Van 'projectje' naar soulmate

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Van 'projectje' naar soulmate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:54

Het leek me leuk om nou eens een topic te maken van mijn Gin door het jaar 2014 heen, niet alleen omdat het zo leuk is om te zien hoeveel hij is veranderd, ook als een soort van 'verwerking' van ons heftige maar oh zo groeiende jaar :j

Gin heet eigenlijk Gregor op papier. Ik heb hem als 10/11 maanden oud veulen gekocht, hij is een afstamming Wilson x Sirius en hij is opgegroeid in de opfok. Ik wijd hier verder liever geen lang verhaal meer aan, al met al is hij als 2,5 jarige hengst door ons weer opgehaald met als doel de hengstenkeuring 2013. Al snel werd duidelijk dat hij nogal wat 'issues' had opgelopen in zijn tijd in de opfok. We zijn helemaal bij af begonnen eenmaal thuis, en zo zijn we 'onze' reis van 2014 begonnen :

1.
Afbeelding
Een paar dagen thuis bij ons. Ik weet nog dat ik op een van de hooibalen ben gaan zitten, ontzettend moedeloos want ik had nergens meer zicht op. Alle stress om hem maar uit de opfok te krijgen, de stress van hem klaar krijgen op tijd voor de Attest keuring, hoe ging ik dat allemaal in vredesnaam bolwerken allemaal. Iedereen had zijn eigen mening over wat te doen met hem, de een zei direct verkopen, de ander zei laat hem klaarmaken voor de keuring, en weer een ander zei dat hij beter de hamburgers in kon.

In eerste instantie was het voor mij duidelijk : Dit was niet voor mij bestemd, dan moet hij maar weg, nu ik nog 'niets' met hem heb opgebouwd. Dit liep echter anders nadat ik deze foto had geschoten en hem op de computer terugzag :

2.
Afbeelding
Ik kan nog steeds niet zeggen wat het precies was, maar op dat moment besloot ik dat ik hiervoor wilde gaan, en in goed overleg met vriendlief (die me ik denk wel 100 keer voor gek heeft verklaard :+ ;) maar me wel altijd heeft ondersteund) heb ik de hulp van iemand ingeschakeld die hem wel keuringsklaar wilde maken en zijn issues wilde beoordelen.

Hij kon best lekker lopen :
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MMWPIGGM.jpg

We hebben hem weggebracht en op 12 februari 2014 moest hij dan voor de Attest.
3.
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BR8GNQDS.jpg

Achteraf gezien is het gewoon veel te vroeg geweest voor hem, en het was de verkeerde keus om hem voor te stellen op dat moment. Hij was niet doorverwezen, en 2 dagen later stond hij weer bij ons op stal. Op het moment zelf was ik zo gefocussed op het voorstellen van hem, want dat was wat er van mij 'verwacht' werd , en wat normaal was.

En toen ? Ik weet nu dat ik vanaf dat moment echt mijn eigen 'gevoel' ben gaan volgen aangaande hem. En mijn gevoel zei : Zolang hanteerbaar gewoon hengst laten en er zelf mee bezig gaan.

4.
Afbeelding
We gingen verder met 'spelenderwijs' aan het werk gaan een paar keer in de week. Ik merkte dat hij zich meer op zijn gemak ging voelen op stal, het is echt een paard dat tijd nodig heeft om te wennen in een nieuwe omgeving en zich in eerste instantie afsluit in zijn eigen 'bubble' :) Ik ben zelf qua persoon precies zo, misschien dat we daarom elkaar vonden op dat moment ?

5.
Afbeelding
Ook in de wei waren geregeld lekker 'ontspannen' aan het klieren samen.

6.
Afbeelding
10 mei 2014 heeft hij zijn IHW approval mogen ontvangen. De keuringcommissie is bij ons thuis geweest en het is voor ons een van de topmomenten geweest van het jaar. Niet perse omdat hij zijn 'goedkeuring' kreeg daar, maar omdat het voor het eerst was dat een buitenstaander tegen me zei : '' Cheyenne, dit paard ken je over een paar jaar niet terug, niet opgeven, blijf in hem geloven. Hij heeft een verschrikkelijk mooi karakter, en de 'issues' zijn dingen waar je nog wel wat mee kunt. Blijf naar je paard kijken, maak je eigen pad met hem en ga er voor. ''

Ik heb even goed een potje staan huilen bij de beste kerel. De 6 maanden ervoor waren zoveel geweest, zo'n achtbaan van emoties en stress en onmacht, en om dan zoiets te mogen horen van iemand die jou en je paard niet kennen, dat was een enorm bijzonder moment voor mij.

7.
Afbeelding
Gin ontwikkelde zich steeds beter gedurende de zomer

8.
Afbeelding
Langzaam aan het voorbereiden op het zadelmak maken. Al met al is hij echt enorm fijn in het werk en 'cool in de kop' :j Hij doet het allemaal wel even, ook al vind hij sommige dingen stiekem best wel erg spannend ;)

9.
Afbeelding
Inmiddels onder behandeling van zijn fysio, die me echt goed heeft weten te begeleiden aangaande hem. Oktober 2014, we zijn lekker een paar keer in de week bezig met longeren en leren ontspannen.

10.
Afbeelding
En dan December , de maand waarin we lekker even beiden een pauze hebben gehad wegens omstandigheden van mijn kant.

11.
Afbeelding
Mijn 'Guppekop' <3

12.
Afbeelding
Lekker spelen in de bak :') Dat pretbekkie van hem zegt het ook allemaal :+

13.
Afbeelding
Gisteren tijdens ons longeren <3 <3 Hij krijgt een MSFC Professional aangemeten die we over een week kunnen ophalen, en dan gaat hij toch echt richting het echte beleren. Waar 2014 een jaar van band opbouwen was voor ons, gaat 2015 een jaar zijn van gedeeltelijk mijn 'ventje' loslaten. Als alles goed gaat en hij klikt met de ruiter die we op het oog hebben, dan zal hij daar namelijk langdurig in training komen. Ik hoop het, hij heeft zoveel plezier in het werk en ik weet zeker dat ik ontzettend trots op hem ga worden, nog meer dan ik al ben <3

14.
Afbeelding
Een spontane foto waarvan ik niet eens wist dat hij geschoten werd door mijn broertje. En waar ik zelf absoluut niet van de foto's van mezelf ben, wilde ik deze toch plaatsen omdat het ons precies omschrijft ! We hebben zoveel geleerd samen, zoveel vertrouwen samen opgebouwd, ik had het allemaal nooit durven hopen toen ik hieraan begon. Hij heeft me zoveel gegeven, zoveel laten zien, en mezelf me zo laten ontwikkelen dit jaar <3

15.
Afbeelding
En zijn mooie koppie.

Al met al had ik (en zoveel met mij) van tevoren dit nooit kunnen bedenken toen we hem kochten in 2012 :) Toch zou ik het zo weer over doen, Gin is speciaal voor me geworden, we zijn door zoveel diepe dalen gegaan, en we hebben zulke mooie hoogtepunten nu al mogen bereiken, ik kijk uit naar de komende jaren van ontwikkeling van ons beiden <3

Een ontzettend fijn nieuwjaar toegewenst iedereen en al het beste voor 2015 *\o/* *\o/* Dank jullie voor het lezen van ons verhaal !

Sjira

Re: Van 'projectje' naar soulmate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:58

Wat een transformatie! Echt een gaaf beest <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:00

Wat een geweldig jaar en wat een prachtig paard! <3

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:01

Mooi overzicht, geweldige transformatie van een prachtig paard :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:05

Follow your dream Chey, go for it! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:12

Wat een aansprekend dier!! Hij had gewoon wat langer nodig om tot bloei te komen :j Niks mis mee :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:15

De knapperd <3

Blijven geloven chey :)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:24

Sjira : Ontzettend bedankt !!! :D

Deetjeeuh : Het was zeker een geweldig jaar, onwijs bedankt voor je compliment

Aililll Dank je wel :o

Linky dat ga ik zeker doen, dromen genoeg over wat dat betreft :+ Dank je voor al je enthousiaste reacties en mooie toevoegingen, wordt enorm gewaardeerd hier :j

Chocobroodje : Hij had zeker langer nodig, en nu hem die tijd gewoon wordt gegeven ontwikkeld hij zich prima. Aan het begin heb ik gewoon de grote fout gemaakt me teveel te focussen op het 'hedendaagse' normale, op 2,5 voor de hengstenkeuring doen, enz enz, zonder naar hem te kijken als individueel paard. Het ene paard is nou eenmaal eerder in 'bloei' als de ander, en daar waar het lichamelijke bij wijze van spreken te forceren is , moet een paard er 'mentaal' ook klaar voor zijn. Ik heb gelukkig verder leren kijken dan enkel de hengstenkeuring, hij is me nu nog wel veel meer waard <3

_PSM_ Ook jij super bedankt voor al je leuke berichtjes en ook je ondersteuning :j _/-\o_ Doet echt goed !

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:27

Die is gaaf geworden zeg! Die hals ook, wat een verschil! Heel veel succes en plezier met hem dit jaar en natuurlijk komende jaren :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:35

Dat is nou goed opdrogen <3

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:36

Hij is echt prachtig geworden!!!! Mag je zeker trots op zijn!!! Ik hoop aan het eind van dit jaar de rijfoto's tegen te komen!!!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:40

NatalieLot schreef:
Hij is echt prachtig geworden!!!! Mag je zeker trots op zijn!!! Ik hoop aan het eind van dit jaar de rijfoto's tegen te komen!!!

Nou die ga ik zeker laten zien natuurlijk !! Dank je wel :D

Martine hij mag niet helemaal opdrogen hoor, wordt hij zo gerimpeld van :+ ;) Dank je :D !!!

_Clau_1991 : Dank je wel , we gaan ons best doen in ieder geval :j

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:42

Wat een kanjer! :wow:

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:23

Hij is mooi geworden Chey! Ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen in de sport straks!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:20

Leuk overzichtje zo, van schraal ventje naar een prachtige hengst, super gaaf hoe hij er nu bij staat, ben echt heel erg benieuwd hoe hij het gaat doen straks :)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:23

Dank je IngeCharlie :o

Daar zijn wij zelf ook enorm benieuwd naar Spaikey :j :+ Al is het voor mij in eerste instantie al 'spannend' genoeg dat hij beleerd wordt straks, je werkt er toch een jaar naar toe en dan geef je het uit handen en duimen maar dat hij op een ander stekje ook kan aarden :j Maar dat komt vast goed, ik maak me er niet zo druk om

Super bedankt Tancreda :o :o

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:22

Leuk topic! Super dat je in hem bent blijven geloven en hem een kans gegeven hebt! Mooi paard is hij inmiddels aan het worden, ben heel benieuwd hoe hij het onder het zadel gaat doen :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:39

En de geweldige Gin staat in uitgelicht :-) :-) Zeer verdiend, niet alleen omdat hij zo gaaf is, maar ook vanwege jouw vertrouwen, aanpak en alles wat je voor en met hem doet. Jij ziet hem als paard en niet als product en ik denk dat hij daar veel geluk mee heeft gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:49

Prachtig "projectje" heb je daar! _/-\o_ Top dat je hem de kans hebt gegeven bij jou uit te groeien tot hwat hij nu is, en dat je vooral ook in jezelf bent gaan geloven dat je dit kon. Ik wens jullie ontzettend veel plezier met elkaar.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 03:46

Olympia96 schreef:
En de geweldige Gin staat in uitgelicht :-) :-) Zeer verdiend, niet alleen omdat hij zo gaaf is, maar ook vanwege jouw vertrouwen, aanpak en alles wat je voor en met hem doet. Jij ziet hem als paard en niet als product en ik denk dat hij daar veel geluk mee heeft gehad!

*slik :+: ! Dank je wel voor je mooie woorden, ze hebben me even wat tranen bezorgd, omdat het ook precies is hoe ik hem zie : 'mijn' peerd, hengst of niet, en ik zal daar ook altijd naar blijven streven :j

Wat gaaf dat hij in uitgelicht staat *\%/* Iedereen super bedankt voor de complimenten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:18

Knap dier is het geworden. Al was hij al knap hij is nu nog mooier.
Fijn dat je zo van hem geniet en je eigen pad bent gaan volgen. Al is dat niet altijd even gemakkelijk met zoveel mensen die de grote kudde volgen van snel, sneller naar snelst. (Diegenen die de geldstroom volgen).
Respect dat je naar het paard bent gaan kijken en je hart nu laat spreken.
Hou vol er zijn er genoeg die net als jij denken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:27

Prachtig dier! :D Knap dat je toch volgehouden hebt wanneer het moeilijker ging!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:26

OsMo schreef:
Knap dier is het geworden. Al was hij al knap hij is nu nog mooier.
Fijn dat je zo van hem geniet en je eigen pad bent gaan volgen. Al is dat niet altijd even gemakkelijk met zoveel mensen die de grote kudde volgen van snel, sneller naar snelst. (Diegenen die de geldstroom volgen).
Respect dat je naar het paard bent gaan kijken en je hart nu laat spreken.
Hou vol er zijn er genoeg die net als jij denken.

Het is absoluut niet makkelijk met al die meningen en vooral ook 'veroordelingen' eigenlijk :n Als 'groen' persoon in het hele hengstengebeuren , en dat is de hengstenkeuring en dergelijke, heb ik me heel wat momenten redelijk verloren gevoeld in alles. De geldstroom volgen heb ik altijd naar gestreefd om niet te volgen, met Gin heb ik in eerste instantie die 'fout' wel gemaakt, door hem gewoon voor te laten stellen terwijl hij er duidelijk nog niet klaar voor was lichamelijk gezien. Op het moment zelf was het ontzettend balen natuurlijk, je steekt er namelijk echt een bult geld in :+ Maar goed, het is gewoon een super leerproces geweest voor mij aangaande dat hele gebeuren, een mooie ervaring die we mee gaan nemen naar een hopelijk volgende keer :j

En dank je wel :j We gaan zeker volhouden , en we zien wel wat de toekomst ons brengt !

Eline91 : Dank je wel <3

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:41

Heel goed dat je je eigen gevoel bent gaan volgen! Jouw peerd, jouw pad en wat andere daar van zeggen...

Wees er maar zuinig op, knap is hij zeker!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:47

hij heeft echt iets....een knap stukje werk met een prachtig paard!