Appaloosa x Fries = Kleur ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Appaloosa x Fries = Kleur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:44

Kom er echt niet uit...
in November hebben wij een hengstveulen gekocht ( was absoluut niet in de planning, maarja )
Zijn moeder zou Appaloosa (kwa kleur dan) zijn ennzijn vader Fries. Van allebei heb ik alleen een foto gezien/gestuurd gekregen en natuurlijk is het maar de vraag of het ook echt de ouders zijn ( +) )
Hij is nu 7 maand oud en muisgrijs gemixt met brlichtbruin.
Hij heeft wel een "bril" en is op zijn hoodhoofdje al behoorlijk schimmel maar ik heb geen flauw idee wat er voor een kleur zal krijgen.
Heb nog geprobeerd om de ouders op te sporen maar de merrie is via een handelaar "naar het buitenland " en via dezelfde handelaar is de hengst op de markt verkocht (de handelaar in questie was niet erg behulpzaam )
Dus is er een mogelijkheid om te weten te komen wat voor een kleur ons Domingo zal krijgen?
Btw de Fries geloof ik wel want die bouw heeft hij :-).
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Toen wij hem kochten /moeder/vader en bij ons

mrie

Re: Appaloosa x Fries = Kleur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:58

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:07

Ik heb ook een grijs bonte appaloosa maar het is eigenlijk niet te voorspellen wat voor kleur ze worden.. Het lijkt erop dat die van mij wel iets witter gaat worden .. Maar hoop dat hij zijn bonte vlekken wel gaat houden.. Doordat die van jou al wat witte vlekjes heeft denk ik dat hij/zij wel wat lichter gaat worden nog.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:13

Die van mij heeft duidelijk Fries in zich, de vader zal een Fries zijn maar dit is niet officieel bekend, moeder is een appaloosa. En mijn merrie is daardoor wit met zwarte stippen geworden. Ik vind het geweldig :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:07

Zo te zien wordt het een marmerbonte, engelse naam varnish roan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:30

@ Neonlight : hoe kun je dat zien ? Ik heb zelf echt geen flauw idee en had al op kleurencalculator gekeken.... maar hoe noem je de kleur van moeders dan ?
Ik probeer een dezer dagen betere foto's te maken, onze kleine meneer heeft namelijk ook nog een beetje een "aalstrich "( geen idee hoe men het hier in Nederland noemt) , een donkere streep op zijn rug.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:42

Kleur van moeder is gemarmerd schabrakbont. Al deze kleuren worden veroorzaakt door het LP gen, in combinatie met witmakers. Wat voor een appaloosa-kleur er uiteindelijk uitkomt is niet te voorspellen met de kleurencalculator, het LP gen kan heel veel verschillende vormen van een appaloosa-kleur brengen, en in dit geval dus marmerbont.
Hoe ik dat kan zien? Ik fok met appaloosa's, ik weet hoe de verschillende kleuren er uit zien, en je hebt zelf iets heel belangrijks ook gemeld, het brilletje, dat is ook een kenmerk van marmerbonten.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:50

Vertaling van aalstrich is een aalstreep TS.

Kleuren zijn bij (kruising) appaloosa's heel moeilijk te benoemen. Omdat er zo veel variaties zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:34

Dankjewel Neonlight en xTirtJi , weer wat geleerd... dus ik stort mij eens op Google en zoek nog eens gemarmerd schabrakbont op ... heb namelijk geen voorstelling ( behalve van de foto van moeders )
hoe dit nog eruit zien kan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:48

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:09

Nou... stippen zou wel leuk zijn maar zelfs al wordt hij gewoon "schimmel" met de bouw van een Fries ... zit ik al op roze wolk :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:19

Zo... ik kreeg zo n klein beetje het gevoel dat meneer meer n kruising fries x fjord is,haha
Heb er vandaag de deken eraf gehaald. Hij is dus bruin met witte stekelhaaren . Het ondervacht is lichtgrijs/wit.
ik hoop de foto's zijn een beetje te herkennen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sasja0705

Re: [KG] Appaloosa x Fries = Kleur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:27

Op advies van een kennis heb ik straks onder zijn buik gehangen, haha.. maar geen verkleuringen te bekennen... vooralsnog leg ik me bij neer dat t toch n fjordje word... nee,zonder grap, ben met-wat-ever-het-wordt blij, want het is een kleine prachtkerel met een heeeel hoge knuffelgehalte... en niet te vergeten tot nu toe,een super Charakter

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 17:37

Toch even weer leven inblazen :-)
Heb inmiddels zijn hele lichaam doorgespit naar donkere vlekken op zijn huid:nope... maar wat of hoe noem ik zijn kleur? Hij verhaard nu wel maar zijn haren zijn vanaf de huid tot de helft van het haar grijs/wit en de de rest is roodbruin. Dus echt de kleur per haar door de helft.Hoe noemt men dit? Heb op grullo of roan gezocht,maar het lijkt qua foto's er niet op... zal morgen en foto van zijn haar posten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:42

Ben benieuwd naar de foto!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:35

Je kunt niets anders dan afwachten. Appaloosa doet veel rare dingen met de kleur.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 08:33

Afbeelding

Update : geen stippel te verkennen.Nu dat hij zijn veulen/wintervacht verliest tip ik toch meer op bruinschimmel, alleen zijn zijn manen en start donkerbruin en zijn voeten en sokken pikzwart.
Niet te vergeten zijn breede aalstreep :D

Oops, het licht heeft wel wat raars va
n zijn voorbenen gemaakt,lijkt wel als of hij doorheen zakt,haha... en daarbij zijn de benen echt supercorrect... kun je eens zien wat sokken kunnen vertekenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:50

Ik vind hem toch wel heel wit worden hoor!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:59

Is gewoon een schimmel.. mijn 3 jarige schimmel is ook nog héél donker, net niet tegen zwart met een aantal witte haren.
Zijn benen zijn ook nog volledig zwart (buiten zijn witte voeten). :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:04

Dat denk ik ook... heb hem helemaal uitgepluist,haha
maar als die zo wordt als Nero (de witte Fries) heb ik er ook niets op tegen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:14

sasja0705 schreef:
Update : geen stippel te verkennen.Nu dat hij zijn veulen/wintervacht verliest tip ik toch meer op bruinschimmel, alleen zijn zijn manen en start donkerbruin en zijn voeten en sokken pikzwart.
Niet te vergeten zijn breede aalstreep :D

Bruinschimmel? Bedoel je dan schimmel bruin geboren of bruin roan?

Wat je ook bedoeld, in beide gevallen moet 1 van beide ouders die kleur hebben. Dat is niet de vader (want Fries, dus zwart) en als in je 2e post de bovenste foto de moeder is, dan is dat noch een schimmel noch een roan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:21

Mijn schoonzus had een kruising Fjord-Appaloosa. Toen ze hem net had was die van voren Fjord en alleen op de rug appaloosa, maar hoe ouder die werd, hoe lichter en gevlekter de kleur op de hals ook werd.

Zo kochten we haar:Afbeelding

Zo was ze een paar jaar later, een heel stuk lichtere hals:
Afbeelding

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:53

Die is echt mooi Isabonny :-)

@ roodvos ... probleem is dat ik dus niet zeker ben of de ouders van de foto's ook echt de ouders zijn.
wil absoluut niets kwaads over de verkopers zeggen ( zijn verder echt beste mensen) maar de ouders waren dus niet meer aanwezig en het kan ook zijn dat ik gewoon zomaar deze foto's kreeg omdat ik erom zeurde :o
maar wat bedoel je van wegen de moeder : nog schimmel nog roan ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:10

Misschien kun je randalinpony eens om raad vragen. Er staat hier boven in dit forum nog een topic over appaloosa. Wellicht wordt dit een gemarmerde.