Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95
Citaat:Enkel ruinen en hengsten kwamen in aanmerking voor het werk in de mijnen.
Citaat:Een mooi verhaal is dat van mijnwerker Harry Lauder en zijn pony Catherine. Op een bepaald moment weigerde Catherine om nog een voet te verzetten. Wat later stortte de gang vlak voor Catherine in en bleek dat ze met haar koppigheid het leven van de mijnwerker had gered.
Lara schreef:Heel interessant en voor mij ook heel leuk getimed. Ik ben vorige week een lang weekend in Krakau geweest en heb daar ook de zoutmijnen bezocht. Ook hier waren paarden aan het werk toen deze mijn nog actief was, hier is het laatste paard in 2002 omhoog gegaan (de mijn werd 1997 stop gezet en is nu een museum).
dejoni schreef:Heel interessant stukje!
Kan iemand mij vertellen waarom er geen merries gebruikt werden in de mijnen?
Citaat:Mijnpaarden
Mijnpaarden hebben ondergronds dienst gedaan tot ca. 1930. Ook zij moesten door de schacht omlaag worden getransporteerd, daartoe was een speciaal “tuig” ontworpen, dat onder de liftkooi werd bevestigd. Mijnpaarden maakten dezelfde diensten als de mijnwerkers en brachten de tijd tussen hun diensten door in de daarvoor speciaal ingerichte “paardenstal”. Ze verbleven veelal de rest van hun leven ondergronds.
Ook werden zij na verloop van tijd blind wegens het werken in een (toen ter tijd) nagenoeg onverlichte omgeving. Mijnpaarden werden gebruikt voor het transport van kolenwagens en materialen. Streng voorschrift hierbij was, dat zij slechts 10 wagentjes met kolen in één keer mochten trekken. Er waren paarden bij die konden tellen (?). Wanneer zij bij het aantrekken meer dan 10 maal de ruk van de koppeling tussen de wagentjes voelden weigerden ze een poot te verzetten.
esje01 schreef:Ook de dartmoorpony werd voor het werk in de mijnen gebruikt.
Er waren toch ook veel ponies die altijd ondergrond bleven en nooit meer het daglicht zagen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers