Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight
Kuggur schreef:reina schreef:En ook een interessante vraag, is (kortdurende?) stress altijd slecht voor een paard?
Niet echt interessant.
Kortdurende stress is functioneel, en niet schadelijk.
Maeve schreef:Volgens mij kun je geen betrouwbare conclusies trekken als je zoveel variabelen tegelijkertijd aanpast. Huisvesting, groepssamenstelling, hoeveelheid beweging en soort beweging aanpassen, dan hoge stress meten, check. Maar dan is de individuele huisvesting niet vastgesteld als de oorzaak.
Maeve schreef:Volgens mij kun je geen betrouwbare conclusies trekken als je zoveel variabelen tegelijkertijd aanpast. Huisvesting, groepssamenstelling, hoeveelheid beweging en soort beweging aanpassen, dan hoge stress meten, check. Maar dan is de individuele huisvesting niet vastgesteld als de oorzaak.
Popstra schreef:Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Beetje van beiden, dus buiten en binnen gaat prima.
Ninx schreef:Het blijft toch ook een gekke handeling…. Een paard in een binnenruimte opsluiten die nauwelijks groter is dan het paard zelf.
We zijn zo gewend aan dat beeld dat we het niet vreemd meer vinden, maar het is hetzelfde als je hond 20 uur per dag (of langer) in zijn bench opsluiten.
Als paarden vrije uitloop hebben zie je dat ze altijd bezig zijn met hun omgeving en elkaar. In een stal kan een paard gewoon helemaal niets. Stress tast de weerstand/ gezondheid van paarden aan. Dit werkt voor mensen net zo.
De idiote hoeveelheid medicatie en supplementen gericht op de resultaten van die stress (maag/ darmen/ gedrag/ luchtwegen/ huid) toont toch aan dat we niet zo lekker bezig zijn….
DDDara schreef:Popstra schreef:Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Hoe trek jij de conclusie dat ze het fijn vinden..... Sommige weten niet beter maar dat zegt niet dat hun stress level niet minder hoog zou zijn als ze op een betere manier gehouden zouden worden.....
DDDara schreef:Popstra schreef:Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Hoe trek jij de conclusie dat ze het fijn vinden..... Sommige weten niet beter maar dat zegt niet dat hun stress level niet minder hoog zou zijn als ze op een betere manier gehouden zouden worden.....
Poekkie schreef:Als ik voor mezelf mag spreken in deze… mijn ervaring tot nu toe is dat zonder uitzondering de paarden die ‘nachts op stal gingen met individueel voer in de winter het zowel fysiek als mentaal beter deden dan de 24/7 buitengroep. Let wel… ik spreek hier nog steeds over minimaal 10u per dag buiten in groep.
Ik veronderstel dan dat algemeen hun stress ook lager is, wss door de individuele rust als er minder ligplekken zijn door nattigheid.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker