Bokt community

Rider en Santi aan de Zeeuwse kust in Portugese stijl. Foto: Annika Seiler
In deze nieuwe rubriek lichten we elke maand een bekend of minder bekend Bokt-paard uit. Hoe heeft de Bokker in kwestie zijn of haar paard gevonden? Wat doen ze graag en wat is hun favoriete moment samen? Deze maand een zeer veelzijdig paard en zijn toekomstige opvolger in de spotlight: Santi en Q!
Wij kunnen natuurlijke leuke paarden op Bokt zoeken, maar weet jij nou het paard of de paarden van een Bokker die écht in deze rubriek moeten? Stuur dan een pb aan Suikerspinda.
Naam: Estame J.F
Roepnaam: Santi
Ras: PSL (Puro Sangue Lusitano)
Leeftijd: 13 jaar
Naam: Quirino LF
Roepnaam: Q
Ras: PSL (Puro Sangue Lusitano)
Leeftijd: 19 maanden
Zeven jaar geleden ging bokker Rider een week naar het zuiden van Portugal met als doel een paard te kopen, maar zonder succes. Bokker Lusitana bood vervolgens aan om te helpen met zoeken. Zij stuurde Rider een week later een video van Santi. Het was toen halverwege augustus en Rider had nog een week zomervakantie, maar last minute waren er geen vliegtickets meer te vinden. "De volgende dag zat ik met twee vrienden in de auto van Nederland naar Porto om kennis te maken met dit paard," vertelt Rider. "Gelukkig bleek het echt mijn droompaard te zijn, dus niet voor niets zo'n enorme afstand afgelegd!"
Santi is inmiddels zeer veelzijdig opgeleid door Rider. "Ik doe met hem historische en hogeschool dressuur, schermen te paard, vrijheidsdressuur, lange lijnen, dameszadelrijden, hoofdstelloos rijden... noem maar op!" Als voorzitter van de Stichting Historische Rijkunst schittert Rider ook in shows en demonstraties met Santi. Soms doen ze zelfs wat werk voor film en tv. Santi zelf wordt vooral heel enthousiast van schermen te paard en working equitation. Hij gaat ook graag naar buiten: "Racen op het strand doe je hem altijd een plezier mee!"

Rider's favoriete foto van Quirino. Foto: SaminFocus
Op de dag dat Q werd gebracht ontstond wel het favoriete moment van Rider met hem. Hoewel hij de reis vanuit Portugal heel goed doorstaan had, was hij natuurlijk wel van slag; weg van huis en haard en ook gescheiden van de vrienden die hij onderweg op de vrachtwagen had gemaakt. "Hij was in eerste instantie wat afstandelijk en wantrouwend, dus ik was rustig bij hem in de wei gaan zitten," begint Rider. "Tijdens het grazen kwam hij steeds dichterbij, tot hij uiteindelijk heel bewust zelf het initiatief nam om contact te maken en zijn neus tegen mijn wang duwde. Ik smolt natuurlijk!"
Quirino hoopt ze net zo veelzijdig op te kunnen leiden als Santi. "Ik heb hem gekocht omdat ik denk dat hij in ieder geval veel aanleg heeft voor het schermen te paard," legt ze uit. Maar wellicht zit er ook bij Q wel meer in: "Als ik naar zijn capriolen in de wei kijk denk ik dat de hogeschool er ook wel inzit!" Uiteraard doet Q nog niet veel behalve spelen met de andere paarden, maar hij gaat graag mee naar buiten op ontdekkingstocht. Rider wandelt af en toe met hem en soms gaat hij al een klein blokje mee om als handpaard.

Santi in piaffe voor burgruïne Brandenburg. Foto: Amanda Melchior
Doordat ze zoveel verschillende, bijzondere dingen doet met Santi, heeft ze letterlijk honderden foto's die speciaal zijn. Het zijn herinneringen aan avonturen die ze samen hebben beleefd of bijzondere prestaties die ze samen hebben verricht. Deze foto is uitzonderlijk speciaal voor Rider. In piaffe voor burgruïne Brandenbrug, een plek die ze op buitenrit altijd bezoeken als ze trainen bij instructeur Arne Koets. "Arne heeft me ontzettend geholpen in het leren begrijpen van Santi en het verfijnen van mijn hulpen, zodat ik hem kan rijden op een manier die recht doet aan zijn temperament."
Ook de foto bovenaan dit artikel, van tijdens een fotoshoot aan de Zeeuwse kust in Portugese stijl, is extra speciaal voor Rider. "Om twee redenen: ik heb een groot deel van mijn jeugd de vakanties doorgebracht in Zeeland," vertelt ze. Haar tante woonde daar en had paarden, dus het voelde als thuiskomen. Als tweede reden geeft Rider aan: "Terwijl we deze fotoserie maakten, kwam er sneller dan verwacht een enorme onweersbui aan over zee, dus het weer begon flink te spoken. Maar Santi was zo braaf en zo bij me! Hij heeft ons toen het noodweer losbrak ook met vlotte schreden veilig terug naar stal gebracht."