Bokkers vertellen: Letsdunit

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Bokkers vertellen: Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 07:10

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Foto's door Letsdunit

In maart 2019 vonden de Special Olympics plaats. Een bijzonder evenement voor sporters met een verstandelijke beperking. Bokker Letsdunit was er bij en vertelt in deze editie van 'Bokkers vertellen' hoe zij dit evenement heeft ervaren.

Je was aanwezig bij de Special Olympics in Abu Dhabi. Kun je uitleggen wat de Special Olympics eigenlijk zijn?
In 1962 nodigde Eunice Kennedy Shriver jonge mensen met een beperking uit in haar achtertuin om te komen sporten. Dit is uitgegroeid tot een prachtig wereldwijd evenement. De Special Olympics zijn de Olympische spelen voor mensen met een verstandelijke beperking. Van 14 t/m 21 maart 2019 werden deze Olympische spelen in Abu Dhabi gehouden. 190 landen deden mee, 64 sporters uit Nederland. Zes sporters hiervan waren ruiters.

Wat is het bijzondere aan dit evenement?
Het is een prachtig evenement waarin mensen met een beperking de kans krijgen uit te blinken in hun sport. Het bijzondere aan dit evenement is dat je niet per sé de beste moet zijn om mee te mogen doen en iedereen op die manier een kans krijgt. Ook krijgen alle sporters medische begeleiding, wat bijvoorbeeld heeft opgeleverd dat mensen die normaal geen toegang hebben tot de juiste medische begeleiding, dit wel kregen. Ik was diep ontroerd door bijvoorbeeld sporters die dankzij een hoortoestel nu voor het eerst konden horen.

Afbeelding

Hoe kom jij terecht bij dit evenement?
Via 1 van de ruiters, Stefan Tettelaar. Hij woont en werkt bij ons om de hoek bij zorgboerderij de Dijkgathoeve. Hij komt vaak op onze boerderij om hooi of stro voor de koeien te halen en zo zijn we bevriend geraakt. Hij rijdt met mijn paard Jitske en heeft inmiddels een sponsoring gekregen van Stichting Hart in Friesland voor menlessen. Ik kom regelmatig bij Manege Warnaar in Opmeer waar 4 van de ruiters rijden en begeleid worden.

Kun je een (kort) verslag geven van je tijd daar?
Toen mijn man en ik hoorde dat Stefan naar Abu Dhabi mocht hebben we meteen besloten om mee te gaan. Ik ben opgegroeid in Qatar en Oman dus ken de Arabische landen goed. Toen ik dit ter sprake bracht op de vereniging waar Stefan en ik lid zijn, besloten nog eens 7 van onze vrienden mee te gaan. Wat begon met plannen voor de vliegreis en 1 hotel werd een veel groter avontuur. Want als je er toch bent wil je graag zoveel mogelijk van een land zien, maar we mochten niet vergeten dat we ook nog voor de Special Olympics kwamen. Uiteindelijk kon mijn man helaas niet mee vanwege een klaplong.

De sporters waren al een week eerder naar Abu Dhabi gereisd om te wennen aan de temperaturen en kennis te maken met de paarden. Wij kwamen daar op woensdag aan en op donderdag meteen de openingsceremonie. Dit was erg indrukwekkend: straaljagers met kleuren vlogen door de lucht, muziek, shows, het was 1 groot feest.
Afbeelding

Het paardrijden was in een prachtig complex met airconditioning in de rijhallen. We zijn bij het kiezen van de paarden geweest. Aangezien veel van de ruiters minder balans hebben was het voor sommige paarden even moeilijk om te wennen. Gelukkig stonden er veel verschillende soorten paarden en kon er een juiste match gemaakt worden.

Er werden drie onderdelen verreden: dressuur, springen en English Working trials.
Het niveau van de ruiters varieert van onder begeleiding in stap een proefje doen tot een knappe B proef. Vooral de working trials was voor Stefan erg leuk omdat hij thuis ook ment en de minimarathons erg leuk vindt. Hij won hier dan ook goud.

Welk moment tijdens het evenement is jou het meeste bijgebleven?
We zijn een jaar bezig geweest met de voorbereidingen. Hoewel er een aantal grote sponsoren waren moest er evengoed door ons best wat geld opgehaald worden voor bijvoorbeeld rijkleding en extra rijlessen. Wat ik erg bijzonder vond was dat Harry's Horse de ruiters een cap sponsorde en veel andere bedrijven en mensen zo meeleefden.

Voor mij was de Opening Ceremonie het meest indrukwekkende. Een groot stadion, veel muziek, een gevoel van saamhorigheid, dat was erg emotioneel. Eindelijk waren we waar we al die tijd met zijn allen naartoe gewerkt hadden.

Hoe verliep het evenement voor jullie? Ben je nog ergens tegenaan gelopen wat minder soepel verliep?
Het was een prachtig maar groot evenement. Hierdoor moesten vooral de sporters vaak wachten en geduld hebben.

Afbeelding
Kun je meer vertellen over het Nederlandse team dat daar aanwezig was?
Het Nederlandse team bestond uit 6 ruiters: 4 ruiters van VPG Opmeer en 2 ruiters van een andere vereniging. Er waren 2 coaches mee.
Sabine Leek won 1 keer goud en 1 keer brons
Stefan Tettelaar won 1 keer goud, 1 keer zilver en 1 keer brons
Xander Jansen won 1 keer goud
Simon Vreeken won 1 keer brons
Remy Treffers won 1 keer goud
Stephana Kregting won 1 keer goud en 1 keer zilver
Remy Treffers zit ook op bokt onder de naam Nobelremy.

De paarden werden beschikbaar gesteld door de organisatie. Wat voor paarden waren dit? En hoe en wanneer konden de ruiters kennis maken met de paarden waar zij op reden?
In een prachtige accommodatie werd in twee ringen gereden. Tijdens het selecteren van de paarden viel al op dat sommige dieren erg gevoelig waren en moeite hadden met de manier van rijden van veel ruiters. Gelukkig liep er veel begeleiding in de bak en dankzij de kennis die er bij deze mensen was over de dieren kon er al snel een juiste match gemaakt worden.

Afbeelding

janouk
Blogger

Re: Bokkers vertellen: Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:26

Wat een prachtige belevenis. En mooie prestaties *\o/*

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:27

Wat een avontuur, ontzettend gaaf om mee te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:03

'Het niveau van de ruiters varieert van onder begeleiding in stap een proefje doen tot een knappe B proef.', pfoeh! Wat supergaaf dat zo'n wedstrijd gewoon kan :D Hoe moet het voor de deelnemers wel niet voelen... In het buitenland mogen starten op wedstrijd :D

Mooie prestaties van onze NL ploeg! En een erg leuk verslag erbij.

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:15

Zo mooi dat dit georganiseerd word, een heel avontuur en prachtige prestaties!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:10

Wat geweldig leuk zo’n evenement, en wat mooi ook dat er zoveel mensen
gesponsord hebben en meegewerkt. Voor deze groep sporters is dit natuurlijk
een prachtige wedstrijd en ook nog in het buitenland en de mogelijkheid om zich te presenteren.
Hele mooie prestaties neer gezet door deze sporters...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:32

Hee wat leuk!! Ik zou als ruiter ook trots zijn! En helemaal met zo’n fanclub!! Zijn er meer foto’s?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:47