een effen kleur.
dit is dan enkel even over het tobiano gen. Mocht je interesse hebben wil ik hier best verder op ingaan. Wil je zeker weten van de genetica van je merrie kan je een kleurentest laten doen. Dan weet je ook hoe hun aqouti kleur is vos vactor is simpel dat is bij beide ee want anders heb je geen vos
en wat de hengst doorgeeft heeft natuurlijk ook effect op de uiteindelijke kleurgenetica van het veulen. Hier kan je natuurlijk ook verschillende mogelijkheden voor zijn. Echter weet je alleen precies wat ze doorgeven met een dna test. en dan heb je vaak alsnog heel veel verschillende kleurkansen voor het veulen.
Edit:
Je zegt dat de linker merrie haar ouders:
moeder: vos(?) tobiano
vader: Vos
van kleur zijn. Ik kan dan met 100% zekerheid zeggen dat jou merrie To/N als genetica heeft. Zij kan dus of een tobiano of een effen veulen geven.
Ik reken de hengst die gedekt heeft even niet mee, omdat je het over de kleur van de dames heb.
Volgens mij zei je volgtopic van de dracht van de merries dat de rechter merrie beide tobiano ouders heeft. (de basiskleur heb je niet benoemd)
Dat betekend dat het voor haar 2 kanten uit kan. ik neem aan dat er niet bekend is of 1 of beide ouders van deze merrie homozygoot of heterozygoot zijn.
ze kan dus of To/N zijn of To/To