Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisaoostrom

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Oudesluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:05

In de lijst staat ook geen isabel kleur, ofwel de fjordenkleur. Ook geen brunblakk, of vaalbruin.
Welke kan ik het beste gebruiken dan?

Mijn merrie is trouwens ook bont, hoe kies ik dat?

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:09

bay dun is de correcte term, isabel is een verouderde term en brunblakk is noors. In het Nederlands heet de kleur wildkleur bruin, maar worden bij Fjorden vaak de Noorse termen gebruikt.
Bonte regel je via het tweede vakje, ipv solid kies je dan voor tobiano

Even zonder calculator, jouw merrie heeft 50% kans om wildkleur door te geven, 50% kans voor bont.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:16

Hebben fjorden ook niet soms creme ??

Misschien dat iemand deze kleuren kan vertalen :)
Van links naar rechts: Ulsblakke - Brunblakke - gråblakke - gullblakke - rødblakke

Afbeelding

Ik gok op de rechts red-dun en de middelste grullo.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:39

dunskin - bay dun - grullo - dunalino - red dun

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:44

Ofwel:
buckskin dun - bay dun - grullo (waarom geen black dun ?? ) - palomino dun - red dun

Waarbij dus de buckskin dun en de palomino dun een creme gen dragen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:14

En dubbel crème is niet toegelaten in de fjorden dacht ik

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:19

Dus een Fjord met blauwe ogen krijgt geen papier ??

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:22

Klopt. Alle dieren die Kvit zijn (dus wildkleur cremello/perlino/smoky cream) worden niet opgenomen, vandaar ook dat je de crème vormen uberhaupt niet veel ziet. Noren kijken trouwens puur naar uiterlijk. Dus alle dubbel verdunde vormen heten Kvit en zowel een wildkleur zwarte als een wildkleur smoky black worden grablakke genoemd.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:23

Dubbel verdund bestaat wel maar is niet verwenst. Dat heet kvit

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:25

Worden ze dan door fokkers wel getest op creme, want op CRCR zit dus niemand te wachten.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:28

Creme is meestal wel prima te zien op het oog. Testen gebeurd zeer weinig in Fjordenland, vaak wordt er wel een beetje besproken in welke lijnen eventueel het roodgen (e) of het zwartgen (waarbij ze dan a bedoelen) zit, maar dat is puur op basis van rodblakke of grablakke nakomelingen gebaseerd.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:03

DubbelDun schreef:
Worden ze dan door fokkers wel getest op creme, want op CRCR zit dus niemand te wachten.


Doordat je de crème ziet, word er niet op Kvit gefokt. Zo zal er geen Uls met Gull gedekt worden door "serieuze" fokkers.

Enige pech bestaat natuurlijk nog, als de Gra met crème gekruist word met Uls of Gull. :j (* Toevallig dat ik vorige maand nu voor eerst in al die jaren.... een Uls veulen uit een Gra moeder en Brun vader heb zien komen. De vader van de Gra merrie is Uls, dus zij is Gra + verdunning. De eerste die ik ken hiermee *D)

Nu ben ik vast he blond, maar wat is CRCR? In principe is een Kvit toch gewoon een cremelo of perlino? Niets "bijzonders"?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 03:54

CRCR is twee keer creme dus inderdaad perlino,cremello, smoky cream

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 04:06

Daar komt nog bij dat red dun of cremello ongezien agouti kan dragen, wat voor bruin zorgt op een zwarte basis. Veel fjorden hebben dus agouti, zelfs homozygote vorm, want zwarte basis zonder agouti zou grullo zijn.

Voor fjordenmensen wellicht niet heel interessant. Maar ik zou het van Gio bijvoorbeeld hele waardevolle informatie vinden omdat ik met mijn zwarte merrie graag een grullo wil fokken. De kans op rood uit een zwarte is in dit geval 50% of 0%, afhankelijk van of mijn merrie rood draagt. Maar als Gio naast rood stiekem 1 of zelfs 2 genen agouti (bruin) draagt dan is de kans op bruin icm mijn merrie 50% of zelfs 100%. Dus zolang hij niet getest is, loop ik hem voorbij, terwijl ik hem echt heel gaaf vind...

Dit stukje tekst is voor fjorden eigenaren ook interessant. Want stel, stel dat Gio geen agouti draagt. Dan is de kans icm een zwarte merrie enkel rood of grullo. En met een rode merrie enkel rood. Rood x rood geeft nooit zwart (en bruin toont alleen op zwart). En een zwarte heeft nooit bruin bij zich, dus als Gio dat ook niet heeft, kan dat ook niet ontstaan.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:35

Jij bedoelt of hij Gra meedraagt toch dan? Dat draagt hij voor 99,9% niet (ivm met uitpluizen) van bloedlijnen.

Maar hij heeft dit jaar een veulen gekregen uit een Fries. Zo leuk dier maar die word 'gewoon' brun zoals wij dat noemen. Hij zal nooit een Grullo kunnen fokken weet ik.

Afbeelding

Hij heeft wel een zoon, Maloy. Rood van kleur, maar met een opa vanaf moederskant die wel Gra doorgaf :j. Die zal dus Rood met verstopt gra kunnen zijn?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:06

Als Gio nooit grullo kan geven, is hij homozygoot agouti. Het veulen van de fries bevestigt dit (fries heeft geen agouti of rood, veulen wel en is daarom bruin en rood dragend). Maloy kan net als Gio best naast rood homozygoot agouti zijn, maar het kan ook zijn dat moeder haar agouti gen niet heeft door gegeven en Maloy dus heterozygoot agouti is. Geen agouti kan niet omdat Gio sowieso een gen daarvan doorgeeft.

De enige roden die zonder twijfel geen agouti dragen, zijn die die uit 2 zwarte (grullo) ouders komen. Want onder zwart kan nooit agouti verborgen worden. Maar zwart x zwart kan wel rood geven (indien beide ouders het rode gen dragen 25% kans)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:31

Gio kan nog heterozygoot voor agouti zijn, zodat net met die fries er een bruine basis uit komt. Homozygoot kan natuurlijk ook, ik ben niet zo thuis in de bloedlijnen van fjorden.
En kan zelf nooit zwart fokken (de moeder kan dat weer wel door geven waardoor gra nog een optie is, mits Gio zelf heterozygoot voor agouti is).

Een vos kan nooit zwart 'verstoppen', andersom wel (wel of geen streepjes is bij een fjord niet van toepassing ;) ).

Maloy kan prima agouti dragen, geen zwart, anders was hij zwart of bruin geweest.

Ik zou een dekhengst altijd op kleur testen, voor de volledige informatie naar je klanten toe.
Behalve als het naar aanleiding van de ouders nooit anders kan zijn dan een bepaalde kleur (zoals bij de shetten, de grote maatse vossen dragen nooit agouti, dus daar valt niets aan te testen).

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:32

Amber het verwoorden als 'gra meedragen' is nu net wat het verwarrend maakt bij de fjorden (niet onbegrijpelijk hoor, aangezien ze vanuit de noorse namen alleen op fenotype af gaan). De drie basiskleuren hebben namelijk twee genen van oorsprong: extension (rood/zwart) en agouti (bruin/niet bruin).
Een vos (of rodd) is altijd ee en de agouti status kan alles zijn AA, Aa en aa.
Een zwarte (gra) is Ee of EE en aa. Hij draagt dus minimaal 1x zwart en 2x 'niet bruin'. Een zwarte met Ee kan dus ook weer een vos (rodd) geven, een zwarte met EE niet.
Een bruine (brun) is Ee of EE en Aa of AA. Hij moet minimaal 1x zwart en 1x bruin zijn.

De meeste Fjorden zijn EE AA (en DD, maar dat lijkt me logisch met standaard wildkleur). Waar in de lijnen die gra geven dus dieren zitten die een a verstopt hebben zitten (dus Aa zijn) en dus met een andere Aa een aa nakomeling kunnen geven. In de rode lijn hetzelfde alleen dan met e ipv a.
Jouw Gio is dus ee AA (DD). Met een Fries zal je nooit wat anders krijgen dan een gewone brun (of in het nederlands: wildkleur bruin), want Friezen hebben geen vosgen en hij heeft geen 'niet bruin' gen.
Maloy zou in theorie ee Aa kunnen zijn, als zijn moeder a had doorgekregen en dat zelf ook weer heeft doorgegeven. Maar hij kan ook even goed ee AA zijn. Wil je dat weten moet je hem testen (of een stuk of 10 friese merries laten dekken en kijken of er een gra uitkomt :+ ).
Maar een Fjord vinden met ee aa is denk ik een speld in de hooiberg, dan moet je heel sterk op kleur hebben geselecteerd (en getest) en nog een flinke dosis geluk hebben gehad.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:46

Als Gio geen gra kan fokken (zwart), is hij dus AA. Van zn zoon weet je dat idd niet met deze info.

Maar EE/Ee aa is weer makkelijker. Mij persoonlijk, en de meeste mensen met mij, gaat het om het grullo. De vader van mijn Tinker is Ee, dus in theorie kan mijn merrie ook Ee zijn, maar die kan is 50%, en dat ze haar e weer doorgeeft is ook maar 50%. Dus tesamen 25% kans dat ik icm een red dun hengst een red dun veulen fok. Merrie zal ik tzt testen. Alle Friezen in Europa zijn hoogstwaarschijnlijk EE, dus daar fok je nooit een red uit. Dan is de aa/Aa erg interessant wil je grullo fokken. EE/Ee/ee maakt dan niks uit.

Overigens heb ik mn zinnen momenteel op een EE/Ee aa Dd hengst gezet. Weliswaar 50% kans op grullo, wel 75% Tinkerbloed, dat scheelt mij een behoorlijke stap in terug fokken. Maar het een sluit het ander niet uit, én er zijn ongetwijfeld meer geïnteresseerden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:24

Maar als ik een grullo zou willen, dan zou ik sowieso een gra hengst pakken. Dan weet je hoe het zit met agouti status en met een beetje geluk zijn ze ook nog EE dus als je dan zelf geen agouti merrie hebt zit je al helemaal goed.
Een vos met heterozygote agouti status is natuurlijk leuk, maar als het doel echt bij het fokken van grullo ligt niet de meest logische keuze als er ook EE aa DD hengsten in de aanbieding zijn. Even niet meegenomen of die wel of niet passen bij de merrie.

Voor mensen (met Fjorden) die alles leuk vinden maar een voorkeur hebben voor iets zeldzamers dan brun is het natuurlijk wel leuk en interessant om te weten of een rodd hengst ook nog een interessante agouti status heeft.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:51

Ja dat snap ik idd :j. Nu is Gio de eerste goedgekeurde rode ooit, dus het is "vrij" nieuw nog. We hengst wel hengsten gehad welke rod doorgaven. Briggen, was een Gra hengst maar ook met rode nakomelingen.

Nu door Gio zie je soms ineens een rode nakomeling geboren geworden terwijl je het helemaal niet verwacht!

In combinatie met mijn Gull merrie is het altijd Rod of Gull toch?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:33

Dat hangt er vanaf of de gull een rode, bruine of zwarte basis heeft. In het eerste geval, ja, in tweede en derde geval, nee.

Wat betreft keuze voor Gio bij doel Grullo. Behalve kleur kijk ik natuurlijk ook naar maat, kwaliteit en behang. Ik ben nog geen gra tegen gekomen die Gio daarop evenaart. Als mijn merrie geen vos draagt en Gio geen agouti, had ik alsnog grullo garantie gehad. Mét red gen. Wat dan later voor onszelf weer interessant is omdat we oa een jonge hengst hebben die creme en rood draagt.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:59

Gull is palomino, dus dan heb je gegarandeerd een vosbasis ja.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:21

Ik weet niet of deze vraag hier in dit topic past, maar welk witgen zou een rol kunnen spelen bij mijn veulen?

Vader is valk appaloosa (witte voetjes + hoofdaftekening, half Welsh)
Moeder is valk (witte voetjes + hoofdafteking, half welsh)

Mijn veulen zijn kleurtest had dit:
Agouti AA
Overo lethal white,NN
Sabino 1 NN
silver/pearl NN
Vosfactor EE
Tobiano NN
Dominant wit 3 NN
Splashed white/witkopbont NN

Mijn veulen zelf:
Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:01

Zat w20 niet in het pakket? Dat is met welsh achtergrond waarschijnlijker dan veel van de witgenen die er nu getest zijn