De oudere bokkers zullen haar nog kennen want ook de dracht en geboorte rondom haar was te volgen op bokt destijds. Ik ben meer en meer gaan houden van dit prachtige ras en zo komt dan van het ene het andere. Inmiddels is Stal Muronia erkend door het stamboek en fok ik niet alleen meer veulens om zelf aan te houden, maar ook om andere mensen te verblijden. Op dit moment heb ik alleen Veronia om in te zetten voor mijn fokkerij, maar vanaf volgend jaar zal ook haar dochter Elonia mee gaan doen. Erg bijzonder en mooi om mijn eigen merrielijn, waarvan ik 4 generaties heb (gehad na het overlijden van de oudste) op deze manier te kunnen voortzetten.
Ik ben zoals ik mezelf noem, een eigenwijze fokster, ga niet mee in de meute maar maak mijn keuzes op basis van mijn fokdoel. Het fokken van een krachtig, zwaar warmbloed paard met een goed, meewerkend karakter die zeker niet misstaat in de ring en breed inzetbaar is. Soms is dat met een stamboekhengst maar soms ook met een aanverwante als ik denk dat dit beter past.
Na haar 2021 veulen Elonia (v. Eckstein's Eminenz):

En haar 2023-veulen Löwenprinz (v. Löwenkönig):

Gaan we nu weer voor een 2024-wondertje.
Deze keer is mijn keuze gevallen op de hengst Leffe. Een prachtige zwarte hengst met veel maat en formaat, goede bloedvoering, fijne gangen en een prettig karakter. Deze jonge man is aanverwant (IHW gekeurd) maar het veulen zal in het GrP-stamboek worden ingeschreven.

Deze week is Veronia gescand en er is een mooi eitje aan het groeien. Morgen gaan we weer scannen en met een beetje geluk kan ik haar zondag insemineren. Dit ga ik nu voor het eerst zelf doen, nadat ik in februari hier een cursus voor heb gevolgd. Dat geeft er toch nog weer een extra dimensie aan, zo ben ik in het hele proces echt betrokken.
Dan gaat het 2024-avontuur echt beginnen!
Volgen jullie weer mee?