Bokkers vertellen: Koetsiers in Gent

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Bokkers vertellen: Koetsiers in Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 05:33

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Foto door Jenara/Reverie

In Gent rijden al jaren paardenkoetsen voor toeristen in de binnenstad. De stad Gent is van plan om de koetsen te verbieden in de stad. Bokkers Jenara en Reverie zijn al jaren koetsier in Gent. Wij vroegen hen wat meer te vertellen over hun bijzondere werk met paarden in de stad.

In het nieuwstopic op VN vertelden jullie dat je als koetsier in Gent werkt. Kun je vertellen
hoe een werkdag er uit ziet? Rijden jullie het hele jaar door? Hoeveel ritten rijden jullie per dag?

Dat klopt, onze werkdag begint door het jaar om 10.00 uur, in de zomer is dat om 9.00 uur. We spreken dan af aan de loods waar de koetsen staan in de oude haven van Gent. Onze baas, Luc, brengt dan met de trailer de paarden voor die dag naar daar en wij poetsen ze en spannen ze in. We zorgen dat we voldoende water en eten bij ons hebben voor de dag en dan meestal een klein halfuurtje later zijn we klaar om te vertrekken naar de stad. Dit is een tocht in draf van 20 minuten richting stadscentrum. En dan is het wachten op klanten.
In de zomerperiode, van juli tot september wordt er alle dagen gereden. De rest van het jaar enkel op zaterdag en zondag, als het weer het toelaat, als er te veel regen wordt voorspeld rijden we niet uit. Het aantal ritten varieert dus ook enorm, op een echt uitzonderlijke topdag halen we maximaal 10 ritten, maar ik heb evengoed al wel eens maar 1 rit op een hele dag gedaan, gemiddeld zitten we aan 6-7. Meestal als we na de middag merken dat er echt geen interesse is die dag, bellen we Luc op om te vragen of het goed is dat we eerder weer naar huis komen, dus soms stoppen we dan vroeger. Normaal nemen we de laatste rit aan om 17.30 uur, zodat we om 18.00 uur ten allerlaatste alles kunnen inladen en naar huis vertrekken. Terug aangekomen bij de loods zit het werk voor de paarden erop en mag ons leukste werk beginnen, paarden uitspannen, strontzakken schrobben, paarden afspoelen en koetsen weer binnenrijden in de loods. Rond 19.00u zijn we dan zelf ongeveer klaar om naar huis te vertrekken.

Welk materiaal (wagens, tuig, enz.) gebruiken jullie voor de ritten?
De wagens zijn, zo heb ik mij toch laten vertellen, handgemaakte Victoriaanse koetsen, wel echte prachtstukjes om mee rond te rijden! Er zijn hier ook verschillende groottes en gewichten in, de paarden krijgen dan een vaste koets aangepast aan hun trekkracht en grootte. Het tuig is meestal van Ideal Harness. Onder het harnas ligt vaak ook een extra bescherming om het zweet op te vangen alsook om wrijvingen te vermijden. Het zijn ook echte lederen tuigen, en niet van synthetisch materiaal.
Verder krijgen de paarden ook altijd strijklappen aan de achterbenen en springschoenen aan. Sommige paarden krijgen ook peesbeschermers aan aan de voorbenen. Ook de hoefijzers zijn speciaal aangepast voor de ondergrond, om uitschuiven te voorkomen. De paarden hebben verschillende bitten, de ene is wat sterker, dus die heeft één met wat meer hefboomwerking, de ander heeft dan net weer een veel zachter bit. Het is soms een beetje een verzameling van van alles, maar wel telkens afgestemd op het paard. Er is ook een prachtige witte trouwkoets en nog een huifkar, maar daar rijden enkel Luc en zijn dochter mee en ze hebben daar ook specifieke paarden voor.

Afbeelding

Gebruiken jullie specifieke paarden of maakt het ras niet zo uit?
Het ras maakt helemaal niet uit, ze moeten vooral koel zijn in het hoofd. Zo hebben we twee tinkers, maar vooral veel kruisingen, Miss Dale bijvoorbeeld heeft héél duidelijk Clydesdale in zich, maar is een formaat te klein om echt raszuiver te zijn. Van Wodan, een grote bruine, weet ik dat hij oorspronkelijk gefokt was voor de dressuur, maar daar bleek hij de gangen en temperament niet echt voor te hebben en werd hij omgeschoold tot koetspaard. Hij is nu echt één van de braafste en dapperste paarden die we hebben. We hebben ook een Welsh Cob D (Beauty) en een oud koetspaard uit Brugge die bij ons wat komt uitbollen. Hij heeft de typische looks van een tuigpaard, hoog op de benen en een hoog gedragen hoofd.

Hoe selecteren jullie de paarden voor dit werk?
Dat is voornamelijk Luc, die heeft wel een oog voor goede paarden. Hij zoekt ook regelmatig wel eens een nieuw koetspaard, maar die test hij dan zelf eerst uit. Het belangrijkste lijkt mij dat ze ontspannen zijn, ook in vreemde omgevingen, niet makkelijk bang zijn, zeker niet van lawaai. Wij, de koetsiers, worden hier niet echt in betrokken. Als er een nieuw of jong paard bij komt, neemt Luc die dus eerst zelf mee en dan worden de meest ervaren koetsiers ingeschakeld, tot de paarden dan echt helemaal ingewerkt zijn. Niemand van de koetsiers in Gent doet dit werk als vaste baan, het overgrote merendeel zijn jobstudenten. Zo ben ik zelf ook gestart, maar nu doe ik het nog als zelfstandige in bijberoep. Ons werk is dus beperkt tot de dag dat we rijden, alles dat daarbuiten gebeurd, doen Luc en zijn gezin.

Hoe worden de paarden getraind voor dit werk?
Opnieuw is dit iets waar wij als koetsier weinig in betrokken worden. Luc koopt ook voornamelijk al beleerde koetspaarden, zodat het zelf opleren en trainen niet nodig is. De verdere training bestaat eigenlijk uit meedraaien met de anderen, zoals gezegd eerst onder Luc zelf, daarna onder de ervaring koetsiers. De paarden leren het ook wel snel.
Uiteraard gebeurt het wel eens dat een paard zijn draai echt niet vind in de stad of in het werk. Zo was er ooit een Fries die prima meeliep in de stad als hij een andere koets kon volgen, maar zodra hij alleen moest gaan, blokkeerde die. Die hoefde dan uiteraard zijn dagen niet verder als koetspaard in de stad door te brengen.

Je schrijft dat ieder paard bepaalde dagen werkt en bepaalde dagen rust. Hoe is dit ingedeeld? Is dit voor ieder paard hetzelfde of zit hier nog verschil in? En wat doen de paarden als ze een rustdag hebben?
Hier bestaat niet echt een indeling voor, er wordt voornamelijk naar de paarden gekeken. De meest fitte en brave paarden worden het meest ingezet. We hebben zo'n 6 actieve koetspaarden nu en er worden momenteel maar 2 dagen per week gereden, dus er zijn er die nu gewoon dag in dag uit in de weide blijven staan en 2-3 weken niet werken. In het zomerseizoen is dat anders, dan proberen we zoveel mogelijk een rotatiesysteem te volgen waarbij ze telkens 1, maximaal 2 dagen na elkaar werken en dan 2 dagen rust. Het verschilt dus ook van paard tot paard.
Beauty heeft bijvoorbeeld de neiging van wat dik te staan tegen de zomer en zweet makkelijker en is sneller moe, dus die krijgt wat sneller rust in het begin en wordt doorheen het seizoen vaker ingezet als haar conditie verbetert. Eenmaal haar conditie weer op peil is, is ze dan weer één van de snelheidsduivels van de kudde. Rihanne is dan weer de fitste van allemaal, dus die zie je dan weer vaker meegaan. En als de paarden een rustdag hebben, staan ze bij Luc thuis gewoon op de weide, in groep. De wat oudere paarden krijgen wel meer stalrust om zo zeker te zijn dat ze het nodige voer binnen krijgen.

Afbeelding

De toeristenkoetsen vallen erg op in de stad. Wat doen jullie behalve de rustdagen verder om het welzijn van de paarden te bevorderen zodat ze zo fit mogelijk in de stad lopen?
De dagelijkse verzorging wordt verzorgd door Luc bij hem thuis, dus voldoende voeding, voldoende weidegang, alle nodige dierenarts en hoefsmidbezoeken. Wat wij persoonlijk als koetsier doen voor de paarden is hen vooral goed in het oog houden. Bij aankomst in de stad krijgen ze onmiddellijk eten en drinken, na elke rit krijgen ze even pauze en bieden we ze drinken en wat te eten aan. Als het warm is in de zomer, zetten we ons onder de stadshal, zodat we in de schaduw staan. Als ons paard gezweet heeft, neem ik altijd een natte doek en koel hem of haar tussendoor wat af. Wij als koetsier hebben ook vaak nog een zak wortels bij, zo krijgen ze na elke rit een beloning in de vorm van wortels of soms een appeltje. We hebben ook al eens gebeld naar Luc dat een paard niet 100% ok was, dan hoef je uiteraard niet meer verder te rijden.
Het lastigste deel is eigenlijk nog mensen in de stad in het oog houden. Je zou ervan schrikken hoe veel mensen geen flauw benul hebben hoe je met zo'n dier dient om te gaan. Heb ooit iemand meegemaakt die eens op de buik van mijn paard klopte terwijl ik langskwam, dier schrok zich een ongeluk natuurlijk. Ik zeg dan ook wel eens tegen mijn klanten dat onze zweep helemaal niet voor de paarden is, maar voor de irritante mensen onderweg. Even terzijde, niemand van onze koetsiers gebruikt die zweep, behalve om eens vast te pakken en weer neer te zetten als je paard wat slentert. Tijdens de winter zijn er ook twee koetspaarden die onder het zadel wat werken om hun conditie te behouden (Goddelieve en Rihanne). Dunn die doet regelmatig huifkarren, samen met een trekpaard, om fit te blijven tijdens de winterstop. En Wodan die doen dan meer de speciale gelegenheden zoals een bruiloft of Sinterklaas rondbrengen.

Krijgen jullie wel eens opmerkingen/vragen over het welzijn van de paarden?
Opmerkingen hoor je wel eens, dan roepen mensen in de verte "dierenmishandelaar" of "beul" of "je moest je schamen", dat soort dingen. Laatst moest ik wel enorm lachen als een groepje jongeren, telkens als ze ons passeerden, "shame ... shame ..." begonnen te zeggen. Ik vind het dan altijd enorm jammer dat ze van ver wel willen roepen, maar niet eens dichterbij komen of effectief vragen komen stellen. We zijn namelijk altijd bereid om die te beantwoorden.
Grappig weetje trouwens, sommige van onze paarden worden helemaal niet graag op hun neus geaaid, dan draaien ze de hele tijd subtiel hun hoofd weg. We vragen steeds aan de mensen om de paarden niet aan hun hoofd, maar in de nek te aaien. Bij mij mogen ze zelfs niet eens aan het hoofd komen, geeft het paard zelf zijn hoofd, dan is dat wel prima voor mij. Ze vinden dit aangenamer. Als we zien dat een paard echt zijn dag niet heeft dan vragen we ook gewoon om het dier niet aan te raken. In de stad staan vinden ze eigenlijk prima. Zeker Rihanne kijkt altijd zo geïnteresseerd om zich heen, maar altijd die handen op hun neus, dat vinden ze maar niets.

In het nieuwstopic op VN eerder deze maand is te lezen dat de koetsen worden afgeschaft. Wat betekent dit voor de paarden en jou als koetsier?
Ja heel spijtig vind ik dit. Nu, er gaat nog over gesproken worden, dus we hopen ergens nog dat het niet definitief is. Wat het voor de paarden betekent, hangt van Luc af. De jongere paarden zullen dan verkocht moeten worden, want zonder dat inkomen kan Luc hen niet blijven onderhouden. In een artikel wordt gezegd dat hij ze dan maar zou laten slachten. Ik heb ondertussen met zijn vrouw gesproken en het gaat dus om de oudste drie paarden en hij zou bang zijn dat die in de handel terechtkomen. Het gaat hier natuurlijk om doodbrave, bombproof koetspaarden, dus ik snap ook wel dat hij niet wil dat ze in verkeerde handen terechtkomen. Voor zo'n oude paarden kan het ook wel zijn dat de slachtwaarde hoger ligt dan wat je er in de verkoop nog voor kan krijgen en hoe cru dat ook is, als plots je inkomen wordt afgenomen, is dat een overweging die je maakt, of je dat nu echt wilt of niet.
Afbeelding

Veel mensen roepen ook, breng ze naar een paardenasiel, maar heel veel van die centra zijn reeds volzet. Zolang Luc dit werk verder kon zetten, konden de koetspaarden bij hem op pensioen. Kijk maar naar Mambo, die staat nu al een jaar of 3 op pensioen bij Luc na zijn carrière bij de koetsen voor Gent. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik mijn bijbaan kwijt ben. Ik gebruikte dit nu als vangnet voor mijn vakantiedagen, aangezien ik zelf ook zelfstandige in hoofdberoep ben en dus niet betaald krijg op vakantiedagen. Hiermee betaal ik zelf een groot stuk van het onderhoud van mijn eigen paard mee en tijdens het bouwverlof zou het 3 weken zonder loon moeten opvangen, zodat ik toch mijn huur en eten kan blijven betalen. Of ik op zoek ga naar een andere bij-job weet ik nog niet meteen, het moet wat fysiek werk zijn, liefst in de buitenlucht, zodat ik geen 6/7 dagen binnen zit te werken en liefst ook wel iets dat ik graag doe, dat ik na 50u per week werken toch een beetje kan ontspannen in mijn vrije periodes.
Ik hoop in ieder geval enorm dat ze nog van gedachte veranderen en dat ik kan blijven werken vanuit "the best office in the world"!

Popstra

Re: Bokkers vertellen: Koetsiers in Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:57

Sneu eigenlijk dat alles maar voor je beslist word door mensen die er heel niet bij na denken hoe daarna verder met de paarden. Want zoek het maar lekker uit verder.....

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:03

Leuk geschreven! Ik verhuis eind juni naar Gent. Ik hoop nog koetsen te mogen zien!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:38

Leuk! Ik ben eind maart in Gent geweest en ik herken de tinker en het bonte paardje :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:44

emilyslaluna schreef:
Leuk geschreven! Ik verhuis eind juni naar Gent. Ik hoop nog koetsen te mogen zien!

Kom gerust eens langs deze zomer!! Altijd welkom :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:09

Mijn zoon woont in Gent en heb de paarden regelmatig gezien. Ze zien er goed uit en volgens mij is er niets mis met de paarden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:42

ja ik heb er naast gestaan,de paarden geaait het zag er prima in orde uit!