[AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
barrymuis

Berichten: 916
Geregistreerd: 29-01-12
Woonplaats: oirsbeek (limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:12

Kelly_ann schreef:
Wow... indrukwekkend, beangstigend, imponerend...

Maar die 5e hindernis, die dubbele heg... dat gaat dat paard op de foto niet redden toch? Kan een paard op een heg nog extra afzetten? lijkt me niet stevig genoeg?


Dat idee heb ik ook als ik dat zo zie en ik kan me vergissen maar als je bij de kont / staart van het paard kijkt ligt daar volgens mij een fotograaf in / op de heg ??

Die hindernis op foto 3 vind ik toch wel bizar om zo dicht draad er bij te zetten.
Krijg er kippenvel van.

Verder draait mij bij alle hindernissen wel de maag om en vraag ik me af moet dat nou echt.
Maar dat zal ook wel zijn omdat ik natuurlijk niet gewend en getraind ben om zo'n hindernissen te rijden / springen en dat speelt volgens mij ook wel mee.
En paard en ruiter moet goed vertrouwen in elkaar hebben anders kom je nog niet over 50 cm heen.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:17

De meeste hindernissen snap ik nog wel maar kan iemand hindernis 5 voor mij uitleggen? Wat gebeurd daar?

De meest angstaanjagende hindernis die ik ooit heb gezien was iemand die met zijn (of haar) paard over een auto heen sprong. Je zou maar verkeerd terecht komen :x

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:28

Hindernis 5 snap ik ook echt niet. Dat gaat het paard toch nooit halen?

En die man die even uitlegt hoe je van die muur afspringt. 'Zorg dat je paard ontspannen is' dat lukt vast met een afgrond van 3 meter voor je :')

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:29

Maar waarom zou je in hemelsnaam je paard een afgrond van 3 meter in willen laten springen. Ik snap daar niets van.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:35

Doodeng, dit is echt niet aan mij besteed %)

Laatste foto is wel erg leuk :D

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:38

Pfff... Wat moet je lef hebben om deze hindernissen te nemen. Zou echt niets voor mij zijn zulke hoge hindernissen. Binnenkort heb ik zelf een onderlinge wedstrijd springen. Voor mij is dit al spannend, ook is de hoogte niet heel spannend. Ik heb er wel zin in!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:46

Whaha, die laatste! Daar heb ik (helaas) zelf ook ervaring mee. Angstaanjagend. De overige hindernissen lijken mij een makkie.

Niet echt, wat een vreselijke dingen staan daar tussen. Nooit zou ik dat zelf durven en in veel gevallen zou ik mijn paard het niet aan willen doen. Die hindernissen in de rensport vind ik niks.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:49

Ir111 schreef:
Maar waarom zou je in hemelsnaam je paard een afgrond van 3 meter in willen laten springen. Ik snap daar niets van.


De bedoeling is ook niet dat ze springen, maar dat ze zich laten zakken. Iets wat een paard van nature prima ontspannen zou moeten kunnen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:53

En dan vragen wij ons af waarom er zoveel paarden verongelukken? Raar hoor?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:04

Ik denk dat er zo en passant meer losgebroken paarden omkomen door een aanrijding met een auto dan door het springen van dit soort hindernissen....

Terug naar de natuur zou ik zeggen dat er best wat paarden rare sprongen zouden maken om te ontkomen aan een roofdier :+

Dat wij dat dan zonodig al mens zijnde ook willen voor ons plezier is discutabel, maar alles heeft zo zijn perspectief....

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:22

Volgens mij zijn veel van deze hindernissen gebaseerd op de training die oorlogspaarden wel kregen. Komt de naam Military daar niet weg?

Van de week zag ik een heel passende foto op Facebook: https://www.facebook.com/Barnmice
Citaat:
Every officer of the Italian Cavalry School in Pinerolo was required to go down "the descent of Mombrone" before they left the school. The 20-foot drop from the window of a ruined castle about three miles from Pinerolo was considered a test of nerve.


Afbeelding

BlondjX

Berichten: 69
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:24

die laatste is echt leuk haha
De rest vind ik inderdaad ook echt gevaarlijk hoog. Ik zou het zelf niet durven en mn paard dit ook echt niet aan doen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:28

_Snow_White schreef:
Ir111 schreef:
Maar waarom zou je in hemelsnaam je paard een afgrond van 3 meter in willen laten springen. Ik snap daar niets van.


De bedoeling is ook niet dat ze springen, maar dat ze zich laten zakken. Iets wat een paard van nature prima ontspannen zou moeten kunnen.



uiteraard zonder stoorzender op hun rug...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:29

Leuk overzichtje!
Denk alleen dat er over het algemeen geen Nederlandse/Vlaamse bokkers zijn die een van deze hindernissen heeft gesprongen, gelukkig maar (okee misschien die laatste :+ ), en ik denk ook niet dat je zo'n vergelijkbare sprong hier ergens vind (Correct me if i'm wrong).
Een normaal boomstammetje is hier gewoon nog leuk om te springen :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:31

Jannepauli schreef:
Krijgen we er ook een lijstje bij van verongelukte paarden?



tja...ik ken inderdaad heel wat foto's met dezelfde hindernissen maar waar de voorbenen na landing ietwat eigenaardig staan.
Vreemd topic ook.Gelukkig zijn er op Bokt nog wel wat paardenliefhebbers aan de reacties te zien :)

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:50

Nee, ik vind het echt niet kunnen. Dat je zo'n paard hebt, die voor jou al een hindernis springt, zonder te weten of te zien wat er aan de andere kant zit, maar om dan de grond achter de hindernis twee meter lager te maken dan aan de ínsprong' kant, ik kan daar met mijn hoofd niet bij. Natuurlijk moeten die paarden een 'go' hebben... Net zoals dat er ook mensen zijn die met een stuk tentzeil door een kleine opening in een berg willen vliegen/glijden, maar die mensen kiezen er tenminste voor met hun eigen (al dan niet aanwezige) hersenen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:02

Ik vraag me wel af hoe die paarden weten hoe ze een heg met greppel moeten springen?
Het paard is er niet op berekend dat er nog een greppel achter ligt lijkt mij. Kan de ruiter dan bepalen hoe breed het paard springt?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:06

10 lukt wel maar die hindernis erachter wordt een probleem. Die triple uit Athene lijkt me ook machtig gaaf maar moet dan wel op een goede bodem staan. Als de rest van het parcours niet hoeft en er een balk ligt voor een zekere afstand lukt dat ook prima om daar foutloos over te komen.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:09

Ik denk dat er even wat relativeringsvermogen in dit topic nodig is, ja dit zijn enorme hindernissen, maar spreken over paarden eroverheen jagen en dat losse balken beter zijn is niet geheel correct. Het nadeel van losse balken is dat ze tussen de benen van het paard kunnen komen, wat gevaarlijker kan zijn dan een vaste hindernis waar een paard op kan afzetten. Verder is het niet zo dat dit alleen een kick is voor de ruiter. Paarden die dit soort wedstrijden lopen krijgen een kick uit wat ze doen. Verder zijn heggen zo gemaakt dat paarden er niet helemaal over moeten, maar er doorheen springen. Deze paarden leven voor deze sport en staan te stuiteren om te mogen starten. Dit zijn zeker geen makkelijke hindernissen, maar het is niet zo dat paarden de dood in gejaagd worden, niet in de hunt, niet in de cross, niet bij het springen en niet in het racen. Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is voor paard en ruiter. Elke sprong is gevaarlijk, maar het hangt af van de training van paard en ruiter hoe gevaarlijk is sprong in werkelijkheid is.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:14

Jannepauli schreef:
Krijgen we er ook een lijstje bij van verongelukte paarden?



Idd! Dit is romantiseren van iets dat tegen mishandeling aanleunt -O-

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:20

Ik heb ooit één blauwe maandag bij een military ruiter gereden en heb een dergelijk soort hindernissen op zijn oefenterrein zien staan.
( groom- paarden in en uit lopen )
Ja, de paarden worden er op gefokt en getraind.........maar dit soort hindernissen zijn in mijn ogen moordenaars.
Hier trek ik héél duidelijk mijn!! grens

Dit is bijna "zelfmoord "alleen krijgt het paard geen keuze.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:23

Mag k vragen wat mensen met 'dit soort hinernissen' bedoelen, want er zit nog al wat variatie in. Van een wal in een derby tot een sprong van de OS.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:24

Dribbel schreef:
Mag k vragen wat mensen met 'dit soort hinernissen' bedoelen, want er zit nog al wat variatie in. Van een wal in een derby tot een sprong van de OS.

Hindernissen die tot de categorie "zeer gevaarlijk" worden benoemd misschien?

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:28

Tja, wat is zeer gevaarlijk. Dat hangt maar af wie je het vraagt, wat voor een hindernis het is, hoe goed het paard is, hoe goed de ruiter is en hoe goed de combinatie is. Verder hangt het af van waar in het pacours het zit, hoe je aan komt rijden etc. Wil daarmee niet zeggen dat ze niet gevaarlijk zijn, maar wel dat het handig is om eens goed naar elke sprong te kijken. Een wal als die in de Hickstead Derby is zeer gebruikelijk bij zulke wedstrijden en relatief gemakkelijk te nemen als paard en ruiter goed getraint zijn en weten wat ze doen.

Angstaanjagend is trouwens niet hetzelfde als gevaarlijk. Natuulijk voelt de ruiter angst boven aan de wal als je vanaf daar naar beneden kijkt. Dat is menselijk, maar dat wil niet zeggen dat het mis gaat als het paard zijn voorbenen over de rand laat glijden.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: [AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:33

Ik vind ze afschuwelijk!

Die laatste foto is wel erg leuk hahaha.