Ons 2013 eindigde uiteindelijk met een terugblik die vooral de laatste paar maanden niet heel positief is geweest. Pino en ik maakten vooral lekker buitenritten maar door zijn gebrek aan vertrouwen begon hij te staken onderweg. Ik als manegeruiter kon dat niet goed oplossen waardoor we uiteindelijk samen in de sloot belandden.
Ja, en wat doe je dan? Ik stopte met rijden, had hier op bokt al eens wat voorbij zien komen over vrijheidsdressuur dus ik ging daar maar eens mee aan de slag.
Na een aantal weken groeide mijn vertrouwen in Pino weer en dus begon het rijden ook weer te kriebelen. Maar ja, ik had geen zin om weer in de sloot te belanden dus er moest een andere oplossing komen.
Die oplossing kwam in de vorm van Jolien, zij heeft mij weer leren ademhalen tijdens buitenrit en vanaf dat moment ging alles weer een stuk beter! Jolien, ik ben je nog altijd dankbaar voor je hulp!
1 januari 2014, het nieuwe jaar. Toen nog niet wetende dat dit uiteindelijk ons jaar zou worden. Man, wat ben ik trots als ik terug kijk naar wat we samen hebben bereikt. Op mezelf, en vooral op Pino!
2014 is het jaar waarin wij weer vertrouwen kregen, waarin we een team werden, een combinatie zoals ze dat zo mooi zeggen. Waarin wij elkaar beter zijn leren kennen, elkaar zijn gaan begrijpen en vooral het jaar waarin ik Pino heb leren lezen. Die pony waarvan ik wel eens gezegd heb dat hij op de eeuwige groene weides beter af was dan bij mij. Die toch een plekje in mijn hart heeft weten te veroveren en waarmee ik mij geen leven zonder hem meer kan voorstellen!
Voor de mensen die hem nog niet kennen, Pino is een 16 jarige NRPS pony van 1.47.
Zijn ruiter : Ik

Januari
De eerste maand van een nieuw begin. Buitenritjes uitbreiden naar langere stukjes en de eerste galopjes alleen zijn weer een feit! Ik was ook nog actief bezig met vrijheidsdressuur en zo hadden wij eind deze maand onze eerst clinic. Voor het eerst met de trailer weg, ik scheet zeven kleuren en Pino duidelijk ook.

En nee, hij vind trailerrijden niet leuk! Nog steeds niet!
Foto van de clinic, uiteindelijk op het blok gekregen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QAPCFRSS-D.jpg
Feburai, Maart,
Twee rustige maanden, rijden nog lekker buiten en de langer ritjes zijn ook weer steeds vaker een succes! Verder zijn we druk geweest met organiseren van onze bruiloft in Juni. Geen foto's van deze maanden dus. Hij kreeg wel een nieuwe deken

http://www.mijnalbum.nl/Foto-J3BALPBP-D.jpg
April
Een buitenrit naar het bos was een feit! Een hele overwinning aangezien je dan langs een weg moet met heul veul enge dingen

En een springlesje op de manege kon ook niet ontbreken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KRH86OYN-D.jpg
Mei
Ja! Onze eerste Enjoy the Ride. Wat was dat leuk zeg! Heerlijk gereden met Lianne (dott hier op bokt) en wat was hij braaf! Ondanks dat Zac hele rodeo sessies hield liep hij onverstoorbaar door. Was was ik blij !

Na afloop kon je nog een crosslesje volgen. Wonder boven wonder ging hij door de waterbak. Mijn kleine ontdeugende watermiep! De hindernissen nam hij allemaal braaf!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UN44Y7H-D.jpg
17 mei stond mijn vrijgezellenfeest gepland. Wat heb ik een leuke dag gehad! Pino mocht uiteraard ook aanwezig zijn bij deze dag en moest leuk op de foto. Blijkbaar hadden wij nog een verschil in mening over wat "leuk" was want hij was absoluut niet te porren

Mijn vriendinnen zongen het liedje "er staat een paard in de gang". Nou, als je graag een paard in de gang wil hier heb je hem

Juni
Toen stond juni op het programma. De maand van onze bruiloft! Man, wat was ik zenuwachtig. Mijn ouders hadden een weekje een huisje gehuurd in de buurt en die moesten natuurlijk een keer mee. Ook omdat mijn moeder in een scootmobiel rijd en Pino daar de laatste keer nogal van door het lint ging. Ik had mijn moeder dus mooi omgedoopt tot onvrijwillige schriktrainster.

20 Juni stond op de stoep. Onze dag die we nooit zouden vergeten. Woensdag en donderdag kwam het met bakken uit de hemel. De grote dag was het prachtig weer! 18 graden met af en toe een zonnetje. Man, wat had ik het koud

We hebben een geweldige dag gehad en natuurlijk was Pino ook van de partij.
Zo charmant zoals hij kon zijn
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKNVUJSM-D.jpg
Zo knap dat als hij was

Meer foto's kun je vinden in mij bruiloft topic

[ITP] Ik trouw met een paard!
Ook hadden we deze maand onze eerste fotomeeting. En gelijk zelf georganiseerd

Ik heb een geweldige dag gehad en er zijn ontzettend mooie foto's gemaakt. Nogmaals alle fotografen bedankt! Foto's vind je hier, [ITP] Bosknol Pino in the picture
Juli, Augustus
De zomer maanden, lekker op vakantie geweest naar Frankrijk. Kon Pino mooi zijn manen afschuren.

Halve manenkam eraf, kon wel janken. Maargoed, verder wel heerlijke ritjes gemaakt en zelfs een keer naar de Holterberg geweest. Helemaal alleen en wat een uitzicht!

Sepetember
Drukke maand op paardengebied. Eind van de maand zou Dag van het Paard in Buurse zijn en ik had me opgegeven. Onze eerste "wedstrijd". Bloed nerveus natuurlijk

Natuurlijk moet je je dan voorbereiden dus zo ontstond het idee om nog maar eens een crosslesje te nemen. Nou, nou, wat een les. Ik was bloed nerveus en voor beginners waren de hindernissen best hoog! Natuurlijk reageert Pino op mij dus ik moest alle zeilen bijzetten om er op te blijven zitten. Ik gaf hem geen leiding omdat ik het spannend vond dus of hij weigerde of hij twijfelde, kwam terug in tempo en sprong toch. Maar dan wel als een hert.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HUZM3JLL-D.jpg
Met vol goede moed naar Buurse

Toen het springen, nou daar kwam ik voor. En ik kan je vertellen, mijn optreden wat kort maar krachtig.

Toen de cross nog. Zou ik starten of kies ik eieren voor mij geld en ga naar huis. Met de crossles in mijn achterhoofd verwachtte ik eigenlijk niks. Uiteindelijk toch maar gestart. Inrijden ging al iets beter en heb ook niet teveel gevraagd. Als hij niet wou zouden we er een buitenritje van maken en lieten we de hindernissen links liggen. Eerste vier hindernissen gingen wat moeizaam. Kwam ook weer mede door de drukte eromheen. Na de vierde hindernis waren we bij de drukte weg en toen had hij zichzelf weer gevonden. Wou alleen maar harder

Hij heeft alle hindernissen uiteindelijk foutloos gesprongen. Alleen jammer dat je je paard niet mag verlaten onderweg.

Ik was wel super tevreden en ik heb de dag positief af gesloten. Wat was ik trots op Pino!

Ergens deze maand ook nog een super gezellige fotomeeting gehad en ook weer erg blij met de resultaten! Thanks ladies !!

Oktober
Begin deze maand weer een gezellige Enjoy the Ride gehad. Was een beetje nat weer maar wel een mooie rit gehad.
Eind deze maand stond de cross in holten gepland. Lekker zonder al te veel wedstrijddruk rond crossen op je pony. Kon ik mooi gelijk oefenen met parcourtjes op vreemd terrein. Aangezien Lianne nogal twijfelde na haar ervaring op Buurse had ik voorgesteld dat ze wel achter mij aan mocht tuffen. Gingen we gezellig samen de cross rijden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Ik lag er weer bijna af maar kon mezelf nog net terug hijsen in het zadel. Kun je ook zien op het filmpje.
http://youtu.be/twntTVK2DXk
Daar gingen we !

Pino deed de cross super! Lekker op ons eigen tempo gereden want ja, we reden toch niet voor de prijzen. Parcour ging super! Foutloos rond gekomen al vond ik mezelf iets te gejaagd rijden.
Pino naar huis gebracht en terug gegaan voor de prijsuitreiking. En ja hoor, ik had het nooit verwacht maar ik was eerste !!!
Gewoon eerste !!!

Ik heb daar echt als een klein meisje staan rond stuiteren

Ons prijsje, met een mooie zweetdeken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PPOILPU-D.jpg
November
November hadden we weer een meeting gepland en hiermee sluiten we het jaar ook af. Het was weer een ontzettend leuke meeting en zijn weer hele mooie foto's uit gekomen.

Lolbroek.

November is ook de maand waarin ik mijn eerste les Parelli heb gehad. Wat een eye opener was dat. Ik heb zoveel geleerd over waarom Pino bepaalde dingen doet en hoe hij in elkaar steekt. Inmiddels al een tweede les gehad en het is super leerzaam. Hier gaan we zeker mee door om de band nog sterker te maken.
Kortom, Pino en ik hebben een geweldig jaar gehad! Wat zijn wij verbeterd als combinatie in dit jaar en wat ben ik trots op hem dat hij dit allemaal gedaan heeft! Ik kijk erg uit naar 2015 waarin ook weer veel leuke dingen op de planning staan. En ik hoop dat 2015 nog beter word dan 2014 maar dit jaar zal mij altijd bij mij blijven. Het eerst jaar mijn mijn eigen Pino!
Deze is gemaakt op de meeting en hij is gewoon om van te huilen zo mooi.

Laat een lief berichtje achter! En uitgelicht vinden wij niet erg!