In januari genoten we van ritten in de Loonse en Drunense duinen.
Met regelmaat gingen we de duinen verkennen, Wedge vind dit fantastisch mooi!

Springen is een favoriete bezigheid van Wedge, echter ben ik daarin echt een watje, dus af en toe mocht meneer een keertje vrijspringen!

In April mochten de paarden weer lekker de hele dag de wei op!
Dit was echter ook het begin van de ellende, hij heeft destijds vaak met gaskoliek gestaan, de meeste keren brachten we het er gelukkig goed vanaf, met wat laten lopen, in de stapmolen of aan de longe.
Echter heb ik ook 3 weken op rij de dierenarts mogen laten komen, omdat de koliek te heftig was.
Wedge is aan de probiotica gegaan, en zijn weide gang werd aangepast. Gelukkig is het daarna een stuk beter gegaan!

Ook in mei stonden er lekkere buiten ritten op de planning, dit vaak in gezelschap met 2 clubgenoten.
We konden heerlijk uren door de Loonse en Drunense duinen dwalen met onze F16, Stef stuntpiloot en Thunderbird.

Ook pauze's worden natuurlijk niet vergeten met de buitenritten!
Voor Wedge de eerste keer zo in een stand, maar hij was super braaf!

En met het warme weer, moet er natuurlijk ook gezwommen worden met de paarden!

In Juli hebben we een studio shoot gehad.
Het ging toen alweer wat minder met Wedge, hij werd schraal, en wou niet echt aan komen.

Een sprong naar September, omdat het zo dicht bij was, en ik al een paar keer gegroomd had bij een vriendin op een endurance wedstrijd, besloten om de KK te rijden bij de endurance wedstrijd in de loonse en drunense duinen.
We hebben een super mooie rit gereden, en Wedge heeft het super gedaan!
Bij de nakeuring kwam er echter een hartruis naar voren, mocht ik nog een keer endurance willen starten moest ik een sportbrief gaan halen, dus een hart onderzoek laten doen.

Een paar weken naar de endurance wedstrijd was onze dierenarts op stal, dus deze gevraagd eens naar het hart van Wedge te luisteren, en te vragen over zijn mening waarom hij nog steeds zo schraal bleef. Energie genoeg, en wil om te werken ook, maar hij werd maar niet dikker, en zijn luchtzuigen nam dramatisch toe.
Op advies van de dierenarts zijn we naar Utrecht gegaan, in eerste instantie voor zijn hart, en als dat allemaal goed zou zijn, zouden we verder gaan kijken waarom hij zo schraal bleef.
Oktober stond dan ook in het teken van de faculteit Utrecht.
Waar we vrijdags heen zijn gegaan voor een hart echo.
Eerst waren er wat reguliere onderzoeken.

Hier staat hij aangesloten op de ECG, en was het wachten op de echo.

De uitslag was gelukkig positief! Geen ernstige hartproblemen!
Maar toen moesten we verder gaan denken.
Wedge mocht een weekend op Utrecht logeren, waar we hem uiteraard iedere dag op gingen zoeken.
En zeg nou zelf, hooi eten vanaf de buitenkant is natuurlijk veel lekkerder!

Zondag op maandag nacht moest hij nuchter blijven. Want maandag zouden ze een maagscopie doen.
Waar ik verwacht had dat hij wel maagzweren zou hebben, was dit (gelukkig!) niet zo.
Omdat we het verder niet echt wisten, hebben ze wat biopten uit de darm gehaald, we zaten nu immers met de scoop erin.
Het zou een week kunnen duren voor we de uitslag zouden hebben, dus heb ik hem die dag nog naar huis gehaald.
Na een aantal dagen kreeg ik al een telefoontje van de dierenarts, ze hebben ontstekingen gevonden in de de darmen.
Door de ontstekingen werkten de darmen niet zoals het hoorde, en zou dit ook de oorzaak kunnen zijn waarom hij zo schraal bleef.
Inmiddels zijn we 2 maanden verder, en gaat het stukken beter met hem!
Hij loopt in de springles, is vorige week geschoren, en ziet er nu top uit! Hij zou zelfs niet dikker mogen worden.

Het was voor ons een veelbewogen jaar. De wedstrijden hebben op een extreem laag pitje gestaan.
Mijn spaarpot is een heel eind leeg, na alle dierenarts bezoeken voor de kolieken, en Wedge zijn logeerpartijtje op Utrecht. 2014 was echt niet ons jaar.
Nu maar hopen, dat 2015 wel ons jaar gaat worden!
Wedge is sinds kort, samen met een stalgenootje van mij, aan zijn spring carrière begonnen.
Dit doet hij goed, en hij vind het ook super leuk! En ook ik geniet er van om ze samen bezig te zien!
Zelf zijn we het rijden ook weer aan het oppakken, en gaan we kijken of we in 2015 weer een paar wedstrijden mee kunnen gaan pikken.