Outcross op kleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Outcross op kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 11:22

Mijn paardje is een schimmel en komt uit lange lijnen met schimmels.
Op termijn overweeg ik een veulen te fokken.

Maar als je outcross op kleur overweegt (naast alle andere dingen )

Waar ga je dan op letten?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Outcross op kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:25

Outcross op kleur?

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:27

Sowieso loont het om je paard dan eerst genetisch te laten testen. Schimmel is dominant over alles. Als je paard homozygoot schimmel is, kan ze alleen maar schimmel nakomelingen geven, ongeacht de hengst die je erop zet. Dan kun je dus bij voorbaat een niet-schimmel nakomeling vergeten. Alleen als ze heterozygoot is, heb je (als de vader een andere kleur heeft) 50% kans op een schimmel en 50% kans op een andere kleur.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Outcross op kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:20

Idd gewoon even testen, haren trekken, opsturen en binnen de 14 dagen heb je resultaat in je mail voor 25$ (Animal Genetics)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 19:52

En de nakomelingen?

Als je vaker een niet schimmel op een schimmel zet, wordt het dan beter met huidproblematiek?

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:54

Rakkie123 schreef:
En de nakomelingen?

Als je vaker een niet schimmel op een schimmel zet, wordt het dan beter met huidproblematiek?

??? Ik heb werkelijk geen idee wat je nou eigenlijk bedoelt...

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Outcross op kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:58

Ik denk dat ze de gevoeligheid voor melanomen bedoelt.
Goede vraag, is een homozygoot schimmel gevoeliger voor melanomen dan een heterozygoot schimmel?

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:07

Er kwam onlangs bij equitom een filmpje voorbij over melanomen bij schimmels, die zei dat 80% van alle schimmels er vroeg of laat last van krijgen... dus lijkt me iets moeilijk om er proberen uit te fokken...

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:22

Ik heb me altijd afgevraagd of vitiligo (pigmentverlies dat ook nog al eens bij schimmels voorkomt) er ín fokken een goede tegenbalans tegen melanomen (woekering van pigmentcellen) zou zijn.

Ik weet wel dat men in de jaren 50 in Duitsland op stoeterij Marbach een zwarte Egyptische hengst heeft ingezet om vitiligo te lijf te gaan, waar de hele (homozygote) schimmelkudde last van had. Geen idee of de Marbach-schimmels wel of geen melanomen hadden, maar de vitiligo hebben ze er voor zover ik me herinneren wel aardig uit weten te fokken door pigment in te fokken.

Ik had zelf trouwens een heterozygote schimmel die al heel vroeg melanomen had (vanaf dat-ie 10 was)
Hij is op z'n 23ste overleden er aan.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 09:39

Sorry dat mijn vraag niet duidelijk was.
Maar als je een heterozygoot merrie laat dekken door een andere kleur hengst.
Wat is dan het gevolg voor het veulen, heeft die kans om homozygoot te worden?

En wat voor effect heeft dat op latere veulens?
Ook inderdaad met melanomen.

Of moet je dan de hele schimmel achter je laten en met andere kleuren paarden gaan fokken.

Maar goed dus, wat heeft dan 1x outcross op kleur voor effect op de lijnen en homozygoot en heterozygoot.
En voor effect op gezondheid.

Of kun je misschien beter besluiten om niet met schimmels te fokken.

Alle andere informatie is ook welkom hoor, alleen weet ik niet hoe ik dat in vragen moet gieten.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:42

Een heterozygote merrie maal gekleurde hengst geeft nooit een homozygoot veulen.
Je hebt dan 50% kans op een heterozygoot schimmelveulen en 50% kans op een gekleurd veulen.

Een homozygote merrie dekken met een gekleurde hengst geeft 100% (heterozygote) schimmelveulens.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-11-19 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:42

Een heterozygoot kan met een niet-schimmel nooit een homozygoot geven.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Outcross op kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:47

Iedere schimmel heeft kans op melanomen. Als je daar van weg wilt zul je dus alleen nog maar met andere kleuren moeten fokken. Als je een homozygote merrie hebt dan heb je pas in de nakomeling van de nakomeling kans op kleur.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 09:48

Dus als je eenmaal op die smalle heterozygoot basis zit, kun je er nooit meer vanaf komen?
OOk niet als je een lijn doorzet en steeds anders gekleurde hengsten gebruikt.

Wat gebeurd er als je een heterozygoot merrie met een zwarte heterozygoot hengst kruist?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:50

Het heeft niets te maken met smalle basis.
Die paarden kunnen genetisch extreem divers zijn, ze hebben enkel dezelfde kleur.
Ook niet alle mensen met blonde haren hebben een zelfde smalle genetische basis.
Een outcross op kleur bestaat niet, dat is misbruik van de term.
Een schimmel Camarque met een Schimmel PRE is wel een outcross, maar nog steeds schimmel.

Als je een heterozygote schimmel met ern hererozygote zwarte kruist kun je alle basiskleuren krijgen, dat ligt eraan wat de basiskleur van de schimmel is.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-11-19 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 09:53

Daarom heet dit topic outcross op kleur :+

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:54

Rakkie123 schreef:
Daarom heet dit topic outcross op kleur :+


Dat bestaat dus niet :P
Gewoon stoppen met wit en dan rolt er op den duur vanzelf een donker veulen uit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Outcross op kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:57

Als jij een hetro merrie met een zwarte hengst dekt, heb je kans op een niet-schimmel veulen. Die kan dan zonder schimmel “partner” nooit meer een schimmel nakomeling krijgen

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 09:57

En een homozygoot schimmel en een homozygoot zwarte hengst?

( sorry, heb homo en heterozygoot door elkaar gehaald )

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:58

Rakkie123 schreef:
Wat gebeurd er als je een heterozygoot merrie met een zwarte heterozygoot hengst kruist?


Dat hangt af van de basiskleur van de merrie. Een heterozygote zwarte hengst vererft zwart en vos (hij zal altijd homozygoot voor non-agouti zijn, anders was-ie niet zwart maar bruin)

Stel, jouw merrie is vos onder de schimmel en draagt ook geen agouti (simpelste voorbeeld), dan heb je 25% kans op vos, 25% kans op zwart, 25% kans op een schimmel die als vos geboren wordt en 25% kans op een schimmel die zwart geboren wordt.


Heterozygoot of homozygoot zijn 'algemene' termen, dat heeft niets met schimmel te maken hè. Dat betekent alleen maar dat een paard 2 genen heeft voor dezelfde (dominante) eigenschap.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:58

Rakkie123 schreef:
En een homozygoot schimmel en een homozygoot zwarte hengst?

( sorry, heb homo en heterozygoot door elkaar gehaald )


Hangt ook weer af van de basiskleur van je merrie, maar als die non-agouti is, dan krijg je 100% zwarte veulens die allemaal schimmel worden.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:03

De genen komen voor in paren, bij het fokken krijgt het veulen 1 gen van moeder en 1 gen van vader

2 dezelfde genen = homozygoot (geeft 100% dit gen door)
2 verschillende = heterozygoot (geeft 50% dit gen door)

Dus homozygoot schimmel GG geeft altijd een gen door aan de nakomelingen
Heterozygoot schimmel Gg geeft in 50% schimmel G en 50% niet schimmel g door.

(Dit moet je dus gaan testen bij je merrie, als ze GG is krijg je zoiezo altijd schimmelveulens. Is ze Gg, dan heb je met een gekleurde hengst 50% kans op schimmel en 50% kans op niet schimmel.

Om daar dan weer verder mee te fokken(met haar nakomeling) weet je dat het schimmelveulen zoiezo 1 gen heeft Gg is , en een niet schimmelveulen geen gen heeft, dus daar heeft het geen belang meer bij.


Kleurtjes is weer een verhaal op zich :p dan moet je weten welke basiskleur er verstopt zit onder haar wit (zwart, vos , bruin,.. ) en ook weer door te testen (agouti en red/black)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:03

Misschien moet je je eerst even inlezen over de basis van kleurvererving. Ik krijg de indruk dat jij denkt dat zwart en wit (schimmel) tegenpolen zijn, maar dat is niet zo. Een paard kan zelfs zwart én schimmel zijn. Uiteindelijk 'wint' het wit altijd.

Als jouw merrie uit een lange lijn schimmels komt is de kans groot dat het veulen hoe dan ook schimmel zal zijn. In het (voor jou) gunstigste geval zal die kans 50% zijn. Als je pertinent geen schimmel veulen wilt moet je met die merrie dus niet fokken.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 10:13

Nee, dat snap ik.
Alleen probeer ik erachter te komen of het zin heeft om voor de gezondheid van de toekomstige veulens outcross op kleur te doen. En zo ja, wat ik dan het beste kan doen.
Ik vermoed met 95% dat mijn paardje homozygoot is aangezien het al generaties lang allemaal schimmels zijn.

Dus daarom chargeer ik een beetje om het helder te krijgen en wat de verschillende combinaties doen.
En besluiten of ik dan wil fokken.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:22

Er zijn in ieder geval geen aanwijzingen dat heterozygote schimmels minder melanomen hebben.
Ook gekleurde paarden kunnen melanomen krijgen.
Ik denk dat het ook niet bekend is of een gekleurd paard uit schimmellijnen (na max. 2 generaties) alsnog kans loopt op melanomen.

Eén idee is dat - als er een gen voor melanomen is - dat dat direct naast het gen voor schimmel ligt, en daarmee dus 'mee' gaat met de kleur.
Maar er hoeft helemaal geen gen (en ook hoeft het niet één gen te zijn) voor melanomen te zijn.

Schimmel is niets anders dan hyperpigmentatie op jonge leeftijd (te hard werkende pigmentcellen) gevolgd door vervroegd stoppen met pigment aanmaken ('grijs worden' - net als bij mensen). Best mogelijk dat er een heel gecompliceerd proces aan herstarten van allerlei genen die de veulenhyperpigmentatie veroorzaakten optreedt bij melanomen. Veel oncogenen zijn gewone genen die op het verkeerde moment opnieuw aangezet worden of zich niet (meer) laten reguleren.